Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-05, 11:14
  #1
Medlem
aina08s avatar
Jag har en asfalterad garageuppfart där asfaltsläggarna gjort ett mindre bra jobb på ena kanten.
Det hängde buskar över vilket gjort att det inte synts tidigare men nu är buskarna klippta och kanten skulle behöva fixas.
Det som ska fixas är ett ca 2,5 m långt och 10-20 cm brett så vill inte ta hit några asfaltsläggare för det utan funderar på om jag kan fixa det själv.

Hur är Kall reparationsasfalt, skulle ja kunna använda det?
Lägga en bräda som ytterkant och sen fylla på så att det kommer ihop med tidigare asfalt.
Läser att den kalla asfalten härda vid tryck, men hur löser man de? Man har ju ingen ångvält hemma liksom. Räcker de att lägga en bräda över och slå med gummiklubba?

Vad har ni för erfarenheter av kall asfalt, bra/dåligt/enkelt?

https://www.jula.se/catalog/bygg-och...asfalt-348011/
Citera
2018-05-05, 11:27
  #2
Medlem
DoungAs avatar
Det är kanonbra att laga med. Har lagat just en garageuppfart med det. La en planka över med ca 100 kg vikt i två dygn efter jag lagt det på plats så det blev jämt.

Jag köpte dock en dyrare version på Beijer. Vet inte om det är så stor skillnad på dem, men kompisar till mig rådde mig att ta den dyrare för de sa den var bättre och de har också använt kallasfalt tidigare.
Citera
2018-05-05, 11:34
  #3
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Det är kanonbra att laga med. Har lagat just en garageuppfart med det. La en planka över med ca 100 kg vikt i två dygn efter jag lagt det på plats så det blev jämt.

Jag köpte dock en dyrare version på Beijer. Vet inte om det är så stor skillnad på dem, men kompisar till mig rådde mig att ta den dyrare för de sa den var bättre och de har också använt kallasfalt tidigare.
Frågan är om man ska göra en ytterkant om de funkar att bara ha en bräda att lägga emot.
Blir ett ganska långt så lär bli svårt att hitta nåt som ger ett jämt tryck över.
Är inte ett ställe som ska köras över så de gör inget om det tar lång tid att härda men vill ju att de blir snyggt.
Behöver man inget för att då den nya asfalten att fästa mot den gamla, typ klister eller nåt?
Citera
2018-05-05, 12:05
  #4
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Frågan är om man ska göra en ytterkant om de funkar att bara ha en bräda att lägga emot.
Blir ett ganska långt så lär bli svårt att hitta nåt som ger ett jämt tryck över.
Är inte ett ställe som ska köras över så de gör inget om det tar lång tid att härda men vill ju att de blir snyggt.
Behöver man inget för att då den nya asfalten att fästa mot den gamla, typ klister eller nåt?
I den jag köpte behövde man inte blanda ut Den var utblandad med ca 20% lacknafta vilket skulle hjälpa till att få den att härda och fästa.

Försök ha lite tryck på det om du kan. Tex en lång planka eller något som du ställer spannar eller något på.
Citera
2018-05-05, 12:13
  #5
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Läser att den kalla asfalten härda vid tryck, men hur löser man de? Man har ju ingen ångvält hemma liksom.

Det borde räcka med att du tar ett par '25+ kilo'-stenar och lägger på täckbrädan.


Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Tex en lång planka eller något som du ställer spannar eller något på.

Spänner fyllda med grus och sand är ett bra substitut för tunga stenar.
Citera
2018-05-05, 13:10
  #6
Medlem
Jo det är enkelt och på sådan yta som inte kommer slitas av exempelvis bilar? Så fungerar det jätte bra för den vanliga Svensson.
Det skadar inte heller å värma upp kallasfalten när du lägger ut det, med någon gasolbrännare om du har. Det sprider sig lättare och blir snyggare finish.
För å packa tar du bara något hårt å platt(En bräda om den håller)och fram med släggan och banka på.
__________________
Senast redigerad av Noccofocus 2018-05-05 kl. 13:13.
Citera
2018-05-05, 13:51
  #7
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag gjorde en avfasning på trottoarkanten där jag har min utfart med kallasfalt för några år sedan och det visar inga tecken på att lossna eller så trots flera vintrar med snöröjning. Jag slog på ytan med en slägga och körde fram och tillbaka med bilen över det. Sen tog det nog ett par veckor innan det var riktigt hårt men då var det kallasfalt som jag snott från ett kommunalt bygge och haft liggande i plastsäckar ett par år innan jag använde den så det kanske går snabbare med färsk kallasfalt.

När jag la det i ett tunt lager i en liten svacka i den vanliga asfalten så fäste det för dåligt så det fick jag ta bort och gjuta en klick betong istället. Betong som jag sedan bestrukit med tunn asfaltssmet så det ser ut som en asfalterad yta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback