Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-07, 12:42
  #1
Medlem
konstits avatar
Ett mycket märklligt problem... En Lenovo X250 hängde vid ominstallationen. Den vägrade allt, men efter mycket bök fick jag ett felmeddelande, 0x800745D, och efter att kört en Linux live konsterade jag att disken tydligen felade... Beställer en ny disk, proppar i den och går, glad i hågen i gång med att installera. Inte. Linux live igen, men den nya disken är ok, kan formateras och partioneras, ja... t.o.m. en Linux-installation åt den med hull å hår !

Men Windows ? Nä. Vad kan tänkas vara fel när maskinen tydligen fungerar, utom med Windows ?
Jag har naturligtvis säkrat mig att min USB med Windows 10 kan installera på en annan maskin

(Jag la detta i hårdvara för att jag är på bar backe om det är hård- eller mjukvarufel)
Citera
2018-05-07, 12:57
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Ett mycket märklligt problem... En Lenovo X250 hängde vid ominstallationen. Den vägrade allt, men efter mycket bök fick jag ett felmeddelande, 0x800745D, och efter att kört en Linux live konsterade jag att disken tydligen felade... Beställer en ny disk, proppar i den och går, glad i hågen i gång med att installera. Inte. Linux live igen, men den nya disken är ok, kan formateras och partioneras, ja... t.o.m. en Linux-installation åt den med hull å hår !

Men Windows ? Nä. Vad kan tänkas vara fel när maskinen tydligen fungerar, utom med Windows ?
Jag har naturligtvis säkrat mig att min USB med Windows 10 kan installera på en annan maskin

(Jag la detta i hårdvara för att jag är på bar backe om det är hård- eller mjukvarufel)
Har haft minnesfel som hindrat mig att installera Windows. kolla minnet.
Vad har du inställt för SATA mode i bios ATA, AHCI or RAID?
Var vid ominstallationen hänger den sig?
Citera
2018-05-07, 13:09
  #3
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Ett mycket märklligt problem... En Lenovo X250 hängde vid ominstallationen. Den vägrade allt, men efter mycket bök fick jag ett felmeddelande, 0x800745D, och efter att kört en Linux live konsterade jag att disken tydligen felade... Beställer en ny disk, proppar i den och går, glad i hågen i gång med att installera. Inte. Linux live igen, men den nya disken är ok, kan formateras och partioneras, ja... t.o.m. en Linux-installation åt den med hull å hår !

Men Windows ? Nä. Vad kan tänkas vara fel när maskinen tydligen fungerar, utom med Windows ?
Jag har naturligtvis säkrat mig att min USB med Windows 10 kan installera på en annan maskin

(Jag la detta i hårdvara för att jag är på bar backe om det är hård- eller mjukvarufel)

Har du, till att börja med varit inne i BIOS och sett att BIOS accepterar disken och visar den med rätt märke, modell och storlek..

Har datorn TPM-chip så måste du söka på lenovos webbplats om uppgifter hur du nollställer den, om inte så accepterar den inte disken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback