Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-07, 20:41
  #13
Medlem
Fel av mig. Soclerrör är nog onte så farlogt heller och egentligen är methanolhalten rött blaj blaj såvida man inte tar ut, sparar och omdestillerar sista skvätten enbart och deicker koöiösa möngder och aldrig tvättar sin utrustning..Det är i princip ofarligt. Glöm vad jag skrev..Inget att bli nojjig över. Bara kör på.
Citera
2018-09-09, 16:06
  #14
Avstängd
Plaguetongues avatar
varför denna fråga jämt? är det ingen som kan använda sökfunktionen på flashback? nej det blir inte metanol, du kan inte "råka" göra metanol. Det är som att fråga "kan det bli mjölk om jag gör snabbkaffe"

Läs på lite så du vet vad du sysslar med.
Citera
2018-09-09, 16:58
  #15
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergvall1999
hej nu är jag här med denna störiga fråga igen frågade för ett tag sedan om det kan bli metanol utav vanligt hb recept, men är det lika ofarligt om jag gör hb med hjälp av turbo jäst eller är det lika ofarligt?
var tänkt börja tillverka i veckan och har inte lust att riskera att förgifta nån kompis eller mig själv!

Jäser man sin mäsk så kan den inte bli farlig. Merparten blir etanol. Någon 10-100 dels procent av metanol kan bildas men är helt ofarlig eftersom etanol tas upp av kroppen bättre. Dessutom är halterna av Metanol så små att de inte spelar någon roll.

Är man noga med att hälla bort den första 1/2 decilitern så får man bättre sprit då denna "försats" han innehålla estrar och högre alkoholer. Första 1/2-1dl brukar mer lukta som parfym (dålig sådan) och detta häller man alltid bort.

Metanol finns i Wiskey och cognac men fortfarande i väldigt låga halter som inte är skadliga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback