Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-08, 22:17
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
jag stötte på en bålgeting en gång, den var riktigt stor och obehaglig, undrar om deras stick är värre ?
Beror på man kan vara mer eller mindre känslig.
har blivit stungen av bålgeting i läppen när jag drack saft (vi hade alla uppmanats att se upp för det satt ett stort bålgetingbo under takskägget) kände det inte ens. Svullnade en aning och det såg ut som en fläskläpp, men inget direkt upppseendeväckande. Fick dock utstå lite hånfulla skratt av de andra runt bordet. Men visst det kan säkert göra rejält ont för vissa.
Citera
2022-06-27, 10:39
  #14
Medlem
orrecrists avatar
Om man dödar drottningen slås boet ut står det? MEN vart tar övriga getingar vägen då? Ponera att man bara dödar drottningen & ett bo kan innehålla flera tusen getingar? Vad gör dom då?
Citera
2022-06-28, 06:12
  #15
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Om man dödar drottningen slås boet ut står det? MEN vart tar övriga getingar vägen då? Ponera att man bara dödar drottningen & ett bo kan innehålla flera tusen getingar? Vad gör dom då?

Om vi antar att det handlar om att ett bo tagits bort (de är ju svårt att komma åt bara drottningen) så är det ju en hel hoper som är ute på arbete. De första timmarna fortsätter arbetet helt normalt och de kommer tillbaka till boplatsen med mat och bomaterial. De försöker laga det trasiga boet men eftersom de måste ha en bovägg att utgå ifrån så får det ett mycket märkligt utseende. Lite som en papperstuss. När natten kommer sitter de samlade vid denna tuss och där kommer de bli sittande tills de svälter ihjäl, vilket normalt sker inom ett eller två dygn. Deras primära födokälla är larvernas sockerhaltiga vätskeutsöndringar, så utan larver finns det ingen mat.

När detta inträffar brukar de vara mycket lugna och går sällan till anfall. Åtminstone inte efter första natten. Men allt kan ju hända i naturen.
__________________
Senast redigerad av WirelessGkit2 2022-06-28 kl. 06:14.
Citera
2022-06-28, 19:01
  #16
Medlem
HemligaVargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daddlarforlife
Tycker dem är obehagliga och blir rädd så fort jag ser en , vågar inte vara ute ibland .

Frågar är då , hur farliga är dem ? Om dem sticker tex på halsen eller armen ?

Är inte allergisk vad jag vet , blev en gång stucken av getingar som liten när jag va i skolan över hela armen och det gjorde redigt ont fast klarade mig utan åka till Sjukhuset . Kan man bli allergisk senare i livet eller tåla mer eller mindre när man är äldre ? Vill vet hur jag ska göra för undvika att bli stucken av dessa och vet hur pass mycket ja skulle tåla om dem stack mig . Främst i halsen när jag orolig för .Är det lika farligt på alla ?

Hej SVT.se hade en liten kort progamsnutt om detta vid midsommar det var ganska bra fakta där.
Citera
2022-06-28, 21:19
  #17
Medlem
Smithsonians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristaallen
Ja om du inte är allergisk så ska väl ett stick ifrån en vanlig geting inte vara så farligt, dör drygt en person per år i Sverige av getingstick och då är personen allergisk.
Dumt att säga så då väldigt få vet om de är allergiker eller inte. Första gången man blir stucken händer som regel inget mer än att du får jävligt ont. Men sen vet du inte om immunförsvaret utvecklat allergi efter sticket, inte förrän du blir stucken igen, så ja geting/bistick är farligt och bör undvikas även om du inte vet att du är allergiker
Citera
2022-06-28, 21:29
  #18
Avstängd
är du överkänslig kan det gå illa. en på bygget fick ett stick i nacken å rasa ihop på taket. ambulansen fick hämta honom. en kusin fick ett stick i halsen som barn. hon höll på att kvävas å dö helt enkelt. själv fick jag ett stick på läppen när jag satt å drack en öl i trädgården..getingen var i burken..läppen blev som en prinskorv å satan va ont det gjorde..riktigt on i ca 15 minuter. har du getingar i huset så leta upp var dom går in.spreja vanlig radar runt ingången. det förgiftar hela boet.
Citera
2022-07-01, 09:44
  #19
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Om vi antar att det handlar om att ett bo tagits bort (de är ju svårt att komma åt bara drottningen) så är det ju en hel hoper som är ute på arbete. De första timmarna fortsätter arbetet helt normalt och de kommer tillbaka till boplatsen med mat och bomaterial. De försöker laga det trasiga boet men eftersom de måste ha en bovägg att utgå ifrån så får det ett mycket märkligt utseende. Lite som en papperstuss. När natten kommer sitter de samlade vid denna tuss och där kommer de bli sittande tills de svälter ihjäl, vilket normalt sker inom ett eller två dygn. Deras primära födokälla är larvernas sockerhaltiga vätskeutsöndringar, så utan larver finns det ingen mat.

När detta inträffar brukar de vara mycket lugna och går sällan till anfall. Åtminstone inte efter första natten. Men allt kan ju hända i naturen.

Tack för bra svar, väldigt intressant. Jag vet, svårt att döda drottningen utan att paja boet men hypotetiskt alltså, så man dödar bara drottningen utan att förstöra bort så kommer dessa tusentals getingar svälta ihjäl? Skapligt tragiskt öde. Varför försöker dom inte hitta annan föda? Eller är det liksom inte lönt de, deras uppgift är över om drottningen dör & naturens svar på detta är självdöd .
Citera
2022-07-01, 17:50
  #20
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Tack för bra svar, väldigt intressant. Jag vet, svårt att döda drottningen utan att paja boet men hypotetiskt alltså, så man dödar bara drottningen utan att förstöra bort så kommer dessa tusentals getingar svälta ihjäl? Skapligt tragiskt öde. Varför försöker dom inte hitta annan föda? Eller är det liksom inte lönt de, deras uppgift är över om drottningen dör & naturens svar på detta är självdöd .

Låt oss säga att drottningen bara *klök!* tvärdör. Arbetarna kommer då att fortsätta med sin bestämda grej. Men det finns ingen som lägger nya ägg. Det finns då flera scenarior. Kom ihåg att alla arbetare och årets drottning aldrig kommer få se nästa vår.

Tidigt på säsongen: De arbetar vidare och till slut är alla arbetare utslitna och har självdött. Några av larverna kommer förpuppas och dra ut på affären några veckor, men det tynar ut rätt snabbt. Många larver svälter ihjäl. En arbetare får nog vara glad om den upplever sin tredje vecka som fullbildad insekt.

Mitten på säsongen: Drottningen har lagt befruktade ägg som är avsedda att bilda getingdrottningar. Samma sak som ovan sker, men med lite tur kan de nya drottningarna faktiskt flyga iväg i rätt tid och hitta en drönare.

Sent på säsongen: Drottningen har redan lagt massor av ägg som ska bli drottningar och obefruktade till drönare. Sedan dör hon. Boet lever vidare helt normalt men vissa larver kommer inte få nog med mat och svälter ihjäl eftersom inga nya arbetare skapas. Drottningarna och drönarna flyger ut och parar sig och boet har uppfyllt sin uppgift.

I getingboet finns ju larver. De avger en sockerlösning som är getingarnas primära föda. Larverna matas med insekter och annat kött. Under födo och bomaterialsök kan getingarna ofta få en energiboost av nektar. När drottningen slutar lägga ägg och dör (efter drönaräggen) så svälter alla getingbon. Getingarna blir då sura och griniga och söker efter socker i vår saft, vår öl och fallfrukt och bär.

Men de fortsätter att arbeta tills alla nya drottningar lämnat boet. Kvar blir då en massa okläckta drönare som kan hålla på och kravla runt lite ett tag till. De saknar gadd och känns igen på sina långa antenner. Viker man dessa bakåt så når de till halva bakkroppen. Sådana getingar kan plockas upp med fingrarna och spexas med om man vill visa sig på styva linan.
Citera
2022-07-01, 22:14
  #21
Medlem
Både för att hjälpa getingar och bin, och samtidigt bli av med dessa i din omedelbara närhet, så kan du sätta ut en skål med sockrat vatten en bit ifrån dig. De kommer vara intresserad och upptagen av vattnet istället för dig. De får näring och energi, så du hjälper dessa att må bättre. Även om du är rädd för dessa så är deras mål inte att jävlas med dig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback