Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-06, 21:10
  #13
Medlem
Om du inte bor ute på vischan där ingen annan vill bo så skulle jag säga att ditt hus ökar lila mycket i värde som du lägger ner på ny el.


Om du kan få jobbet gjort svart så kommer du ju tjäna mer också. Ge han 175-200kr timmen så borde han bli nöjd.

Eftersom du ska riva ut allt passa på att sänka lampkanppar osv om det är ett gammalt hus.
Citera
2018-05-06, 21:28
  #14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Om du inte bor ute på vischan där ingen annan vill bo så skulle jag säga att ditt hus ökar lila mycket i värde som du lägger ner på ny el.


Om du kan få jobbet gjort svart så kommer du ju tjäna mer också. Ge han 175-200kr timmen så borde han bli nöjd.

Eftersom du ska riva ut allt passa på att sänka lampkanppar osv om det är ett gammalt hus.

Förutom att sänka strömställare till dagens standard 1000 mm ög (bra gammal kåkjävel om det inte redan är det) så är det lämpligt att se till att allt uppfyller dagens standard SS 436 01 02 på bostadsinstllationer, t.ex. att antalet vägguttag i varje rum är L/3,75 där L är sammanlagda vägglängden i rummet.
Citera
2018-05-06, 21:46
  #15
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieSheen123

Och med värdeökningen så är väl de viktigaste iallafall att man får pengarna tillbaka åtminstone.

Det tvivlar jag på att du får. Faktiskt.
Citera
2018-05-06, 22:43
  #16
Medlem
Kåken är från -58.

Jag har ju tyvärr dålig koll på om det finns jordfelsbrytare eller inte och lite annat.

Men jag tänker att jag måste ju ändå fixa ny el i köket när vi ska riva lite väggar och bygga köksö och massa annan skit så borde man väl byta det samtidigt?

Bor i en någorlunda mellanstor stad.
Citera
2018-05-07, 20:17
  #17
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieSheen123
Kåken är från -58.

Jag har ju tyvärr dålig koll på om det finns jordfelsbrytare eller inte och lite annat.

Men jag tänker att jag måste ju ändå fixa ny el i köket när vi ska riva lite väggar och bygga köksö och massa annan skit så borde man väl byta det samtidigt?

Bor i en någorlunda mellanstor stad.

Om elen är undermålig, alltså gamla blykablar, porslinsdosor och andra antikviteter så är ny el en bra investering. Där får du garanterat tillbaks pengarna. Är det röd jord i infällda rör så ligger du på gränsen till vad som är nödvändigt. Nya brytare och uttag ser fräscht ut och gör en del för helheten.

I ett fall så tvingade jag en kund att tråda om en korridor i en källare för det var grönt på grönt och lite svart. Jorden var varken röd eller gul-grön utan svart eller grön. Är färgerna vettiga så behövs det inte.

Vad för stor central har du? Bytt och klart ligger en vanlig villacentral på 6000-8000. Det är med arbete men före ROT.
Citera
2018-05-09, 06:48
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Varför tar de betalt per kvadratmeter och inte per tidsåtgång? Verkar helt vansinnigt att som kund acceptera, men jag antar att bostadsbristen och prisrallyt + rutavdrag gör att hantverkare har en guldålder.


för det är ett schablon pris., du vet hur många kvm hus som ska byggas, det är enkelt att räkna på för alla
Citera
2018-05-10, 23:57
  #19
Medlem
Hej allihop,!

Tack för alla svar, jag börjar förstå mer och mer efter era inlägg, och inser att han måste helt enkelt följa med ut till huset och kanske kolla vad som verkligen behövs bytas.

Nu har jag dock fått lite småkomplikationer med beställningen, då han ville ha 3000:- som jag skickade för att få vissa grejer han hade beställt, vilket jag swishade och nu ikväll skrev han igen att dom sakerna han har beställt nu så ville han ha 10 000 TILL.

Det tycker jag låter helt sjukt att han kan ha en så stor felmarginal, men han påstår att inköpslistan är "en god väg" på hela huset...och framtida utgifter inte är i närheten utav det här.
Citera
2018-05-11, 05:56
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieSheen123
Nu har jag dock fått lite småkomplikationer med beställningen, då han ville ha 3000:- som jag skickade för att få vissa grejer han hade beställt, vilket jag swishade och nu ikväll skrev han igen att dom sakerna han har beställt nu så ville han ha 10 000 TILL.

Det tycker jag låter helt sjukt att han kan ha en så stor felmarginal, men han påstår att inköpslistan är "en god väg" på hela huset...och framtida utgifter inte är i närheten utav det här.

Materialkostnaderna är ju mera än bara en ny central, så 3000 + 10 000 är ju knappast inte överdrivet mycket för majoriteten av materialet
__________________
Senast redigerad av T89 2018-05-11 kl. 05:58.
Citera
2018-05-11, 19:18
  #21
Medlem
Bongomans avatar
En full renovering inklusive ombyggnad av badrum, kök och nytt allt kan gå på uppemot 70k efter rot.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback