Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-05, 13:13
  #1
Medlem
D_V_Ss avatar
https://youtu.be/-xOrAC3a-5Q

Fingal Olsson av Martin Ljung.
Förstår inte riktigt skämtet.

Tycker ni det är kul?

Fingal Olsson är en sketch som uppfördes av Martin Ljung i Knäppupprevyn Funny Boy 1958. Sketchen utgår från en vits som Ljung sedan varierar på en rad olika sätt.

Ramberättelsen är att riddaren Bertrand Tre Ripor (spelad av Ljung) försöker få prinsessan (Gunwer Bergkvist) att skratta, vilket ingen tidigare lyckats med. Grundvitsen lyder:

– Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?
– Nä, han är död.
– Det är han inte, han rör ju på sig.

Numret var inte med från starten. Ljung drog ursprungligen ett par skämt som varken fångade publikens intresse eller lockade till munterhet. Följden blev att Hans Alfredson och Tage Danielsson gemensamt utarbetade monologen om Fingal Olsson.
- wikipedia
Citera
2018-05-05, 13:25
  #2
Medlem
D_V_Ss avatar
Kollade klippet igen precis efter att jag postat tråden. Och Nu tycker jag det är kul!

Väldigt svårt att förklara varför bara. Det är ett stillsamt och kanske subtilt skämt. Inget som jag garvar högt åt, utan jag småler igenom och fnissar till ett par gånger. Kanske visar skämtet på att det bl a inte är så viktigt vad man säger utan mer viktigt Hur man säger det. Sedan blir ibland repetition, att säga samma sak, kul - som i detta klipp.
Citera
2018-05-05, 15:14
  #3
Medlem
Ne, jag tyckte den var för lång, invecklad och utan riktig poäng.
Citera
2018-05-05, 15:20
  #4
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Kollade klippet igen precis efter att jag postat tråden. Och Nu tycker jag det är kul!

Väldigt svårt att förklara varför bara. Det är ett stillsamt och kanske subtilt skämt. Inget som jag garvar högt åt, utan jag småler igenom och fnissar till ett par gånger. Kanske visar skämtet på att det bl a inte är så viktigt vad man säger utan mer viktigt Hur man säger det. Sedan blir ibland repetition, att säga samma sak, kul - som i detta klipp.

I förlängningen blev det där ett betoningsskämt också. RÖR på sig, rör PÅ sig, osv.

Den underbare Martin Ljung hade fler liknande gubbar:
Viking som inte var så stark men ändå gjorde en volt fast han inte kunde.
"Ansökan om att få finnas". Det hänvisas till någon som inte finns, men ändå trivs med det. Minns inte namnet på den som inte finns, men det är underfundig humor på högsta nivå.
Citera
2018-05-05, 15:29
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Första gången jag såg/hörde detta så var det (har jag för mig) Martin's något konstiga berättande och namnet Fingal (men jag var inte så gammal då). Och som någon ovan säger, betoningen kan vara lite lustig.

Tveksamt om något liknande hade fungera idag dock...

---edit

Svarade innan jag såg klippet... Detta klipp är inte det jag tänkte på, kul dock att se!

---edit2

Det är väl Povel Ramel hamnar i kameran ett par gånger på scen?
__________________
Senast redigerad av 4yoonly 2018-05-05 kl. 15:33.
Citera
2018-05-05, 15:47
  #6
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
I förlängningen blev det där ett betoningsskämt också. RÖR på sig, rör PÅ sig, osv.

Den underbare Martin Ljung hade fler liknande gubbar:
Viking som inte var så stark men ändå gjorde en volt fast han inte kunde.
"Ansökan om att få finnas". Det hänvisas till någon som inte finns, men ändå trivs med det. Minns inte namnet på den som inte finns, men det är underfundig humor på högsta nivå.

I ansökan om att få finnas, så sa han aldrig namnet på den som inte finns, så inte undra på att du inte kom ihåg detta.
Citera
2018-05-05, 15:52
  #7
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
I ansökan om att få finnas, så sa han aldrig namnet på den som inte finns, så inte undra på att du inte kom ihåg detta.

Jo, jag är helt hundra på att namnet nämndes. Typ: "Se på Robert där borta, han finns inte, och han trivs med det".
Citera
2018-05-05, 15:56
  #8
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jo, jag är helt hundra på att namnet nämndes. Typ: "Se på Robert där borta, han finns inte, och han trivs med det".

Jag lyssnade nyss på Spotify om detta, men inga namn nämndes, bara på slutet så sa Hasse Alfredsson att bilden bredvid dig till höger är väl Walter? den är ju sjukt rolig, det var den ända namnet som nämdes där, bara i slutet
Citera
2018-05-05, 15:56
  #9
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
I ansökan om att få finnas, så sa han aldrig namnet på den som inte finns, så inte undra på att du inte kom ihåg detta.

Fuck you!

Det fanns på Spotify. Valter hette han.

Spy inte ur dig skit du inte vet något om.

Och jag har bara pratat om hänvisningen till den som inte finns, inte om den som söker. Läs rätt!
Citera
2018-05-05, 15:58
  #10
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Fuck you!

Det fanns på Spotify. Valter hette han.

Spy inte ur dig skit du inte vet något om.

Bilden till höger om dig säger han, lyssna en gång till
Citera
2018-05-05, 15:59
  #11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Bilden till höger om dig säger han, lyssna en gång till

Hänvisning, ja, inte personen.
Citera
2018-05-05, 16:01
  #12
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Hänvisning, ja, inte personen.

Men nu vet du att han hette Walter, så fuck you to..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback