2018-05-05, 22:06
Medlem
Ärvde en möblerad villa för ett par år sedan i en annan stad som sedan dess varit uthyrd i 2:a hand till en barnfamilj. I stressen och sorgen föreslog jag en månadshyra som låg en tusenlapp över deras dåvarande lägenhetshyra - vilket de med glädje accepterade.

Nu har jag kommit lite till sans och inser att det är rena välgörenheten jag ägnar mig åt. Jag betalar el-, vatten- och sophämtningsfakturorna + villaförsäkringen. Bostadssituationen är mycket besvärlig i staden. Skulle nog kunna få ut dubbla priset om jag hyrde ut till ett företag eller några studenter.

Vill inte den här familjen något ont, men måste givetvis tänka på mig själv och min familjs ekonomiska situation och framtid i första hand. Sälja är inte aktuellt med tanke på ev. framtidsplaner (om än långt fram i tiden).

Har försökt hitta rekommendationer om hyresnivåer, men hittar nästan bara för lägenheter. Kan en jurist hjälpa till med goda råd? Eller någon som läser detta?
Citera
2018-05-05, 22:55
Medlem
4yoonlys avatar
Har ingen som helst expertis inom detta... men va fasen...

Betala någon mäklare (förklara situation och be om en offert för just detta) och fråga vad huset är värt.

Sedan efter du vet (någorlunda) värdet på villan så uppdatera dina boende om detta och säg att du vill sälja huset till dem för detta pris. Säger dom att dom inte kan så får du sorgligt nog säga upp ditt avtal och sälja det pga av privata ekonomiska skäl. Eller höja deras hyra så det täcker dina kostnader osv.

Något sådant hade jag tror jag gjort...
Citera
2018-05-05, 23:59
Medlem
8bitrages avatar
Är det inte någon de facto regel som säger att avkastningen man skulle kunnat fått på husets värde (styrränta +3% eller så enligt praxis) plus driftskostnader är det man får ta ut?

Dvs drifts/egenkostnader + 3% av husets värde per år i hyra?
Citera
2018-05-06, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Är det inte någon de facto regel som säger att avkastningen man skulle kunnat fått på husets värde (styrränta +3% eller så enligt praxis) plus driftskostnader är det man får ta ut?

Dvs drifts/egenkostnader + 3% av husets värde per år i hyra?
Det där är väl vad som gäller för beskattningen?
Det TS måste göra är att läsa vad som står i hyresavtalet, står det något om eventuella hyreshöjningar i avtalet? Om inte får väl TS snällt försöka att förhandla med hyresgästerna, annars säga uppavtalet om det nu finns en uppsägningstid angivet i avtalet. Besittningsskyddet är lägre vid privat uthyrning av villa än vid uthyrning av lägenhet.
Citera
2018-05-06, 04:59
Medlem
Christopher.s avatar
Skulle vara saklig med hyresgästen och säga att ni nu måste ta ut marknadsmässig hyra alternativt sälja bostaden för att frigöra kapital. Du kommer få rätt av hyresnämnden så bollen ligger nu hur hyresgästen, betala mer eller flytta.
Citera
2018-05-06, 08:08
Medlem
Tack alla för era svar! Alltid lika glad när skribenter lägger tid och energi på att hjälpa och stödja för dem okända medmänniskor.

En riktad fråga till Christoffer (eller någon annan som vet): Hur fastställer man marknadsmässig hyra? Kan Hyresnämnden hjälpa till eller är det bättre att konsultera en fristående juristfirma?

Kan vara värt att lägga några tusenlappar i arvode för att komma till botten med detta.
Citera
2018-05-06, 09:10
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Det där är väl vad som gäller för beskattningen?
Det TS måste göra är att läsa vad som står i hyresavtalet, står det något om eventuella hyreshöjningar i avtalet? Om inte får väl TS snällt försöka att förhandla med hyresgästerna, annars säga uppavtalet om det nu finns en uppsägningstid angivet i avtalet. Besittningsskyddet är lägre vid privat uthyrning av villa än vid uthyrning av lägenhet.

Nja, vad jag vet är det vad t.ex. hyresgästsföreningen anser skäligt vid privat uthyrning
Citera
2018-05-06, 15:15
Medlem
321js avatar
http://www.boupplysningen.se/hyra-ut/skalig-hyra

http://www.privataaffarer.se/bostad/...dshyror-472314

https://www.radron.se/guider/sa-hyr-du-ut-i-andra-hand/

https://www.google.com/search?client....0.qyehhb4lAJk

Du får räkna med följande i en skälig hyra

Driftkostnader. I driftkostnaderna inkluderas exempelvis avgiften till bostadsföreningen, hushållsel, vatten och bredband. Driftkostnaderna kan även inkludera ett påslag om uthyraren hyr ut bostaden möblerad. I vissa fall har bostadsrättsföreningen rätt att ta ut en avgift vid uthyrning, vilket även räknas in i driftkostnader.

Kapitalkostnader. När man pratar om kapitalkostnaden för bostaden ska denna beräknad som en rimlig årlig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde. Avkastningsräntan anses rimlig om den ligger ett par procent över riksbankens referensränta. Till skillnad från driftkostnaderna som är kopplad till uthyrarens faktiska kostnader är kapitalkostnaden den uppskattade kostnaden för att ha kapitalet bundet i bostaden.
Senast redigerad av 321j 2018-05-06 kl. 15:39.
Citera
2018-05-06, 17:51
Medlem
Jag brukar ta ut för en villa ungefär som kommunen tar ut för en lägenhet med ungefär motsvarande yta och rum. Detta är dock kallhyra så värme, vatten, soptömning och liknande får hyresgästen betala.

Ex: småstad, fyra rum, 110 kvadratmeter. ca 9000 i kallhyra
Citera
2018-05-07, 11:29
Medlem
Bucketshops avatar
Och vad du än gör, informera barnfamiljen i god tid att du kommer att höja hyran. Även om du inte har bestämt vad hyran är kan jag tycka att det vore på sin plats att informera dom att hyran kommer höjas. Det ger familjen ordentligt tid på sig att fundera på hur mycket hyra dom kan klara av och även ge dom tid att leta efter nytt boende.

Dels för att vara en god medmänniska, och dels för att göra processen smidigare när du väl höjer hyran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in