Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-06, 20:26
  #1
Medlem
Knaviuss avatar
Rent spontant känns allt under Stockholm för befolkat och djupaste Norrland har alldeles för lång vinter.

Värmland eller Dalarna eller kanske?
Citera
2018-05-06, 21:17
  #2
Medlem
Jubberos avatar
Dalsland är, i mitt tycke, alldeles för underskattat vad gäller friluftsliv.
Citera
2018-05-10, 10:19
  #3
Medlem
Ostersund ar det manga som tycker ar Sveriges basta friluftsstad. Dvs Jamtland.
https://www.utsidan.se/forum/showthr...t=friluftsstad

Bara for att saga nagot helt annat, Blekinge kanske.
Citera
2018-05-12, 17:19
  #4
Medlem
skulle säga Jämtland och Östersund, i Östersund finns allt du behöver, sen har du nära till åre och en hel hög med andra fjäll, mängder av sjöar om du gillar paddla, du kan göra det mesta, du kan åka skidor utför och på längden, cykla nerför eller i skog och fjäll eller landsväg, vandra i många fjäll.
Citera
2018-06-07, 13:37
  #5
Medlem
DesktopZquaress avatar
Är själv bohusläning så nog är jag partisk när jag menar att detta är ett ypperligt landskap att bevistas i. Några fördelar är: Inte så mycket mygg längs kusterna. Gott om sjöar att fiska i men även tillgång till havet. Makrill går att fiska från kusten. Bortsett från riktiga fjäll så har bohuslän nästan allt. Skogar, hav, åar och sjöar. Lite av allt helt enkelt.
Citera
2018-06-16, 23:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DesktopZquares
Är själv bohusläning så nog är jag partisk när jag menar att detta är ett ypperligt landskap att bevistas i. Några fördelar är: Inte så mycket mygg längs kusterna. Gott om sjöar att fiska i men även tillgång till havet. Makrill går att fiska från kusten. Bortsett från riktiga fjäll så har bohuslän nästan allt. Skogar, hav, åar och sjöar. Lite av allt helt enkelt.
Nackdelen med Bohuslän är väl att under vintern är det inte helt lätt att hitta friluftsaktiviteter, gillar man vattenaktiviteter är det säkert bra att bo där.
Citera
2018-06-17, 16:12
  #7
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Nackdelen med Bohuslän är väl att under vintern är det inte helt lätt att hitta friluftsaktiviteter, gillar man vattenaktiviteter är det säkert bra att bo där.

Då jag själv promotat Dalsland vill jag hoppa in o säga att om man inte låser sig strikt till ett enda landskap, så får du ett lysande paket för åretrunt-aktiviteter vad gäller Bohuslän - Dalsland- Värmland.

Glaskogen i gränslandet Värmland/Dalsland är fantastiskt året om.

Vad gäller Bohuslän fastnar man lätt i tanken att det bara är kustområdena som gäller, men kollar man in kartan så ser man den enorma variationen på landskapstyper och vad som faktiskt finns att uppleva där.
Citera
2018-06-17, 16:37
  #8
Medlem
Hälsingland är kanske inte allra bäst på någon årstid, men sammantaget tror jag att det kan vara en stark kandidat. Har både sjöar, kust och hyfsad skidåkning på vintern. Man firar nog hellre sportlov där än på Gotland och tar hellre en sommarvecka där än i Jämtland, så att säga.
Citera
2020-06-13, 06:44
  #9
Medlem
Själv tycker ja Norrbotten / Västerbotten eller Bergslagen är bäst.
Citera
2020-06-13, 07:51
  #10
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Dalsland är, i mitt tycke, alldeles för underskattat vad gäller friluftsliv.

Helt enig!

Dalsland har allt. Ett litet landskap, men har i stort sett alla i Sverige förekommande naturtyper.
Selma Lagerlöf beskrev ju at,t när vår herre skapat Sverige, skapade han till sist dalsland av det som blivit över.
Citera
2020-06-13, 07:54
  #11
Medlem
Varhelst det finns minst mygg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback