Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-05, 12:05
  #1
Moderator
rancors avatar
Sverige saknar i stort sätt matlager och det blir viktigare och viktigare för invånarna att förvara mat hemma för att klara kortare problem med leveranser i händelse av kris. Fullt medveten om att detta inte är en långsiktig lösning så skadar det ändå inte att förvara en del mat i hemmet.

Konserver håller länge men dem är svåra att placera och rotera på ett enkelt sätt utan att behöva stuva om samtliga varje gång.

Det finns många bra exempel på konservburksdispenser och jag gillar den tunnare varianten som man kan ställa mot väggar eftersom dem inte tar upp så stor golvyta.

Här är ett bra exempel: https://www.youtube.com/watch?v=NLouoGGI6ok

För oss som bor i lägenhet, bostadsrätter och liknande är ofta tillgång till verktyg ett problem.

Jag har en idé om att använda något befintligt som är billigt och lämpligt för ombyggnad till en konservburksdispenser.

Denna bokhylla hos Ikea kostar ca 200 kr:
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/p...149/#/40277143

Den är lite för bred och lite för djup men två "vanliga" konservburkar får precis plats i bredd, det går även att lägga dem på långsidan.

Har ni idéer på en bättre bas eller hur man på bästa sätt kan bygga om denna?
Citera
2018-05-05, 20:38
  #2
Medlem
zepofans avatar
Idén är kanske kul, men exemplet i videon tycker jag var extremt klumpig. En hylla behöver väl knappast vara konstruerad så den tål en direktträff av en atombomb? Avdelarna mellan burkarna t.ex. behöver knappast vara så grova, en eller två tunna metallstänger/rör fyller samma funktion och blir betydligt lättare, vilket kan vara en god idé om hyllan skall hängas på en vägg.

Måste det för övrigt finnas avdelare mellan? Flexibiliteten utan avdelare blir ju betydligt bättre.
Om jag skulle tillverka något liknande hade jag helt enkelt tagit en BILLY-bokhylla, kompletterat med fler hyllor och monterat dessa med en lättare lutning utåt och monterat en stopplist i framkant. Om en konservburk har en ungefärlig diameter på 7-8 cm får det plats 3-4 st burkar på djupet, vilket borde vara fullt tillräcklig mängd. Burkar med större diameter får man väl helt enkelt lägga i fler rader.

Tips till icke-preppers: Metoden kan även användas som "can dispenser" för ölburkar och rymmer då enligt mina beräkningar ett flak per hylla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback