Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-04, 22:42
  #1
Medlem
nudas.veritass avatar
Jag gillar tanken på att kunna arbeta tillbakalutat i någon form av vilstol/recliner men det är ett problem i form av placeringen av monitorn. De lösningar jag har sett när jag har googlat visar mest abnorma metallställningar, ibland integrerade med stolen. Det går inte för sig att ha något liknande, folk kommer att tro att jag är pervers om jag har en https://goo.gl/images/bx6nQa hemma.

Jag undrar därför om någon har prövat att arbeta med VR-headset? Det vore en mer diskret lösning, plus att jag kan välja en snygg stol. Arbetet är mest 2d men också 3d cad.
Annat alternativ skulle kunna vara en liten projektor som blåser rätt upp i taket, men då måste jag nog mörklägga rummet.

Tips och synpunkter mottages tacksamt!
Citera
2018-05-05, 00:52
  #2
Medlem
Nej, nej och åter nej.
Bara tanken på att redigera och cadda i VR gör mig illamående.
Köp en bra 4K skärm som går att luta fram/bak.
Om du går in på prisjakt kan du filtrera hur många grader det ska gå att luta skärmen!
Obs det kan vara värt att överväga 1440p/144hz framför 4K.
Citera
2018-05-05, 02:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freddeee123
Nej, nej och åter nej.
Bara tanken på att redigera och cadda i VR gör mig illamående.
Köp en bra 4K skärm som går att luta fram/bak.
Om du går in på prisjakt kan du filtrera hur många grader det ska gå att luta skärmen!
Obs det kan vara värt att överväga 1440p/144hz framför 4K.

Vad snackar du om? Varför skulle han behöva ha en 144hz-skärm för? Han ska jobba i CAD - inte spela datorspel.
Citera
2018-05-05, 10:58
  #4
Medlem
nudas.veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddeee123
Nej, nej och åter nej.
Bara tanken på att redigera och cadda i VR gör mig illamående.
Köp en bra 4K skärm som går att luta fram/bak.
Om du går in på prisjakt kan du filtrera hur många grader det ska gå att luta skärmen!
Obs det kan vara värt att överväga 1440p/144hz framför 4K.

Hade på känn att det skulle vara för låg upplösning i oculus/vive för att kunna göra något seriöst arbete, plus eventuell belastning för ögonen. Stor, högupplöst, framåtlutad skärm på ett bord framför är din rekommendation alltså?
Citera
2018-05-13, 12:41
  #5
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudas.veritas
Jag gillar tanken på att kunna arbeta tillbakalutat i någon form av vilstol/recliner men det är ett problem i form av placeringen av monitorn. De lösningar jag har sett när jag har googlat visar mest abnorma metallställningar, ibland integrerade med stolen. Det går inte för sig att ha något liknande, folk kommer att tro att jag är pervers om jag har en https://goo.gl/images/bx6nQa hemma.

Jag undrar därför om någon har prövat att arbeta med VR-headset? Det vore en mer diskret lösning, plus att jag kan välja en snygg stol. Arbetet är mest 2d men också 3d cad.
Annat alternativ skulle kunna vara en liten projektor som blåser rätt upp i taket, men då måste jag nog mörklägga rummet.

Tips och synpunkter mottages tacksamt!

Du är inte fel ute men du är lite före din tid.
Människor är menade att stå upp eller ligga ner, min kompromiss på detta är att ändå sitta men då helst i en recliner. Min dator har två 27", en lapboard och en logitech ergo mx trackball.

Jag är barnsligt förtjust i tanken på vr för produktivitet men du bör ha klart för dig att det det blev möjligt först nyligen med htc vive pro och det lär ändå gå på strax över 10.000 med det som behövs. Detta för att upplösningen är för låg för att man ska kunna läsa vad som står på tidigare varianter av vive och oculus. En bra dator som driver upplevelsen kommer kosta en del också (14k?). Mjukvaran för produktivitet är heller inte alls i fas med potentialen så jag menar att du bör pyssla med omvärldsbevakning och vänta med investeringen i fråga för att inte riskera att headsetet ligger och samlar damm.

En del människor blir illamående av VR, det vore bra om du kunde testa hos en kompis om du är en av dessa.
Någon sa att det är väldigt nära ögonen, ja. Ingen aning om detta är väldigt dåligt men det finns ögonövningar som stridspiloter uppmuntras göra och dylikt som nog inte är fel ute. (google är din vän). Det är inte så mycket att göra åt att dom sitter nära ögonen. Alltså det är så att inom militär har hmd varit vanligt länge och det har inte varit möjligt för dom att lösa problem med simulering i VR som jag förstår det. Det kan vara så att man bör ha två lösningar på bra produktivitet och dom helt enkelt kompletterar varandra, alltså en VR och en R.
Citera
2018-05-13, 17:50
  #6
Medlem
annanmedlems avatar
Vesafäste på arm vid sidan om stolen?
Citera
2018-05-20, 12:44
  #7
Medlem
nudas.veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
Du är inte fel ute men du är lite före din tid.
Människor är menade att stå upp eller ligga ner, min kompromiss på detta är att ändå sitta men då helst i en recliner. Min dator har två 27", en lapboard och en logitech ergo mx trackball.

Jag är barnsligt förtjust i tanken på vr för produktivitet men du bör ha klart för dig att det det blev möjligt först nyligen med htc vive pro och det lär ändå gå på strax över 10.000 med det som behövs. Detta för att upplösningen är för låg för att man ska kunna läsa vad som står på tidigare varianter av vive och oculus. En bra dator som driver upplevelsen kommer kosta en del också (14k?). Mjukvaran för produktivitet är heller inte alls i fas med potentialen så jag menar att du bör pyssla med omvärldsbevakning och vänta med investeringen i fråga för att inte riskera att headsetet ligger och samlar damm.

En del människor blir illamående av VR, det vore bra om du kunde testa hos en kompis om du är en av dessa.
Någon sa att det är väldigt nära ögonen, ja. Ingen aning om detta är väldigt dåligt men det finns ögonövningar som stridspiloter uppmuntras göra och dylikt som nog inte är fel ute. (google är din vän). Det är inte så mycket att göra åt att dom sitter nära ögonen. Alltså det är så att inom militär har hmd varit vanligt länge och det har inte varit möjligt för dom att lösa problem med simulering i VR som jag förstår det. Det kan vara så att man bör ha två lösningar på bra produktivitet och dom helt enkelt kompletterar varandra, alltså en VR och en R.

Det verkar stämma med min bild av läget på VR-headseten som finns på marknaden. Provade en oculus och det blev uppenbart att det inte skulle gå särskilt bra att ersätta display med en sån, för taskig upplösning.

Men det funkar alltså att ha konventionella monitorer till en recliner, står de på ett bord framför eller? Vill ha en bra betraktningsvinkel samt inte anstränga nacken.

Fick upp ögonen för en gammal produkt, Sony HMZ, en head mounted display utan rörelsesensorer. För mig vore det helt fine att byta VR mot upplösning i nuläget, så är det någon som vet om det finns en uppdaterad produkt av den här typen, eller om det finns ett namn på produktkategorin?

Hoppas på en snabb utveckling som öppnar för att arbeta i en vr-miljö, speciellt efter denna video: https://www.youtube.com/watch?v=sMjlM5vFSA0
Inte bara för ergonomi utan också för att kunna stänga ute omvärlden fullständigt.
Citera
2018-05-20, 12:46
  #8
Medlem
nudas.veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Vesafäste på arm vid sidan om stolen?

Det är väl den i dagsläget mest realistiska, rättframma, tråkiga och fula lösningen, men jag tycker att det måste finnas något som är lite mer high-tec och som dessutom inte tvingar mig att skruva i min Bruno Mathsson.
Citera
2018-05-20, 13:20
  #9
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudas.veritas
Det verkar stämma med min bild av läget på VR-headseten som finns på marknaden. Provade en oculus och det blev uppenbart att det inte skulle gå särskilt bra att ersätta display med en sån, för taskig upplösning.

Men det funkar alltså att ha konventionella monitorer till en recliner, står de på ett bord framför eller? Vill ha en bra betraktningsvinkel samt inte anstränga nacken.

Ja går bra.
Bästa vore om du hade höj & sänkbart skrivbord så att du går ner i ligg läge i recliner och sedan sänker skrivbordet över dig. Då får du ut max av 27" skärmarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback