Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-06, 22:34
  #13
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Det är väl inte så ofta man får sådana ekvationsystem (enda ämnet jag kan tänka mig är i Kemi ett sådant system kan uppstå) Då är man ute efter numeriska värden vilket innebär att man kan ta ett enklare närmevärde på de konstanter framför x och y. Det är ju inte ens säkert du kan få ett exakt värde om du skulle slå in det i Mathematica/Matlab eller whatever för det ekvationsystemet du uppgav. Men ok, jag köper det du säger.

Kod:
Solve[{0.034512987*x + 12098324*y == 12, 
  1.2314578943*x + 231499*y == 13}]
{{x -> 10.3757, y -> 9.62274*10^-7}}

Kan man lita på att y värdet inte är ett närmevärde här? En miniräknare klarar inte så många värdesiffror så du kan lika gärna förenklar .

Problemet med att införa närmevärden tidigt är att det kan "fortplanta sig" i systemet. Skräckexemplet är väl om det värde man får i slutändan skall sättas in i någon exponent eller så. Då kan små fel bli väldigt stora. En gång i tiden fick jag lära mig att man avrundar först i svaret för att undvika den typen av fel. Skulle vilja säga att det är en god vana. Var och en får dock bli salig på sin egen tro
Citera
2018-05-07, 10:10
  #14
Medlem
Förstår hur jag gör nu, men inte så någon annan fattar. Hur hade er fullständiga uträkning sett ut om jag skulle visat för Olle tex?
Citera
2018-05-07, 18:20
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillturbo
Förstår hur jag gör nu, men inte så någon annan fattar. Hur hade er fullständiga uträkning sett ut om jag skulle visat för Olle tex?

Jag antar att du inte bara vill ha en "fullständig uträkning" utan även kommentarer för varje steg (även om du redan fått det, men jag kan väl skriva en jag också).

5a + 2b = 6
3a + 4b = 5

Genom att multiplicera den ena eller båda ekvationerna med något tal vill vi kunna addera eller subtrahera ekvationerna med varandra för att på så sätt eliminera en av variablerna a och b för att få en enklare ekvation där vi bara har en obekant.

Vi ser att vi i den övre ekvationen har 2b och i den nedre 4b. Hur ska vi då gå till väga för att få variabeln b eliminerad? Vi vet att -4b + 4b = 0, så om vi multiplicerar den övre ekvationen så att vi får -4b där är vi nöjda.

Hur får vi då -4b, vad ska vi multiplicera den ekvationen med? Vi ser att talet vi måste multiplicera med är -2, eftersom -2 * 2b= -4b. Då vi multiplicerar en ekvation måste vi multiplicera med samma tal på båda sidor, så den övre ekvationen blir -10a - 4b = -12. Vårt ekvationssystem är nu:

-10a - 4b = -12
3a + 4b = 5

Om vi nu adderar de två ekvationerna, det vill säga adderar det som finns till vänster om likamedtecknet i den övre ekvationen med det som finns till vänster om likamedtecknet i den nedre ekvationen och motsvarande för det som är till höger i de båda ekvationerna får vi

-10a - 4b + 3a + 4b = -12 + 5

vilket vi kan hyfsa till

7a = 7

där vi ännu kan dividera med 7 på båda sidorna och får att a = 1.

Nu har vi bestämt värdet på a, så vi kan sätta in 1 istället för a i någon av de två ursprungliga ekvationerna, det är ingen skillnad vilken. Vi kan till exempel ta den nedre, 3a + 4b = 5. Sätter vi in a = 1 får vi

3 + 4b = 5

där vi kan subtrahera 3 från båda sidor och få

4b = 2

där vi kan dividera båda leden med 4 och få

b = 2/4

Vi vet att 2/4 = 1/2, så b = 1/2. Ekvationssystemet har alltså lösningen a = 1, b = 1/2.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback