Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-05, 19:33
  #1
Medlem
Bokade resa i Januari. Åker på solsemester slutet av maj. I januari vägde jag 106 kg och hade 108 cm i midjemått. Låter tjock, men är inte så farligt faktiskt eftersom jag är 1.99 lång. Men överviktig är jag helt klart. Bestämde mig i januari då för att deffa ner mig till resan. Satsade på 3 kg i månaden.

Men mycket jobb och seperation med flickvän kom i vägen. Det har gått i dalar. Håller det 2-3 veckor och sedan tappar jag det 1-2 veckor, och om igen. Och vips, åker snart och är långt ifrån mitt mål. Har dock lyckats gå ner till 101 kg och 104 cm i midjan.

Nu funderar jag på om jag ska göra en "kris" diet fram till resan. Har tre veckor, och satsar på 4-5 kg. Men frågan är om det är värt? Ser man en klar skillnad utseendemässsigt om man tappar 4-5 kilo?

Kommer ligga 1400 kalorier minus i tre veckor, vilket borde göra så jag tappar över 4 kilo. Kommer äta 2000 kcal. Mitt dagliga intag vid vila är lite över 2000. Vilket gör att jag måste tappa 1400 kcal varje dag. Där är utmaningen. Har fysiskt och tungt jobb där jag räknar med förlora 200-300 kcal. Sen får jag träna/promonera/jogga bort det resterade, vilket kommer kräva minst två-tre timmar träning

Är det värt besväret? Att ligga så mycket minus är tufft. Ingen ide om dessa 4 kilo inte kommer synas i spegeln
Citera
2018-05-05, 19:36
  #2
Medlem
Möjligvis kan jag minska maten till 1700-800 kcal. Men vill undvika detta.
Citera
2018-05-05, 19:37
  #3
Medlem
jpettersson1991s avatar
Om det ger någon visuell förändring beror på vart fettet försvinner först, vilket är genetiskt. Så svaret är både jag och nej beroende på genetiska faktorer.
Citera
2018-05-05, 19:40
  #4
Medlem
Då du är så pass storväxt så tror jag inte att 4 kg märks just alls. Jag ligger runt 70 kg och jag tycker inte att +/- 4 kg gör just någon skillnad. Men å andra sidan är det ju sällan fel att gå ner i vikt om man är överviktig.
Citera
2018-05-05, 19:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Då du är så pass storväxt så tror jag inte att 4 kg märks just alls. Jag ligger runt 70 kg och jag tycker inte att +/- 4 kg gör just någon skillnad. Men å andra sidan är det ju sällan fel att gå ner i vikt om man är överviktig.

Det jag tänker också. Men när jag tänker till en extra gång så har jag redan ner 5 kilo från januari. Och kollar jag bilder på min kropp jag tog då ser man skillnad. Får ge det en chans, och fortsätta när jag är tillbaka. Sommaren är trots all tre månader till efter jag är hemma
Citera
2018-05-05, 21:20
  #6
Medlem
Frågan är om det spelar någon roll?
Du ska på semester, TS, och vad du väger spelar väl mindre roll.

Det är aldrig bra och gå ner för mycket för fort.
Citera
2018-05-06, 13:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NP.S
Bokade resa i Januari. Åker på solsemester slutet av maj. I januari vägde jag 106 kg och hade 108 cm i midjemått. Låter tjock, men är inte så farligt faktiskt eftersom jag är 1.99 lång. Men överviktig är jag helt klart. Bestämde mig i januari då för att deffa ner mig till resan. Satsade på 3 kg i månaden.

Men mycket jobb och seperation med flickvän kom i vägen. Det har gått i dalar. Håller det 2-3 veckor och sedan tappar jag det 1-2 veckor, och om igen. Och vips, åker snart och är långt ifrån mitt mål. Har dock lyckats gå ner till 101 kg och 104 cm i midjan.

Nu funderar jag på om jag ska göra en "kris" diet fram till resan. Har tre veckor, och satsar på 4-5 kg. Men frågan är om det är värt? Ser man en klar skillnad utseendemässsigt om man tappar 4-5 kilo?

Kommer ligga 1400 kalorier minus i tre veckor, vilket borde göra så jag tappar över 4 kilo. Kommer äta 2000 kcal. Mitt dagliga intag vid vila är lite över 2000. Vilket gör att jag måste tappa 1400 kcal varje dag. Där är utmaningen. Har fysiskt och tungt jobb där jag räknar med förlora 200-300 kcal. Sen får jag träna/promonera/jogga bort det resterade, vilket kommer kräva minst två-tre timmar träning

Är det värt besväret? Att ligga så mycket minus är tufft. Ingen ide om dessa 4 kilo inte kommer synas i spegeln

Skulle kunna skriva ett program till dig. Men vi kollar på din dagliga förbränning. Den ligger nog runt 2500kcal om dagen. Ett kilo ner i fett är 7000kcal.
Nu realistiskt och antagligen träffsäkert även om det smärtar mig att skriva :
Så om du vattenfastar en vecka tappar du bara 2.5kg fett i veckan. Troligtvis kommer du äta runt 1500-3000kcal per dag. Så du ser att det inte ens är att tänka på någon viktminskning på så lite som 3 veckor.
Men du har även rätt i att 4kg ner i vikt inte skulle märkas. Dina ben skulle få någon cm mindre i omkrets men utseende mässigt ser du eller andra ingen skillnad.
Citera
2018-05-06, 16:54
  #8
Medlem
TobiasBeechers avatar
Jag vägde cirka 85 kg som otränad, hade plufsigt ansikte och en omfattande fettreserv på magen. När jag gick ner till 80 kg var jag fortfarande plufsig, men alla inklusive jag själv kommenterade hur smal jag har blivit. Brukar bli att man jämför någon med hur den har sett ut innan, men för en främling som ges ett första intryck kanske 4kg på en stor kropp kvittar. När jag själv hårdbantat har jag tappt muskelmassa, jag hade tränat i ett år men ville bli av med mitt sista fett på magen, med följden att armarna och axlarna blev betydligt smalare på bara ett par månader. Numera bryr jag mig inte om kalorier men jag undviker sötsaker och läsk förutom lite grann på helgen, men jag springer tre gånger i veckan och cyklar några km till och från jobbet. 5 kg kan du tappa genom att inte äta onyttigt, drick vatten istället för läsk, begränsa bakverk till nån gång på helgen istället för varje dag på jobbet, och framförallt ät ingen pizza förutom nån gång per månad.

Kaffe kan vara riktigt gott och är dessutom kalorifritt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback