Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-06, 18:05
  #1
Medlem
Jag brukar göra mallar till diverse projekt som jag skriver ut och sen limmar på kartongpapper (tänk pappret i pizzakartonger/Grandiosa)

Jag har flera lösningsmedelbaserade lim som fungerar, men försöker undvika att använda dessa (Xylen, Toulene, mek osv är inte speciellt nyttigt)

Vattenbaserade lim fungerar väldigt dåligt då kartongpappret och det vanliga pappret mjuknar och det blir vågigt.

Spraylim är heller ingen lösning då det är lite för bökigt att greja med inomhus. Smidigast vore med något lim jag kan köpa i burk och pensla ut på kartongpappret. Förslag?
Citera
2018-05-06, 18:17
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Du har ju hederligt "Karlsons klister" men lim som du vill "pensla" ut är av erfarenhet ofta sådant som lämnar vågor på pappersprodukter och av låg kvalitet.

En limpistol kanske vore något?
Citera
2018-05-06, 18:19
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dserv
Jag brukar göra mallar till diverse projekt som jag skriver ut och sen limmar på kartongpapper (tänk pappret i pizzakartonger/Grandiosa)

Jag har flera lösningsmedelbaserade lim som fungerar, men försöker undvika att använda dessa (Xylen, Toulene, mek osv är inte speciellt nyttigt)

Vattenbaserade lim fungerar väldigt dåligt då kartongpappret och det vanliga pappret mjuknar och det blir vågigt.

Spraylim är heller ingen lösning då det är lite för bökigt att greja med inomhus. Smidigast vore med något lim jag kan köpa i burk och pensla ut på kartongpappret. Förslag?

Det känns som en klockren uppgift för gammalt hederligt gummiklister. Det är liksom lite vad det är tänkt för.
Citera
2018-05-06, 18:20
  #4
Medlem
Tapetklister.
Billigt och gjort för att klistra papper.
Pappret krullar sig ngt men blir superplant när det torkat.
Citera
2018-05-06, 18:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det känns som en klockren uppgift för gammalt hederligt gummiklister. Det är liksom lite vad det är tänkt för.

Verkar vara precis vad jag söker. Något du har erfarenhet av, så att något märke är att föredra?

Hittade två som verkar populära.

http://www.mattonbutiken.se/index/br.../Gummilim.html

http://www.lilon.se/gummiklister-fas...ka-p-1623.html
Citera
2018-05-06, 18:32
  #6
Medlem
Carbuncles avatar
Vanligt trälim för inomhusbruk är det bästa och billigaste alternativet. Bibliotek använder vanligt trälim när man reparerar böcker. Trälim biter ordentligt i papper, men se till att du inte får för mycket lim mellan arken eftersom fogen blir hård. Stryk ett tunt lager på båda sidorna innan du sätter ihop arken, och pressa med tvingar eller tyngder om du kan.

Vanligt trälim är dessutom helt fritt från obehagliga lösningsmedel och dessutom helt giftfritt.
Citera
2018-05-06, 18:39
  #7
Medlem
Tackar för flera rimliga alternativ. Men verkar som gummilim är den bästa lösningen, då det verkar användas till montering av fotografier och av bokbindare osv. Och limmet verkar helt enkelt framtaget för att limma papper på kartong som Eckiecki sa.
Citera
2018-05-06, 18:41
  #8
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dserv
Verkar vara precis vad jag söker. Något du har erfarenhet av, så att något märke är att föredra?

Hittade två som verkar populära.

http://www.mattonbutiken.se/index/br.../Gummilim.html

http://www.lilon.se/gummiklister-fas...ka-p-1623.html

Jag använder fixogum. Mest för att... Eh.. Det var väl det jag började använda, helt enkelt.

Lär vara samma innehåll oavsett tillverkare ungefär.
Citera
2018-05-06, 21:42
  #9
Medlem
Gefos avatar
Gummilim är dyrt och kan släppa när det blir gammalt och torrt.
Vitlim, som trälim och hobbylim, är bättre. För att undvika att pappret blir vågigt eller slår sig, ska du limma samma tunna papper på båda sidor av kartongen och låta det torka under press. Tex under en trave tunga böcker.
Stärkelseklister, som tapetklister, funkar också. Det har fördelen att inte lämna fläckar och att det är mycket billigt.
Citera
2018-05-06, 22:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefo
Gummilim är dyrt och kan släppa när det blir gammalt och torrt.
Vitlim, som trälim och hobbylim, är bättre. För att undvika att pappret blir vågigt eller slår sig, ska du limma samma tunna papper på båda sidor av kartongen och låta det torka under press. Tex under en trave tunga böcker.
Stärkelseklister, som tapetklister, funkar också. Det har fördelen att inte lämna fläckar och att det är mycket billigt.

Priset har ingen direkt relevans, det är inte direkt så att jag kommer förbruka enorma mängder. Det är små mallar som ska skäras ut. och om pappret släpper med tiden spelar ingen roll. Det jag efterfrågar är att pappret sitter ordentligt när jag ska skära ut, samt att processen för att limma dit det är enkel och utan onödigt skadliga ångor. Jag vill alltså inte behöva lägga det i press, utan limma och sen gå över en runda med en gummiroller så är det klart.
Citera
2018-05-07, 00:10
  #11
Medlem
Det finns en del intressanta stryk-på ( smältlims) limprodukter avsedda för syarbeten,
både på textilbärare och som folie. Lägg det emellan, greppa strykjärnet. Luktfritt och fuktar inte papper. Ett av dem heter visst fliseline.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback