Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-05, 00:02
  #1
Medlem
Barkbitares avatar
Känner ni någon person som har tagit sitt liv med anledning av indragen sjukpenning?

Jag kände två personer som till sist inte fann någon annan lösning.
Medelålders svensk ensamstående man, fick avslag av försäkringskassan. Han fick inte sjukpenning under ett halvår när de ansåg att han var frisk efter en ryggoperation. Stressen och ångesten blev för svår efter att han lånat pengar av nära och kära. Det började med en ryggskada och slutade med en existensiell förtvivlan. Vila i frid.

Kvinna 35 år hamnade i en utmattningsdepression. Hon tvingades tillbaka till arbete när hon fick avslag både från försäkringskassan och förvaltningsrätten. Den förtvivlan orkade om inte med. Vila i frid.

Det har ju framkommit i media att medarbetare på försäkringskassan belönas i lönekuvertet efter hur många avslag de lyckas göra. Medarbetarna själva slår larm om detta.
Detta att spara in pengar på de sjuka kommer ju som direktiv från socialministern.

Det är en stor skandal.

Frågeställningen lyder alltså: känner ni till personer som begått självmord med anledning av försäkringskassans krav?
Citera
2018-05-05, 00:29
  #2
Medlem
gersmans avatar
Svårt få statistik på det. Självmördare är notoriskt kända för att hålla tyst om i stort sett allt.
Citera
2018-05-05, 00:37
  #3
Medlem
Barkbitares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Svårt få statistik på det. Självmördare är notoriskt kända för att hålla tyst om i stort sett allt.


Det är inte statistik jag frågar efter, utan om ni personligen känner till människom som inte sett någon annan lösning än suicid efter att försäkringskassan dragit in deras sjukpeng. Detta trotts att läkarna skrivit sjukintyg som FK inte har godkänt
Citera
2018-05-05, 01:17
  #4
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Om ett halvår kanske jag känner en, min mor är helt pajj fysiskt efter arbetsskador, misslyckad ryggoperation,och klarar av att gå ett varv runt huset med diverse smärtstillande i kroppen innan hon nästan gråter, med diverse andra fysiska besvär i bakgrunden kan tilläggas. men både fk och förvaltningsrätten säger du är frisk seså fixa jobb, tvingas nu in i olika menlösa program utan framtids hopp. Vad händer efter a kassa? Gatan?

Att jag föraktar dessa myndigheter djupt in i själen kan jag inte förneka, hade jag varit mer bemedlad än en simpel löneslav så hade livet kunna fortsätta via mig, men så är det inte på långa vägar.

Sverige, där du inte längre får vara sjuk. Agendan är satt: Döda sjuka och gamla.
Den sjuka har en önskning, den friska har tusen. Gråter lite inombords just nu.
__________________
Senast redigerad av Sleepyoh22 2018-05-05 kl. 01:21.
Citera
2018-05-05, 07:27
  #5
Medlem
SmyghukareNs avatar
Försöker hjälpa en, som sökt vad som jag tror tidigare kallades sjukpension.

Helt omöjligt, han fick först avslag från försäkringskassan, ville överklaga till förvaltningsrätten, vilket måste göras via försäkringskassan.

FK "tappade bort" handlingarna, dom låg på en avdelning utan telenummer som är omöjlig att kontakta.

När dom efter några månader äntligen släppte pappren ifrån sig, kontaktade jag förvaltningsrätten angående handläggning tid, även där bromsar man rent politiskt - 14 månaders handläggning tid!

Ja, personen i fråga har arbetat sedan tidigt sextiotal och betalat skatt.
Men nu har regeringen skänkt bort alla pengar till invandringen.
Så nu finns det inga pengar kvar, nu när han är sjuk.

Må djävulen ta den nuvarande regeringen som plockar alla arbetare in på bara skinnet, sedan nekar dom deras lagliga rätt att få hjälp när dom behöver det.

Vi har under 4 år haft den mest arbetar fientliga regeringen någonsin, med ständiga skattehöjningar, plundrade pensionskonton med mera.
Citera
2018-05-05, 11:42
  #6
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Försöker hjälpa en, som sökt vad som jag tror tidigare kallades sjukpension.

Helt omöjligt, han fick först avslag från försäkringskassan, ville överklaga till förvaltningsrätten, vilket måste göras via försäkringskassan.

FK "tappade bort" handlingarna, dom låg på en avdelning utan telenummer som är omöjlig att kontakta.

När dom efter några månader äntligen släppte pappren ifrån sig, kontaktade jag förvaltningsrätten angående handläggning tid, även där bromsar man rent politiskt - 14 månaders handläggning tid!

Ja, personen i fråga har arbetat sedan tidigt sextiotal och betalat skatt.
Men nu har regeringen skänkt bort alla pengar till invandringen.
Så nu finns det inga pengar kvar, nu när han är sjuk.

Må djävulen ta den nuvarande regeringen som plockar alla arbetare in på bara skinnet, sedan nekar dom deras lagliga rätt att få hjälp när dom behöver det.

Vi har under 4 år haft den mest arbetar fientliga regeringen någonsin, med ständiga skattehöjningar, plundrade pensionskonton med mera.
Tidigt sextiotal bör vara före 1965. Det är då minst 53 år sedan o då var människan knappast nyfödd.
Om samma människa började jobba som 12-åring så är den i dag, 65 år gammal o jag gissar att den var äldre än så.
Ett tips till den människan är att den borde ansöka om ålderspension i stället för att bråka med FK.

Vad gäller FKs regler så är de det sjukaste i sammanhanget.
Man ska jämföras mot hela arbetsmarknaden o med den formuleringen så är faktiskt alla människor arbetsföra så länge de är vid medvetande.
Citera
2018-05-05, 15:00
  #7
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Tidigt sextiotal bör vara före 1965. Det är då minst 53 år sedan o då var människan knappast nyfödd.
Om samma människa började jobba som 12-åring så är den i dag, 65 år gammal o jag gissar att den var äldre än så.
Ett tips till den människan är att den borde ansöka om ålderspension i stället för att bråka med FK.

Vad gäller FKs regler så är de det sjukaste i sammanhanget.
Man ska jämföras mot hela arbetsmarknaden o med den formuleringen så är faktiskt alla människor arbetsföra så länge de är vid medvetande.


Du har helt rätt, inte lång tid kvar till 65 år.

Men han har rätt till sjukersättning, då han faktiskt är sjuk.

Och tvångs förtids pensionera någon som har rätt till annan ersättning, tycker jag är helt fel.

Pensionen är mycket lägre än sjukersättningen, och blir naturligtvis ännu lägre om han tvingas ta ut den före 65 år.

Som sagt, man betalar till en sjuk försäkringskassa under årtionden, sedan när man blir sjuk har politikerna skänkt bort alla pengar till sådana som aldrig bidragit och heller inte har en tanke på att göra det.
Citera
2018-05-05, 15:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkbitare
Känner ni någon person som har tagit sitt liv med anledning av indragen sjukpenning?

Nej, men jag var väldigt nära att göra det själv när jag själv hamnade i den situationen. Nu hade jag "tur" som har en tidigare och kronisk diagnos som jag kunnat falla tillbaka på, så soc tog emot mig utan några frågor, alla har inte den möjligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Om ett halvår kanske jag känner en, min mor är helt pajj fysiskt efter arbetsskador, misslyckad ryggoperation,och klarar av att gå ett varv runt huset med diverse smärtstillande i kroppen innan hon nästan gråter, med diverse andra fysiska besvär i bakgrunden kan tilläggas. men både fk och förvaltningsrätten säger du är frisk seså fixa jobb, tvingas nu in i olika menlösa program utan framtids hopp. Vad händer efter a kassa? Gatan?


Köp hennes hus nu för en spottstyver, annars måste hon flytta mitt i alltihopa och leva upp dom pengarna. Ett halvår innan man får soc, så måste man också leva på marginalen (kommer inte ihåg, men det är inte många tusenlappar per månad, men de kollar bara upp dig 6 månader tillbaka).

Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN

Må djävulen ta den nuvarande regeringen som plockar alla arbetare in på bara skinnet, sedan nekar dom deras lagliga rätt att få hjälp när dom behöver det.

Vi har under 4 år haft den mest arbetar fientliga regeringen någonsin, med ständiga skattehöjningar, plundrade pensionskonton med mera.

Raring, utförsäkringarna kom 2010, alltså under moderaterna och 5 år innan flyktingkrisen. Skyll på rätt personer och händelser, du hjälper inte oss genom att slåss mot väderkvarnar.
Citera
2018-05-12, 19:44
  #9
Medlem
Hovslättsmannens avatar
”Orsaken” till självmord är oftast ingen yttre händelse, utan långvariga depressioner/psykoser osv. Det förs ingen statistik över hur många som tar sina liv pga t ex skilsmässa heller, för orsakssambandet ser helt enkelt inte ut så.
Friska människor kan hantera ett avslag eller en motgång. Det finns ju soc tills dess att man kommit på fötter.

En del människor tar sina liv när de får sparken från jobbet, men ingen tänker väl att det är arbetsgivarens fel.
Citera
2018-05-12, 19:48
  #10
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Raring, utförsäkringarna kom 2010, alltså under moderaterna och 5 år innan flyktingkrisen. Skyll på rätt personer och händelser, du hjälper inte oss genom att slåss mot väderkvarnar.

Fel, det var 2008. Och sossarna hade förberett ett likadan förslag om tidsbegränsad sjukförsäkring innan de förlorade valet. Sedan blev det krokodiltårar.
Citera
2018-05-22, 02:45
  #11
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Fel, det var 2008. Och sossarna hade förberett ett likadan förslag om tidsbegränsad sjukförsäkring innan de förlorade valet. Sedan blev det krokodiltårar.
Nog var det väl 2010 skrev jag innan jag Googlade.

Det var visst 2008 det började. Det är för djävligt. Människor jobbar och betalar för att ha en grundtrygghet de inte har.

Över 86 000 utförsäkrade
http://www.dagensarena.se/innehall/o...-utforsakrade/


Annika Strandhell, ie de rödgröna, fortsätter på samma spår som Alliansen med Kristersson började med att lägga.
__________________
Senast redigerad av 80231 2018-05-22 kl. 02:49.
Citera
2018-05-22, 02:52
  #12
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Det är väl bara att hota vården och FK med självmord om du blir tvingad till arbete? Inte kan de ju tvinga en sjuk och suicidal till arbete?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback