Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-06, 16:09
  #1
Medlem
Sameshs avatar
Som rubriken säger så undrar jag om man kan få rot-avdrag för att ha en firma till att installera AC i sin bostadsrätt?, har googlat lite och från vad jag har fått fram så får man endast avdrag om vid installation i Villa eller Radhus, stämmer det?
Citera
2018-05-06, 16:16
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Som rubriken säger så undrar jag om man kan få rot-avdrag för att ha en firma till att installera AC i sin bostadsrätt?, har googlat lite och från vad jag har fått fram så får man endast avdrag om vid installation i Villa eller Radhus, stämmer det?

Man kan bara få rot-avdrag för arbeten inne i lägenheten. AC räknas som yttre arbete och är inte berättigad till rot-avdrag.
Citera
2018-05-06, 16:29
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Som rubriken säger så undrar jag om man kan få rot-avdrag för att ha en firma till att installera AC i sin bostadsrätt?, har googlat lite och från vad jag har fått fram så får man endast avdrag om vid installation i Villa eller Radhus, stämmer det?
Det stämmer att du inte kan få avdrag enligt de förutsättningar du nämner.
Citera
2018-05-06, 16:49
  #4
Medlem
En ac är ju samma som en värmepump så be dem skriva installation av värmepump och du har rätt till följande:


https://www.skatteverket.se/omoss/pr...845879184.html

Skatteverket har i ett ställningstagande fastställt höjda schablonbelopp för att beräkna arbetskostnad vid installation av värmepumpar. Syftet med schablonbeloppen är att förenkla så att det ska bli färre fel i ansökningar om rotavdrag. Arbetskostnaden kan sättas till 30 eller 35 procent av totalkostnaden, beroende på vilken typ av anläggning det gäller.
Citera
2018-05-06, 18:08
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Som rubriken säger så undrar jag om man kan få rot-avdrag för att ha en firma till att installera AC i sin bostadsrätt?, har googlat lite och från vad jag har fått fram så får man endast avdrag om vid installation i Villa eller Radhus, stämmer det?

Ingår värme i din avgift?
Citera
2018-06-01, 09:00
  #6
Medlem
Sameshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man kan bara få rot-avdrag för arbeten inne i lägenheten. AC räknas som yttre arbete och är inte berättigad till rot-avdrag.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det stämmer att du inte kan få avdrag enligt de förutsättningar du nämner.

Citat:
Ursprungligen postat av nikitalord
En ac är ju samma som en värmepump så be dem skriva installation av värmepump och du har rätt till följande:


https://www.skatteverket.se/omoss/pr...845879184.html

Skatteverket har i ett ställningstagande fastställt höjda schablonbelopp för att beräkna arbetskostnad vid installation av värmepumpar. Syftet med schablonbeloppen är att förenkla så att det ska bli färre fel i ansökningar om rotavdrag. Arbetskostnaden kan sättas till 30 eller 35 procent av totalkostnaden, beroende på vilken typ av anläggning det gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ingår värme i din avgift?

Jag ber om ursäkt för att jag inte har svarat tidigare, jag kommer att köpa en portabel luftkonditionering istället med slang som man kan lägga ut genom fönster eller balkongdörr. Det känns som om att det är den enklaste lösningen, annars så måste man ju gå till styrelsen först och hålla på och tjafsa. Och i och med att jag endast behöver AC på sommaren (är tjock och svettas som fan) så känns det ekonomiskt mer sunt att ha en portabel luftkonditionering som man sedan kan sätta ner i förrådet efter sommaren.

Tack för er tid och era svar!
Citera
2018-06-01, 13:48
  #7
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
jag kommer att köpa en portabel luftkonditionering istället med slang som man kan lägga ut genom fönster eller balkongdörr.


För att det skall bli bra så bör man använda ett ventilationsfönster eller dyl och såga till en plexiglas eller masonitskiva och sätta en stos på den för röret. Sen är det bara att trycka fast skivan i fönsteröppningen.
Citera
2018-06-01, 15:56
  #8
Medlem
Sameshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
För att det skall bli bra så bör man använda ett ventilationsfönster eller dyl och såga till en plexiglas eller masonitskiva och sätta en stos på den för röret. Sen är det bara att trycka fast skivan i fönsteröppningen.

Jo ska ju helst bli tätt så ingen värme kommer förbi, har tyvärr inget ventilationsfönster i min lägenhet men blir mest troligt så att jag sätter AC:n i sovrummet så får jag täta till fönstret där, brukar ju medfölja ett kit till dessa portabla AC.
Citera
2018-06-01, 18:50
  #9
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Att tänka på är att du måste ha en öppning till rummet i andra ändan också eftersom luften som passerar kondensorn och ut genom slangen tas från rummet.
Och det är därför portabla aggregat inte är speciellt effektiva.
Citera
2018-06-01, 19:50
  #10
Medlem
killawifes avatar
Du bör montera en luftvärmepump istället. Jag lovar att det blir bättre. De portabla är hyfsat bra på att kyla men väsnas väldigt mycket. De är ganska dyra att driva med medans en luftvärmepump pumpar ut betydligt mer kyla, nästan ljudlöst till en billigare kostnad. Samt att du kan få ROT för att installera en.
Citera
2018-06-02, 10:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Du bör montera en luftvärmepump istället. Jag lovar att det blir bättre. De portabla är hyfsat bra på att kyla men väsnas väldigt mycket. De är ganska dyra att driva med medans en luftvärmepump pumpar ut betydligt mer kyla, nästan ljudlöst till en billigare kostnad. Samt att du kan få ROT för att installera en.

Jag är ganska säker på att TS inte får BRF:s styrelsens godkännande att montera en lyftvärmepump i sin lägenhet.
Annars så är det en jättebra ide att använda en sådan till att kyla.
Och de är som du skriver tysta också.
Citera
2018-06-03, 02:53
  #12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Jag är ganska säker på att TS inte får BRF:s styrelsens godkännande att montera en lyftvärmepump i sin lägenhet.
Annars så är det en jättebra ide att använda en sådan till att kyla.
Och de är som du skriver tysta också.

I vissa fall om man har rätt typ av fönster med en överruta så kan man lyfta bort rutan och montera in luftvärmepump istället. Då görs det inget ingrepp i själva lägenheten
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback