Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-05, 17:02
  #1
Medlem
Ja, hur vanligt förekommande är det egentligen? Skulle vara intressant att höra från er som går lite svårare utbildningar eller har insikt. Vad är det som gäller? Ritalin? Concerta? Elvanse? Modafinil? Nämn gärna vilken skola. Har hört att det är ganska vanligt förekommande på LTH enl. vänner.

Anledningen till frågeställningen är att jag nyligen avslutade två års studier på ett större college i USA där det verkligen flödade. Adderall eller "addy" i folkmun var det populäraste. Verkligen pisslätt att få tag och under tentaperioder kändes det fan som alla gick på något. Metylfenidat var också populärt (billigare) men Adderall IR var king. Vyvanse (Elvanse) förekom också. Modafinil var ovanligt. Brukade personligen inte mycket men visst slank en och annan Ritalin ner när det var stressigt. Och visst hjälper det med studier.

Så, är fenomenet lika utbrett på svenska universitet? Talas mycket om det i USA men verkar vara förhållandevis tyst här. Dela med er!
Citera
2018-05-05, 17:21
  #2
Medlem
AnnaChiaras avatar
På KTH har jag hört att det är vanligt.
Citera
2018-05-05, 17:34
  #3
Medlem
Zer0Shits avatar
Av egen erfarenhet är det vanligare än vad folk tror.

z
Citera
2018-05-05, 18:14
  #4
Medlem
myts avatar
För min del har det blivit elvanse vid ett par enstaka tillfälle, modafinil en gång.

Inte många som pratar om det iallafall

Lunds universitet
Citera
2018-05-05, 19:21
  #5
Medlem
JayJayAdamss avatar
Vet inte hur det är numera men förr när jag becknade sålde jag en hel del tjack och ritalin till läkarstudenter. Några studerade i Sverige och tre st studerade i Polen.

Skulle bli förvånad om efterfrågan har minskat
Citera
2018-05-05, 19:49
  #6
Medlem
Enzymes avatar
Skulle inte tro att det är så vanligt som vissa påstår. Den typiska knarkaren återfinns i de lägre samhällsskikten. På universitetet är i princip alla medelklass och de brukar vara mot droger. Visst finns brats som drar linor men den typiska pundaren går på soc och bryter förråd.

Jag kände mig som att jag var ensam med att gilla knark. Vet att jag försiktigt kollade läget om någon vill ha men allt jag fick var; usch, fy, blä för knark, det är ju livsfarligt!!! Kan ju dock ändrat sig på 20 år
__________________
Senast redigerad av Enzyme 2018-05-05 kl. 19:52.
Citera
2018-05-05, 20:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Skulle inte tro att det är så vanligt som vissa påstår. Den typiska knarkaren återfinns i de lägre samhällsskikten. På universitetet är i princip alla medelklass och de brukar vara mot droger. Visst finns brats som drar linor men den typiska pundaren går på soc och bryter förråd.

Jag kände mig som att jag var ensam med att gilla knark. Vet att jag försiktigt kollade läget om någon vill ha men allt jag fick var; usch, fy, blä för knark, det är ju livsfarligt!!! Kan ju dock ändrat sig på 20 år
Får lov att hålla med till viss del. Däremot upplevde jag inte att studenter använde det utanför studiesammanhang. Visst, lite Adderall på fest hände ibland att någon tog, men inga dumheter som att krossa och snorta. Så, det var mer en drog som intogs för att prestera bättre, inte för att uppnå något rus. Tror "vanligt" folk som ej är pundare ser utskriven medicin tillverkat av ett läkemedelsföretag lite annorlunda jämfört med gatudroger. Smart drugs var det enda de flesta tog och det var för att förbättra studieresultat. Collegestudenter som tog det tillhörde alla samhällsskikt, men pga priset och säkerligen press hemifrån togs det mer av den högre klassen.
__________________
Senast redigerad av Jomtien29 2018-05-05 kl. 20:25.
Citera
2018-05-05, 20:53
  #8
Medlem
ljugerbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Skulle inte tro att det är så vanligt som vissa påstår. Den typiska knarkaren återfinns i de lägre samhällsskikten. På universitetet är i princip alla medelklass och de brukar vara mot droger. Visst finns brats som drar linor men den typiska pundaren går på soc och bryter förråd.

Jag kände mig som att jag var ensam med att gilla knark. Vet att jag försiktigt kollade läget om någon vill ha men allt jag fick var; usch, fy, blä för knark, det är ju livsfarligt!!! Kan ju dock ändrat sig på 20 år

Har begränsad insyn i hur den typiska knarkare är, men enligt min erfarenhet (exade inom de senaste 5 åren) är studenter rätt drogliberala. Inte bara brats som drar en lina då och då, och "alla" röker åtminstone.

OnT: Ritalin förekom när jag pluggade på UU. Inget som folk var superöppna med dock.
Citera
2018-05-05, 23:02
  #9
Medlem
AnnaChiaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Skulle inte tro att det är så vanligt som vissa påstår. Den typiska knarkaren återfinns i de lägre samhällsskikten. På universitetet är i princip alla medelklass och de brukar vara mot droger. Visst finns brats som drar linor men den typiska pundaren går på soc och bryter förråd.

Jag kände mig som att jag var ensam med att gilla knark. Vet att jag försiktigt kollade läget om någon vill ha men allt jag fick var; usch, fy, blä för knark, det är ju livsfarligt!!! Kan ju dock ändrat sig på 20 år

Idag knarkar var och varannan. Även såna man för 20 år sedan inte trodde det om. Här i stan knarkar nyblivna lärare kokain med sina studiekompisar tex. Det sker så öppet för även vanligt folk är drogliberala idag. Droghandeln sker väldigt öppet också. En sån som jag som växte upp utan att någonsin se droger, ser allt nu bara jag tittar ut genom fönstret. Vi har flera som är dömda för narkotikabrott i vår brf t ex, folk som sköter sina jobb och sen knarkar amfetamin, mdma, kokain på helgerna.
Citera
2018-05-06, 07:54
  #10
Medlem
Ranndalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Skulle inte tro att det är så vanligt som vissa påstår. Den typiska knarkaren återfinns i de lägre samhällsskikten. På universitetet är i princip alla medelklass och de brukar vara mot droger. Visst finns brats som drar linor men den typiska pundaren går på soc och bryter förråd.
Vet inte om du lever under en sten men det är i alla fall inte ovanligt där jag pluggar, 20 år sedan var det nog inte samma sak. Skillnaden mellan USA och Sverige på den fronten är att det är sker mer öppet i USA skulle jag tro. Kanske delvis för att de har Adderall vilket mer syns på en att man har tagit.

Droger finns i alla samhällsskikten. ADHD läkemedel är ofta något som de mer " privilegierade" människorna använder för att få en skjuts i sin produktivitet. Medan de lägre samhällsskikten använder, samma drog men i smutsigare form, tjack och likande för underhålla sin dekadenta livsstil.
__________________
Senast redigerad av Ranndall 2018-05-06 kl. 08:19.
Citera
2018-05-06, 23:23
  #11
Medlem
EchoesOfSilences avatar
Jag studerar just nu på ett av de större universiteten i Sverige på ett program som stundtals kräver sanslöst mycket tid och energi i anspråk för att klara av tentorna. För egen del använder jag aldrig substanser i samband med studier, utan endast vid sidan av dem. Jag försöker att se dessa fenomen som två skilda delar - det ena är vardagligt, elementärt och framtidsbyggande; det andra är ett, i huvudsak tillfälligt, njutningstillstånd för belöningens egen skull. Så som det fungerar nu är jag riktigt nöjd - jag tror inte att jag hade klarat mina studier märkbart bättre om jag hade använt substanser vid studerandet, för till syvende och sist handlar det framför allt om intresse för det man läser inom.

Av de jag umgås med och av alla människor i min omnejd som jag har diskuterat narkotikafrågor med verkar den allmänna inställningen till narkotika vara antingen tämligen liberal, eller också att de inte bryr sig om andra använder droger eller inte. Få är totalt emot droganvändning. Åldern på de jag umgås med pendlar mellan 20 år till 35 år. Däremot har ingen erkänt att de använder stimulantia under tentamensperioder, fast å andra sidan har jag aldrig uttryckligen frågat dem om de gör det heller.

Men nog förekommer det säkert även här i Sverige - kanske mer än vad man egentligen anar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback