Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-06, 20:13
  #1
Medlem
Paddan1000s avatar
Handtaget på min Klippo gräsklippare gick precis mitt itu när jag klippte gräset. Jag är besviken och hade väntat mig bättre kvalité då gräsklipparen bara var 21 år gammal. För att laga den måste man svetsa.

Jag vet ingenting om att svetsa och har aldrig ens sett en svets användas i verkligheten. Min pappa har dock en 220 volt elektrisk svets som han använde senast på 80-talet när han svetsade ny plåt över rosten på våra dåvarande Volvo Amazon och SAAB 96, även om jag inte fick titta på eftersom man kunde bli blind. Sedan började han tjäna för mycket pengar för att orka bry sig om sånt, skitbilarna skrotades och svetsen försvann under bråten i garaget.

Min långsiktiga plan är nu att köpa en egen svets och lära mig hantverket från grunden tills jag blivit en mästare, så att jag är förberedd nästa gång ödet slår till. På kort sikt måste jag få ihop gräsklipparhandtaget och klippa färdigt gräsmattan innan grannarna börjar klaga.

Jag har bett min pappa att gräva fram svetsen och få den i operabelt skick innan jag kommer till honom med handtaget nästa vecka. Min fråga är nu om en svets som min pappas är tillräcklig för uppgiften, eller om jag redan nu bör köpa en egen kvalitetssvets. De bra svetsarna med gas och trefas och allt vad det heter kostar minst 4000 kr begagnade, så det är inte ett köp jag vill stressa fram.

Det som gått av på gräsklipparhandtaget är den bakre av de två plattorna som håller ihop de två handtagssektionerna i mitten. Ni ser hur det ser ut här:

http://www.klippo.com/files/Klippo/k...ble_handle.jpg

Min platta är rund och inte fyrkantig som på bilden eftersom jag har en äldre modell. Det är den gamla svetsfogen som spruckit och en bit av det underliggande röret har lossnat och sitter kvar på den nu lösa plattan. Det är denna rörbit som måste svetsas fast igen. Tror ni min pappas svets klarar det?
Citera
2018-05-06, 20:18
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Är det en "bonnasvets" (pinnsvets) din fader har, går det utmärkt. Har far din svetsat förr, så är det väl enklast om du ber honom svetsa?
Citera
2018-05-06, 20:22
  #3
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Är det en "bonnasvets" (pinnsvets) din fader har, går det utmärkt. Har far din svetsat förr, så är det väl enklast om du ber honom svetsa?

Ja, det du säger om "pinnsvets" låter bekant. Min pappa har tyvärr gått från att tidigare alltid ha varit händig till att ha blivit en slarver på gamledar, så han får förklara teorin för mig och sedan svetsar jag själv långsamt och noggrannt så det blir ordentligt gjort.
Citera
2018-05-06, 20:34
  #4
Medlem
Det skulle jag vilja se!
Tror att du blir kompis med svetsen på en förmiddag och gör ett perfekt jobb, alltså.
Nä, du , grannarna blir förbannade för att svetsningen inte blivit bra nog och gräset oklippt på köpet!
Citera
2018-05-06, 20:38
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Ja, det du säger om "pinnsvets" låter bekant. Min pappa har tyvärr gått från att tidigare alltid ha varit händig till att ha blivit en slarver på gamledar, så han får förklara teorin för mig och sedan svetsar jag själv långsamt och noggrannt så det blir ordentligt gjort.

Svetsa inte för långsamt bara, för då bränner du igenom plåten.
Citera
2018-05-06, 20:46
  #6
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Det skulle jag vilja se!
Tror att du blir kompis med svetsen på en förmiddag och gör ett perfekt jobb, alltså.
Nä, du , grannarna blir förbannade för att svetsningen inte blivit bra nog och gräset oklippt på köpet!

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Svetsa inte för långsamt bara, för då bränner du igenom plåten.

Jag brukar kunna lära mig grunderna i ett hantverk väldigt fort. Jag får väl öva på en gammal cykel eller något först, tills jag känner mig redo för uppgiften. Bara jag vet att svetsen jag har tillgång till håller måttet.
Citera
2018-05-06, 21:02
  #7
Medlem
Är det pinne så köp med dig några tunna elektroder. Pinnsvets lär man sig inte på några timmar.
Är det MIG/MAG far din har stående så kan du nog få ihop det med lite instruktioner från far din.

Lycka till!
Citera
2018-05-06, 21:10
  #8
Medlem
Det ska inte vara några problem att använda den gammla svetsen. Leta reda på plåt i samma tjocklek som det är i gräsklippar handtaget. Öva på det så att du kan ställs in rätt amper på svetsen. Ju tunnare plåt ju lägre styrka, och tunnare elektroder. Om din pappa svetsade bil plåt, då borde han ha allt du behöver. Öva en dag, så klarar du av att bränna ihop det du ska. Lycka till 👍
Citera
2018-05-06, 22:05
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Man kan lätt bli vansinnig om man använder gamla svetselektroder om de inte förvarats varmt och torrt ("pinnar") så köp ett paket med nya. Den här är rätt lätt att lyckas med: http://www.swedol.se/svetselektroder-ok-48-00.html

Tycker du det är för dyrt med ett helt paket för att bara svetsa en gång och far din har en bunt gamla pinnar liggande så lägg dem i ugnen några timmar på ett par hundra grader så de torkar ordentligt.
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2018-05-06 kl. 22:08.
Citera
2018-05-06, 22:28
  #10
Medlem
du kan glömma att fixa det skälv rostiga tunna rör med pinne är ingem lek om farsan kan svetsa så kanske det funkar lämns ammsrs in handaget på en smidesverkstad så svetsar dom det på två röda. vi brukar bara ta typ en hundring för sånt
Citera
2018-05-07, 22:36
  #11
Medlem
Händer alltid med gamla Klippo. Röret är tunnt så jag brukar trycka in ett tunnare rör inuti så bränner inte svetsen så lätt igenom. Är det en transformatorsvets du har så ska du prova rutila elektroder. Känns igen på ett tunnt gråbrunt slagghölje. Basiska elektroder fordrar likström och har ett tjockt vitt hölje.
Rutila elektroder finns i mindre förpackningar på Jula.
Citera
2018-05-18, 22:24
  #12
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har svetsat ihop det med min pappas svets nu. Det blev inte snyggt, men verkar hålla.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback