Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-23, 08:25
  #85
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Nej, det är ingen enmansjury:


Aha, ok. Det var bara Lisbeth Larsson i videon, jag missade att det finns andra presentationer av de övriga i juryn.
Citera
2018-07-29, 03:11
  #86
Medlem
Nu har Pascalidou fått Sthlms Stads Bellmanpris - se separat tråd.

(FB) Pascalidou får Sthlm stads Bellmanpris a 100.000 kr

Varför? Vad belönas hon för?

Är det skattemedel som betalar priset?

Kommer hon donera pengarna till sitt ”nobelpris”? 😄
__________________
Senast redigerad av LinusGlad 2018-07-29 kl. 03:14.
Citera
2018-08-19, 22:50
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Är det verkligen Sveriges bibliotekarier som ska dela ut priset?
En "författare" har skrivit en debattartikel i Göteborgs-Posten som argumenterar för detta:
Citat:
Det framstår som allt mer osannolikt att den självbefläckade Svenska Akademien ska få behålla uppdraget att utse nobelpristagare i litteratur. Låt i stället tusentals auktoriserade litteraturälskare , Sveriges bibliotekarier, välja en värdig vinnare, och tillkännage därefter prisvinnaren på Sveriges största litteraturfest, Bokmässan i Göteborg, skriver författaren Håkan Tendell.
http://www.gp.se/debatt/l%C3%A5t-sve...gare-1.5633257

Men själv har han bara gett ut böcker via Nomen Förlag - en print-on-demand-tjänst.
https://www.bokus.com/cgi-bin/produc...5kan%20Tendell
Citera
2018-08-26, 19:11
  #88
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamantpojken
En "författare" har skrivit en debattartikel i Göteborgs-Posten som argumenterar för detta:

http://www.gp.se/debatt/l%C3%A5t-sve...gare-1.5633257

Men själv har han bara gett ut böcker via Nomen Förlag - en print-on-demand-tjänst.
https://www.bokus.com/cgi-bin/produc...5kan%20Tendell

Ja, vad är detta för pajsare? Så här presenterar han sig själv: Sveriges hårdaste författare


"Håkan Tendell är förmodligen den ende svenske författare som har gått på en lång bädd av glödande kol tre gånger i sträck i ett svep.

Han är förmodligen den ende svenske författare som har utstått både tårgas och k-pistbeskjutning med lugnet i behåll.

Låt gå för att han sannolikt är Sveriges hårdaste författare, men vad hjälper väl det? Det är det han skriver som måste bli det hårdaste."
Citera
2018-08-29, 17:56
  #89
Medlem
schizophrenias avatar
En av de fyra nedanstående författarna kommer att erhålla Den nya akademiens litteraturpris:
Citat:
De fyra nominerade författarna är: Den prisbelönta författaren Maryse Condé från Guadeloupe, fantasyförfattaren Neil Gaiman från Storbritannien, den ofta Nobelpristippade Haruki Murakami från Japan och den sydvietnamesiska flyktingen och författaren Kim Thúy som numera är kanadensisk medborgare.
Pristagaren kommer kanske att erhålla en miljon kronor, beroende på hur lyckosamma de är på att dra in pengar till detta pris. Om det svenska valet därefter får ett kaotiskt efterspel, med stora svårigheter att bilda en duglig regering, kan kronkursen falla ytterligare och medföra att prissumman inte imponerar så mycket när den växlas till t.ex. US-dollar.

Som bonus till själva prissumman riskerar pristagaren att hamna mitt i debaclet med de svenska akademierna, och bli ett ofrivilligt slagträ gentemot Svenska Akademien.
__________________
Senast redigerad av schizophrenia 2018-08-29 kl. 17:59.
Citera
2018-08-30, 09:11
  #90
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
En av de fyra nedanstående författarna kommer att erhålla Den nya akademiens litteraturpris:

Pristagaren kommer kanske att erhålla en miljon kronor, beroende på hur lyckosamma de är på att dra in pengar till detta pris. Om det svenska valet därefter får ett kaotiskt efterspel, med stora svårigheter att bilda en duglig regering, kan kronkursen falla ytterligare och medföra att prissumman inte imponerar så mycket när den växlas till t.ex. US-dollar.

Som bonus till själva prissumman riskerar pristagaren att hamna mitt i debaclet med de svenska akademierna, och bli ett ofrivilligt slagträ gentemot Svenska Akademien.


Fattade inte hur en vit man kunde vara nominerad, så jag googlade på hans värdegrund och mycket riktigt:

"In 2016, Gaiman, as well as Cate Blanchett, Chiwetel Ejiofor, Peter Capaldi, Douglas Booth, Jesse Eisenberg, Keira Knightley, Juliet Stevenson, Kit Harington, and Stanley Tucci, appear in the video "What They Took With Them", from the United Nations' refugee agency UNHCR, to help raise awareness of the issue of global refugees."

Värdegrunden godkänd. Men jag tror ändå inte att en vit heterosexuell man kan vinna. Det är helt omöjligt.

Kim Thúy å sin sida besitter många starka kvalitéer som till exempel rasifierad och kvinna, men kan omöjligt vinna eftersom hon flytt från kommunism. Sådant går inte för sig.

Murakami är visserligen rasifierad men ändå priviligerad som japan – alla har ju kommit överens om att det inte är synd om sydostasiater utan de ska istället bestraffas med högre antagningsgränser till Harvard och så vidare. Han är dessutom straight. Han kan inte vinna.

Återstår då Maryse Condé. Aha, här har vi en person som varken könsmässigt eller rasmässigt är bristfällig. Inga värdegrundsbrister heller. Maryse Condé kommer att vinna priset.

Det var lätt att förutse. Jag föreslår att hon bokar hotellrum redan nu.
Citera
2018-09-11, 20:52
  #91
Medlem
Nu läser Alexandra - med darr på rösten - ur sin (?!?) bok ”Mammorna” på TV2:s kulturprogram.

Hon börjar nästan gråta. Eller är hon förkyld? 🙄
Citera
2018-09-11, 20:55
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordLancaster
Fattade inte hur en vit man kunde vara nominerad, så jag googlade på hans värdegrund och mycket riktigt:

"In 2016, Gaiman, as well as Cate Blanchett, Chiwetel Ejiofor, Peter Capaldi, Douglas Booth, Jesse Eisenberg, Keira Knightley, Juliet Stevenson, Kit Harington, and Stanley Tucci, appear in the video "What They Took With Them", from the United Nations' refugee agency UNHCR, to help raise awareness of the issue of global refugees."

Värdegrunden godkänd. Men jag tror ändå inte att en vit heterosexuell man kan vinna. Det är helt omöjligt.

Kim Thúy å sin sida besitter många starka kvalitéer som till exempel rasifierad och kvinna, men kan omöjligt vinna eftersom hon flytt från kommunism. Sådant går inte för sig.

Murakami är visserligen rasifierad men ändå priviligerad som japan – alla har ju kommit överens om att det inte är synd om sydostasiater utan de ska istället bestraffas med högre antagningsgränser till Harvard och så vidare. Han är dessutom straight. Han kan inte vinna.

Återstår då Maryse Condé. Aha, här har vi en person som varken könsmässigt eller rasmässigt är bristfällig. Inga värdegrundsbrister heller. Maryse Condé kommer att vinna priset.

Det var lätt att förutse. Jag föreslår att hon bokar hotellrum redan nu.

Murakami har häcklats av serietecknaren Liv Strömberg för sina sexskildringar. Så räknas han som rumsren i kultur-vänsterkretsarna?
Citera
2018-09-11, 22:47
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
En av de fyra nedanstående författarna kommer att erhålla Den nya akademiens litteraturpris:

Pristagaren kommer kanske att erhålla en miljon kronor, beroende på hur lyckosamma de är på att dra in pengar till detta pris. Om det svenska valet därefter får ett kaotiskt efterspel, med stora svårigheter att bilda en duglig regering, kan kronkursen falla ytterligare och medföra att prissumman inte imponerar så mycket när den växlas till t.ex. US-dollar.

Som bonus till själva prissumman riskerar pristagaren att hamna mitt i debaclet med de svenska akademierna, och bli ett ofrivilligt slagträ gentemot Svenska Akademien.

Nu skrivs det om priset i DN:

”Ledare
Lisa Magnusson: Jag skäms för den ”nya” Akademie


”Det enda som är värre än den gamla Svenska Akademien är den nya.”

Jag kan inte läsa mer än så, är inte prenumerant. (Och Lisa Magnusson tillhör i regel inte de skribenter jag uppskattar att läsa).
Citera
2018-09-13, 18:04
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinusGlad
Nu skrivs det om priset i DN:

”Ledare
Lisa Magnusson: Jag skäms för den ”nya” Akademie


”Det enda som är värre än den gamla Svenska Akademien är den nya.”

Jag kan inte läsa mer än så, är inte prenumerant. (Och Lisa Magnusson tillhör i regel inte de skribenter jag uppskattar att läsa).


Lisa Magnusson är verkligen en ojämn skribent och det är ingen intellektuell bragd att ha tagit ner ett så enkelt mål som den "nya akademien" - men hon ska ha credit för att hon var den förste i DN som bröt igenom hajpen kring DNA och vågade tala klartext om hur billigt, pinsamt och värdelöst priset är - och att det naturligtvis handlar om personlig positionering och marknadsföring för Pascalidou m fl. Jag läste artikeln (har ett DN-login) och hon ställer sig i mycket på samma linje som de flesta av oss här i tråden.
Citera
2018-09-15, 17:14
  #95
Medlem
Abnormals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusGlad
Murakami har häcklats av serietecknaren Liv Strömberg för sina sexskildringar. Så räknas han som rumsren i kultur-vänsterkretsarna?
Murakami har sedan kolossen 1Q84 mycket riktigt entledigats från samtliga finkulturella kontexter, stämplats som snuskgubbe och sett sitt litterära anseende rasa ned till nivån 'ungdomsförfattare'. Däremot är han knappast i behov av Pascalidous kaffepengar.
Citera
2018-09-16, 11:19
  #96
Medlem
Fezziks avatar
https://www.svt.se/kultur/bok/haruki...tivt-nobelpris
Citat:
Haruki Murakami nobbar alternativt Nobelpris

Haruki Murakami vill inte ha något alternativt Nobelpris. Den japanske författaren avböjer nomineringen i ett mejl till organisatörerna av Den Nya Akademiens litteraturpris.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback