Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-06, 22:33
  #1
Medlem
Jag har problemet att min router helt plötsligt tappar kontakten med internet.
Det kan gå ett par dagar och sedan vips på en dag så mister den internet lite då och då.
Jag har startat om den dagligen och får oftast starta om den när det väl har hänt.

Finns det något sätt att få en "backup" på internet genom hotspot-funktionen på mobila nätet?
Helst vill jag att den går över till det mobila när internet bryts från routern och går tillbaka till routern när den får tillbaka internet igen.
Är detta möjligt på något sätt?

Tackar på förhand och hoppas någon lite mer kunnig kan hjälpa mig. Kanske finns det andra lättare och smidigare lösningar än den jag angav.
Citera
2018-05-06, 22:53
  #2
Medlem
splitfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwiperRaven
Jag har problemet att min router helt plötsligt tappar kontakten med internet.
Det kan gå ett par dagar och sedan vips på en dag så mister den internet lite då och då.
Jag har startat om den dagligen och får oftast starta om den när det väl har hänt.

Finns det något sätt att få en "backup" på internet genom hotspot-funktionen på mobila nätet?
Helst vill jag att den går över till det mobila när internet bryts från routern och går tillbaka till routern när den får tillbaka internet igen.
Är detta möjligt på något sätt?

Tackar på förhand och hoppas någon lite mer kunnig kan hjälpa mig. Kanske finns det andra lättare och smidigare lösningar än den jag angav.
Det finns routrar som har denna funktion; att byta anslutning till en mobil sådan, det kan finnas stöd direkt från tillverkaren eller så kan möjligtvis firmware:n bytas ut till anpassad sådan som stöder.
Ett krav är att din router har usb-port för att kunna koppla in ett usb-modem.
Citera
2018-05-06, 23:03
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwiperRaven
Jag har problemet att min router helt plötsligt tappar kontakten med internet.
Det kan gå ett par dagar och sedan vips på en dag så mister den internet lite då och då.
Jag har startat om den dagligen och får oftast starta om den när det väl har hänt.

Finns det något sätt att få en "backup" på internet genom hotspot-funktionen på mobila nätet?
Helst vill jag att den går över till det mobila när internet bryts från routern och går tillbaka till routern när den får tillbaka internet igen.
Är detta möjligt på något sätt?

Tackar på förhand och hoppas någon lite mer kunnig kan hjälpa mig. Kanske finns det andra lättare och smidigare lösningar än den jag angav.

På exempelvis mikrotik kan man ha obegränsat antal nätanslutningar och tillochmed ansluta en Android-enhet via USB och använda den som anslutning. Eller ett vanligt 3G/4G-usb-modem.
Citera
2018-05-06, 23:30
  #4
Medlem
Tack för snabba svar!!

Jag har Comhem som leverantör och routern är från dom.
Visst kan jag väl använda vilken annan router som helst så länge den håller samma standard som orginalroutern från Comhem?
Citera
2018-05-06, 23:37
  #5
Medlem
Om du nu inte litar på din router, köp en ny, tex mikrotik.
Om internet börjar fungera igen efter omstart av routern är det troligtvis routern som är problemet.

Är det ditt internet du inte litar på så köp som EckiEcki säger en mikrotik. Med ett 3G/4G modem, och ett 3G/4G abonnemang.

Dem är dock inte superenkla att administrera utan kräver basic nätverkskunskap.
Är den väl uppsatt är dem dock stabila o bra till ett väldigt lågt pris.


Edit: Missade att TS skrivit nu att det är ComHem det rör sig om.
Du kan använda vilken router som helst, men behöver ett kabelmodem, router o kabelmodem behöver inte vara samma enhet. Du kan säkert sätta din nuvarande router i bryggat läge med så att den bara används som modem och sen koppa in vilken router som helst efterråt. Men kanske int ehjälper då det kanske är modemdelen som strular, men jo då hjälper det klart att ha ett 3G/4G modem i en mikrotik
__________________
Senast redigerad av xenion 2018-05-06 kl. 23:45. Anledning: TS lagt in fler detaljer
Citera
2018-05-06, 23:40
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwiperRaven
Jag har Comhem som leverantör och routern är från dom.
Vilken modell? ålder? skick på kablage?

Citat:
Visst kan jag väl använda vilken annan router som helst så länge den håller samma standard som orginalroutern från Comhem?
Modemet måste reggas in hos comhem för att uppkopplingen ska fungera, tveksam till om dom tillåter "utomstående" produkter så kolla med dom först.
Citera
2018-05-07, 00:21
  #7
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Comhems modem måste vara där för att sköta identifieringen. Om man skaffar en bättre router måste man gå in på comhem modemets inställningar och slå av dess routerläge som är på som standard. Annars får du dubbla brandväggar mm som sabbar ditt nätverk.
Citera
2018-05-07, 00:25
  #8
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdonkeySfinx
Comhems modem måste vara där för att sköta identifieringen. Om man skaffar en bättre router måste man gå in på comhem modemets inställningar och slå av dess routerläge som är på som standard.
Det problemet ts beskriver kan förekomma även med nat avstängt, been there done that bought the t-shirt, efter byte till nyare modem upphörde problemet för mig(därav min fråga om modell ålder etcetera)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback