Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-06, 02:07
  #1
Medlem
S-cups avatar
Hej.

Det blev en del text, för att skippa allt struntprat är det bara att hoppa till punkterna och jag är tacksam för alla svar även om det bara är en fingervisning åt rätt riktning.

Här ( (FB) Hjulet roterar inte helt jämnt, hur felsöka och vad göra?) kan man läsa om hur okunnig jag är och att jag nyligen bytt bromsar och att jag där märkte att däcket roterar lite ojämnt. Men jag upptäckte också ett par andra saker som är mer relaterat till bromsarna så salongsberusade jag inbillar mig att det är bättre med två separata trådar!

Jag kommer radda upp en del saker och sen får ni mer än gärna svara på en eller flera av dom. Bilen är för övrigt en Audi 2009 A3 som ganska nyligen fick lämnas in på verkstad för bromsproblematik framtill. Men nu var det alltså skivor och belägg bak jag bytte. Dock hann jag bara med ena däcket, tog lite längre tid än vad jag trodde. *Allt* satt fast. Kunde inte ens få bort däcket trots hårda sparkar, fick rulla bilen ett par meter med halv åtsittande bultar för att det skulle lossna. Bromsskivan satt om möjligt ännu hårdare. En slägga står numera på min inköpslista :P


  1. Den rostfria plåt"brickan" (som man fick med beläggen) som ska vara mellan belägget och bromsoket både upptill och nedtill var omöjlig att få dit, det fanns inte utrymme för det. Inte mycket som fattades men trots att jag skrapat bort all rost så är det någon mm eller två för trångt ändå. Killen/verkstaden som bytte bromsarna innan hade inte heller satt dit några. Jag trodde det var mer eller mindre ett måste för att förhindra att beläggen kärvar. Tankar?
    Kan tillägga att de gamla beläggen satt fast riktigt ordentligt och att de inte såg helt rätt ut.

  2. Det bakre (alltså den bakom däcket) belägget har inte många mm kvar till metallen medan den främre knappt ser ut att ha slitits på de dryga 2.000 mil jag kört (sen vet jag inte när beläggen byttes innan jag köpte bilen). Här förstår till och med jag att något är fel, eller?

  3. Det har slitits ojämnt på beläggen. På det bakre ser det ut som en mesig skidbacke och på det främre ser det ut som den har ett trappsteg med en höjdskillnad på någon mm.

  4. Den nedre "glidstaven" (de där stavarna som sitter med en gummipackning) var väldigt stum. Om jag tryckte på den övre staven så trycktes den in en bit och åkte sedan ut igen. När jag tryckte in den nedre så stannade den där. Jag tycker inte att den drar emot något (den är dessutom rengjord och insmord) utan den vill liksom bara vara där. Preeecis under den översta delen på gummipackningen är det lite rost på staven så jag antar att det kommit in lite fukt, men det måste vara bra lite. Är det normalt eller måste jag vidta åtgärder?

  5. Bromskolven satt riktigt jävla hårt. Jag har det rätta verktyget för att skruva tillbaka det men det tog en bra jävla tid att lyckas, trots att jag tog en hylsnyckel som extra hävarm satt den väldigt hårt. Den var lite rostig och jävlig på ovansidan men så vitt jag kunde se satt gummipackningen tätt. Tittar man på youtube verkar det vara så väldigt enkelt att skruva tillbaka den, hur ska jag tolka det?

  6. Ska jag vara ärlig är jag lite rädd att jag utsatte bromsvätskeslangarna för onödig stress i och med att jag var tvungen att ta i så jävligt vilket gjorde att hela bromsoket rörde sig en hel del. Men om jag gjort så att det läcker i någon koppling så borde jag väl se att det droppat och/eller märka det under de första inbromsningarna? Eller kan jag helt plötsligt förlora bromsverkan efter en tids körning?
Citera
2018-05-06, 02:41
  #2
Medlem
Plocka isär bromsoken och skrapa rent dem från rost o gör rent dem. Smörj in dem så gott det går.
Fungerar det ändå dåligt så är det kanske dags att köpa nya?
Detta är prylar som inte håller en hel bil-livslängd.

De där små plåtbrickorna har jag fått för mig att de är till för att det inte ska tjuta om bromsarna. Har jag fått fel uppfattning?
Citera
2018-05-06, 10:54
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
1. Två videor. I den ena finns inte dessa "clips". Det är vibrationsdämpare.
Kopparpasta på anliggningsytan där metallen på belägget ligger an mot oket.

https://www.youtube.com/watch?v=iqPxyZidU0E
https://www.youtube.com/watch?v=kdx1BpiKb9I

2,3 Främre? bakre? bakom däck? Lite svårtolkat men om det avser yttre och inre beläggen så är de tydligen olika slitna. Det uppstår om beläggen rostat fast i oket eller att inte oket glider på glidpinnarna.

4 Oket ska kunna röra sig inåt - utåt. Skadar inte att göra rent och smörja upp glidpinnarna med silikonfett. Rost i ändarna på pinnarna kan göra att du får samma problem igen när beläggen slitits ner så att oket fastnar i rosten på pinnen. Spänn fast pinnen i en borrmaskin och polera bort rosten med något slipmaterial.

5. I den första videon så ser det ut att gå riktigt trögt. Problemet är nog att bromsvätskan ska tryckas tillbaka. En del öppnar luftningsnippeln för att underlätta andra öppnar locket till bromsvätskebehållaren. Nippeln kan sitta riktigt fast så den kan behöva värmas up. I värsta fall kan det sluta med okbyte.

6. Inga problem. Vätskan trycktes hellre tillbaks till behållaren än ut genom en skarv.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-05-06 kl. 11:02.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback