Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-14, 12:51
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Svårt att erkänna att du har fel eller? Energiförbrukning beräknas utifrån fysikens lagar, inte vad du tycker. Mycket möjligt att ts bara bränner 100 kcal per timme vid ett tempo på 6 km/h, men då väger han ungefär 25 kilo. Inte speciellt troligt.

Ganska beklämmande också att du inte förstår ordet "promenad". Promenad är synonymt med "att gå". Promenerar gör man oavsett om det är 4 eller 6 km/h. 6 km/h är ett ganska normalt tempo när man är ute och går.

Vad är det egentligen du grundar den låga energiförbrukningen på? Eller att kroppen nästan är i viloläga när man promenerar? Anabola-Kenta på gymmet eller? Du verkar bevisligen inte kunna ta till dig forskningsrapporter och andra bevis som säger totalt emot dig. Vad är problemet? Hur kan du ha så svårt att ta till dig fakta?

Dock så hänvisar ju du till runkeeper och dylikt som någon slags mätare och dom får man ju säga är i allra högsta grad varierande med nogrannhete. Jag kan få väldigt olika kcalförbrukning på en cykelrunda som är exakt lika lång och tar samma tid där det kan diffa 150kcal åt båda hållen beroende på.

Så ska man ta någon form av snitt på vad som krävs för att bränna 300kcal varje dag på promenad så hamnar man fördmdligen närmre 2-3 timmar än 1 timmes promenad. Och att 6km skulle vara promenadtempo stället jag mig lite emot...det är möjligen en hastighet man hae ett tag men sen kommer den sjuka allt eftersom tiden går. Så skulle tro att snittet på längre promenadet är lägre.
Citera
2018-05-14, 13:08
  #26
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Dock så hänvisar ju du till runkeeper och dylikt som någon slags mätare och dom får man ju säga är i allra högsta grad varierande med nogrannhete. Jag kan få väldigt olika kcalförbrukning på en cykelrunda som är exakt lika lång och tar samma tid där det kan diffa 150kcal åt båda hållen beroende på.

Så ska man ta någon form av snitt på vad som krävs för att bränna 300kcal varje dag på promenad så hamnar man fördmdligen närmre 2-3 timmar än 1 timmes promenad. Och att 6km skulle vara promenadtempo stället jag mig lite emot...det är möjligen en hastighet man hae ett tag men sen kommer den sjuka allt eftersom tiden går. Så skulle tro att snittet på längre promenadet är lägre.

Jag skulle säga att Runkeeper är en mycket bra mätare, åtminstone om man går/springer. Runkeeper utgår från distans, vikt och hastighet. Den kan omöjligt avgöra hur mycket du trampar på en cykel. Det kan ju vara en lång backe nerför t.ex. när du inte trampar alls. Detta tar Runkeeper inte hänsyn till. Så mätning när man cyklar kan jag förstå inte blir så bra.

Nej, man hamnar inte närmare 2-3 timmar. Vad är det som är så svårt att förstå? Att gå 6 km/h är ganska vanligt när man är ute och motionsgår. Personligen ligger jag på en förbrukning på ungefär 400 kcal/timme när jag är ute och går. 183 cm lång och ungefär 95 kilo tung.

Vad är det med folk egentligen? Är ni efterblivna? All info som behövs för att räkna ut kaloriförbrukning finns på internet. Den är inte svår att hitta. Ändå fylls tråden med en massa idiotiska gissningar.

Nä, nu orkar jag inte bry mig om att svara er längre. Vi ni vara obildade och ha fel är det ok för mig, men ni bör veta att ni samtidigt kommer bli betraktade som idioter av omvärlden.
__________________
Senast redigerad av Lightnight 2018-05-14 kl. 13:15.
Citera
2018-05-14, 13:34
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Nej, man hamnar inte närmare 2-3 timmar. Vad är det som är så svårt att förstå? Att gå 6 km/h är ganska vanligt när man är ute och motionsgår. Personligen ligger jag på en förbrukning på ungefär 400 kcal/timme när jag är ute och går. 183 cm lång och ungefär 95 kilo tung.

Ganska exakt 0,7 kcal per km och kg kroppsvikt då. Personligen tror jag en sådan tumregel bör stämma ganska bra för gång då det handlar ganska mycket om att lyfta kroppen varje steg eller vad man ska säga.
Citera
2018-05-14, 13:43
  #28
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Ganska exakt 0,7 kcal per km och kg kroppsvikt då. Personligen tror jag en sådan tumregel bör stämma ganska bra för gång då det handlar ganska mycket om att lyfta kroppen varje steg eller vad man ska säga.

Stämmer rätt så bra ja.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback