• 1
  • 2
2018-05-07, 11:46
Medlem
Hej

Jag vill gärna ha domen på detta fallet. Detta fallet är super gammalt men jag kan inte släppa det riktigt. Jag har googlat mycket för att veta mer.

Till ämnet är att jag kände brodern från skolan. Jag var en bra tjej i hans ögon och hade massa respekt till honom. Han kunde öppna en tjejs bh med två fingrar redan då och att han skulle spotta på koranen för han var ej troende och det som gnager mig är just att mordet blev kallad för hedersmord.

Fattar inte hur en snygg kille som han skulle ha ett sådant slut med hemsk uppväxt (han saknade sin mamma enormt mycket redan då och pappan var typ diktator). Jag saknar honom för den personen han var och det som får mig tänka på honom hur vi närmaste personer som blev bjudna på en fika stund för att få information på vad han hade gjort. Vi fick läsa tidningarna och prata ut om händelsen.

Jag tycker verkligen synd om honom för även han var ett offer som levde i stress av familjens vuxna män
Citera
2018-05-07, 11:48
Medlem
Miss-Brukares avatar
Ring domstolen och gör det själv

Kanske inte passar i Aktuella brott och kriminalfall?
Citera
2018-05-07, 11:51
Medlem
spyhinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hahahahahahaha
Jag var en bra tjej i hans ögon och hade massa respekt till honom.

Jag tycker verkligen synd om honom för även han var ett offer som levde i stress av familjens vuxna män

Jag tror nog du får revidera din syn på "bra tjej i hans ögon", du sågs nog snarare som en lättlurad "svennehora" som man kan utnyttja och charmera.

Att du sen verkligen tycker synd om honom är ju helt uppåt väggarna tokigt. Han har för bövelen haft ihjäl sin egen syster! Verkligen en fin man. Undrar bara vad han gjorde i Sverige om han nu ansåg det var fel att systern blev försvenskad.

Senast redigerad av spyhink 2018-05-07 kl. 11:56.
Citera
2018-05-07, 11:51
Medlem
Hur gör man då? Har aldrig begärt ut något sådant sedan ang placeringen i ämnet så är jag ny på Flashback och vet ebbade som är lämpligt

Citat:
Ursprungligen postat av Miss-Brukare
Ring domstolen och gör det själv

Kanske inte passar i Aktuella brott och kriminalfall?
Citera
2018-05-07, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyhink
Jag tror nog du får revidera din syn på "bra tjej i hans ögon", du sågs nog snarare som en lättlurad "svennehora" som man kan utnyttja och charmera.

Att du sen verkligen tycker synd om honom är ju helt uppåt väggarna tokigt. Han har för bövelen haft ihjäl sin egen syster!

Kanske lättlurad men jag skyddar ej hans handling utan det har alltid gnagt mig hur i helvete han kunde utföra något sådant men som jag sa innan han levde under stress och hans frånvaro ur lektionerna var mer än närvaro. Jag tycker synd om hans saknad till mamman
Citera
2018-05-07, 12:03
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
han skulle spotta på koranen för han var ej troende och det som gnager mig är just att mordet blev kallad för hedersmord.

Hedersrelaterat våld är mer rotat i kulturen än i religionen. Det är exakt därför vi inte vill få hit dom.
Citera
2018-05-07, 12:09
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Domen finns nog i tråden:
(FB) Sjuåring mördad i Umeå. Shahram Brofe (far) dömd till 18 år för mord av tingsrätten

Är inte det fallet TS syftar på. Mordet på Sara skedde på mitten av 90-talet.
Citera
2018-05-07, 12:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Är inte det fallet TS syftar på. Mordet på Sara skedde på mitten av 90-talet.

Därför tog jag bort länken men där nämndes fallet i ett inlägg. Det var alltså 1996:

Citat:
Redan 1996 drabbades Umeå av ett av de första kurdiska hedersrelaterade morden, då den kurdiska 15-åriga flickan Sara Abed Ali mördades av sin bror och kusin.
Citera
2018-05-07, 15:11
Medlem
Citat:
Kanske lättlurad men jag skyddar ej hans handling utan det har alltid gnagt mig hur i helvete han kunde utföra något sådant men som jag sa innan han levde under stress och hans frånvaro ur lektionerna var mer än närvaro. Jag tycker synd om hans saknad till mamman
ok- men det är ändå en person som begått grovt brott mot en familjemedlem.
Oavsett trista familjeförhållanden, så är det en person som bevisligen saknar den viktiga "spärren".
Tror du att han har fått ett "samvete" efter mordet?
Möjligt att han kan kontrollera sig bättre idag, men bristen på empati-lär finnas kvar.
En känslo-mässigt störd person-är han nog fortfarande.
Han kanske har hittat en surrogat mamma-
en äldre kvinna som "tillgodoser" hans behov.
Citera
2018-05-07, 15:17
Moderator
blomvattnares avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Kriminalhistoria

Ändrad rubrik: "16 åriga Sara från Umeå som blev mördad av hennes bror" -► "Umeå 1996: 15-åriga Sara Abed Ali mördades av sin bror och kusin".

/Moderator
Citera
2018-05-07, 15:51
Medlem
hum.by.666s avatar
Maisam ”Sara” Abid Ali:

Om du skriver till Umeå TR och HovR så får du domarna, ev. mot kostnad för kopieringen.

Umeå tingsrätt; Dom 1997-03-25, Mål nr B 2121-96
Hovrätten för övre Norrland; Dom 1997-05-26, Mål nr B 119-97

Det finns även en dom från Gotlands TR 1994 som handlar om hennaes pappa som dömdes till villkorlig dom och dagsböter för misshandel av sin dotter. Han påstod att hon "tappat fattningen" för ett snatteri hon blivit ertappad för.

Gotlands tingsrätt; Dom 1994-09-29, Mål nr B167-94
Citera
2018-05-07, 20:52
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hum.by.666
Maisam ”Sara” Abid Ali:

Om du skriver till Umeå TR och HovR så får du domarna, ev. mot kostnad för kopieringen.

Umeå tingsrätt; Dom 1997-03-25, Mål nr B 2121-96
Hovrätten för övre Norrland; Dom 1997-05-26, Mål nr B 119-97

Det finns även en dom från Gotlands TR 1994 som handlar om hennaes pappa som dömdes till villkorlig dom och dagsböter för misshandel av sin dotter. Han påstod att hon "tappat fattningen" för ett snatteri hon blivit ertappad för.

Gotlands tingsrätt; Dom 1994-09-29, Mål nr B167-94
Stackars flicka som lär ha levt i ett helvete. Vila i frid, Sara. Måtte dina plågoandar brinna i helvetet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback