Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-07, 18:43
  #13
Medlem
Emellanåt känner man en förnimmelse av troll.
”Liten skitbil som ska kunna susa fram på motorväg”. Finns förstås inte.
Förtäckt reklam för BMW? Vem vet.
Understundom känner man sig som en idiot, men man lär sig åtminstone att inte besvara dylika frågor i framtiden. Inte förrän man ser vartåt det barkar. Den första smällen får andra (likvärdigt godtrogna) ta.
Citera
2018-05-09, 15:50
  #14
Medlem
VespulaGermanicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
- Miltal är underordnat. Men en tumregel är 1500 mil per år. För korta sträckor är inte bra, då kan avgassystemet ha korroderat sönder och bromsarna beckat igen.
- Det följer med en servicebok med bilen som i idealfallet är stämplad vid varje intervall för service. Om inte utgår jag från att service kan dokumenteras på annat sätt med kvitton. Om inte: Walk away...
- Skicket kollar du bäst genom att ta den till en bilverkstad/bilbesiktare som kan gå igenom den. Förr hade bilprovningen möjlighet att ge konditionsbesiktning. Sedan det konkurrensutsattes vet jag inte riktigt hur det är ordnat. Det kostar förstås, men inte lika mycket som ett dåligt köp...
- Vid provkörning kollar du att allt fungerar. Det finns checklistor att ladda ned. Exempel här. Undvik att säljaren distraherar dig med en massa snack. Säg att denne är tyst medan du kollar och att du frågar.
- Antalet ägare är som sagt inte lika viktigt som skicket, servicen och vad bilverkstaden avger i sin dom. Kolla dock att säljaren verkligen äger bilen! Att vara registrerad ägare räcker inte, kvitto/kontrakt ska finnas som styrker ägarskap. Kolla helst med föregående ägare (att ingen kvarvarande skuld finns).
- Årsmodell är inte viktigt, annat än att den första av en ny årsmodell kan ha barnsjukdomar. Men de är i regel avhjälpta om bilen har några år på nacken, gäller mest nybilsköp.

Mycket bra tips! Tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Emellanåt känner man en förnimmelse av troll.
”Liten skitbil som ska kunna susa fram på motorväg”. Finns förstås inte.
Förtäckt reklam för BMW? Vem vet.
Understundom känner man sig som en idiot, men man lär sig åtminstone att inte besvara dylika frågor i framtiden. Inte förrän man ser vartåt det barkar. Den första smällen får andra (likvärdigt godtrogna) ta.

I'm lost.
Citera
2018-05-09, 15:56
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VespulaGermanica
Mycket bra tips! Tackar! ...
Vassego.
Citat:
Ursprungligen postat av VespulaGermanica
... I'm lost.
Glöm det.
Citera
2018-07-05, 23:20
  #16
Medlem
Toyota corolla eller skoda Fabia?
Citera
2018-07-07, 13:15
  #17
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rsg
Toyota corolla eller skoda Fabia?
Jag hade lätt valt en Corolla om jag fått fatt på en vettig sådan. De är ju poppis och det är inte svårt att begripa. Det man ska undvika är gamla premium vagnar.
Citera
2018-07-08, 14:31
  #18
Medlem
En Renault Clio 1,2 runt årsmodell 1999-2005 mycket bil för pengarna, går sönder lite i taget, hålls i liv med regelbunden mek och omvårdnad, kolla efter rost, kolla runt tanklucka och trösklar

bildelar köps med fördel från autopartsmarket.eu, bildelaronline24.se mister-auto.se autoteileserivce24.de mfl.

__________________
Senast redigerad av zpillolja 2018-07-08 kl. 14:40.
Citera
2018-11-27, 14:08
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VespulaGermanica
Hej! Okunnig i behov av att köpa bil för pendling till jobb (och diverse annat). I första hand ute efter en billig småbil. Är student och vill komma undan billigt.

Kravlista:
- Gärna inte mer än 25 k. Kan sträcka mig till max 30k.
- Pålitlig för pendling 10 mil/dag.
- Låg bränsleförbrukning.
- Billig skatt och försäkring.
- Vill gärna slippa köpa ny inom 5 år. Förstår att saker och ting kan gå sönder, men vill att risken för större (dyra) fel inom 5 år ska vara så liten som möjligt.
- Inga krav på utseende, komfort eller sånt.

1. Finns det bilar som uppfyller mina krav?
2. Hur ska jag tänka? Länka gärna till ev. lästips. Har hittat en del, men tar emot alla tips.

Tack!

Blev det någon bil och i så fall vad?
Citera
2018-11-27, 14:44
  #20
Medlem
Nochillss avatar
Jag skulle då inte köpa en bil för bara 30.000:- om jag nu behövde pendla 10 mil om dagen.
Det uppstår alltid en massa problem med bilar som gått runt 20.000 mil.

TS vill ju helst att bilskrället ska hålla längre än 5 år vilket bara är att glömma!
Förmodligen så har rosten från vägsaltet redan då angripit vitala delar av karossen.
Citera
2018-11-27, 15:00
  #21
Medlem
Nochillss avatar
Det finns många förmånliga billån idag, så TS har råd med ett lån på upp till 130.000:- som ger en fin bil med max 5000 mil på mätarställningen.

Värdeminskningen blir inte brutal på knappt inkörda bilar och dieslar, eventuellt med automatlådor brukar behålla ett högt andrahandsvärde. Franska bilar håller idag en hög kvalité, likaså Koreanska bilar, Ford och Skoda och de är oftast utrustade med snåla dieselmotorer.
Citera
2018-11-27, 17:41
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Jag skulle då inte köpa en bil för bara 30.000:- om jag nu behövde pendla 10 mil om dagen.
Det uppstår alltid en massa problem med bilar som gått runt 20.000 mil.

TS vill ju helst att bilskrället ska hålla längre än 5 år vilket bara är att glömma!
Förmodligen så har rosten från vägsaltet redan då angripit vitala delar av karossen.
Att skriva bra råd i en halvårsgammal tråd var kanske inte så genialt det heller?

Men ditt påstående är fel då du generaliserar riktigt grovt.
Ok om du jobbar tider eller platser där inte kollektivtrafiken funkar. Det var vårt slutargument att köpa vår nuvarande bil. Nu valde vi ändå den billigare varianten då vi hade behov av två bilar.
Detta innebar att vi köpte en riktigt ny (Dyr) bil som åt upp vinsten med själva arbetet då bilens värde sjunker så fort den rör på sig.
Såledess fick tanten pendla, motorväg, 8mil/dag i en Volvo V40 som köptes för 10 000kr medan den nya var extra samt backupbil.. vi han med ett par skitbilar till innan hon hittade ett jobb på orten.
Risken här var då att hon riskerade en sen ankomst för att jag hämtade upp henne på vägen.
Nu jobbade hon avsides o inom vården vilket gjorde att andra var beroende av att hon skötte tiderna.

Min poäng här än att sväva iväg ännu mer.
Låt jobbet styra ditt val av bil vid pendling. För problemet med nyare/dyrare bil är ägandekostnaderna som tyvärr kan äta upp vinsten med att ens ha ett jobb.
Det du inte vet om TS är just anledningen till bilpendlande där jag själv varit bekvämlighetspendlaren i fem års tid. Jag tjänade bara tid o bekvämlighet av att ta bilen. Hade bilen pajjat till jobbet så hade jag hoppat på bussen o flexat den dagen o sedan hade jag åkt tåg medan bilen stod på verkstaden.
Två ytterligheter där det finns tusentals andra scenarin för människor som pendlar.
Citera
2018-11-27, 17:58
  #23
Medlem
Nochillss avatar
Grejen är den att det inte alltid fungerar att ta tåg eller ens buss pga arbetstider eller kommunikationsmöjligheter.
Detta är väl hela poängen med att bilpendla, eller hur? Och det skrevs ju ingenting om andra färdsätt i tråden?

Självklart så kostar det att köra bil, vare sig man har en äldre eller nyare bil men då har man ju milersättningen som stöd. Jag själv har kört mig less med rostiga, gamla bilar men då har jag i regel inte kört mycket annat än under kortare perioder.
Citera
2018-11-27, 21:26
  #24
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
1. Ja, massor. Vill du ha konkreta exempel?
2. • Undvik en massa elektriskt lullull som kan gå sönder. Hellre veva rutan för hand än elfönsterhiss, hellre taklucka än AC. Och så vidare.
• Välj en bil med goda betyg vad gäller krocksäkerhet.
• Se till att den har servats efter servicebok. Gäller särskilt (eventuell) kamrem och oljebyten.
Lycka till!


hellre taklucka än ac? vad pratar du om människa... om en taklucka börjar läcka blir det inte så roligt du.. hellre en ac som strular lite

mvh
Lasse
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback