Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-05, 16:30
  #13
Medlem
NotBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
För er som undrar över hur det gick, lille Dobby finns ej mer.
Beklagar!

Det är en missbildning som tyvärr inte är jätte sällsynt.
Citera
2018-05-05, 18:41
  #14
Medlem
Äppelkäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
För er som undrar över hur det gick, lille Dobby finns ej mer.
Dog den själv eller hjälpte du till med luftgeväret?

Navelbråck, i olika stadier, förekommer då och då på katter. En katt med navelbråck får inte användas i avel just för att ungar med anlag för navelbråck kan födas med öppet bråck och tarmar utanpå buken. Tyvärr kan det födas kattungar med navelbråck även när båda föräldrarna har magar med fast fint skinn utan tillstymmelse till strul i navelregionen.

Synd att du skulle behöva uppleva nåt så äckligt som ett öppet bråck men var glad över att ungen knappast led av defekten och att den slapp en massa bök o smärta med operation mm som själviska ”djurvänner” säkert skulle ha utsatt den för. Njut nu av de friska ungarna!
Citera
2018-05-16, 19:56
  #15
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Dog den själv eller hjälpte du till med luftgeväret?

Navelbråck, i olika stadier, förekommer då och då på katter. En katt med navelbråck får inte användas i avel just för att ungar med anlag för navelbråck kan födas med öppet bråck och tarmar utanpå buken. Tyvärr kan det födas kattungar med navelbråck även när båda föräldrarna har magar med fast fint skinn utan tillstymmelse till strul i navelregionen.

Synd att du skulle behöva uppleva nåt så äckligt som ett öppet bråck men var glad över att ungen knappast led av defekten och att den slapp en massa bök o smärta med operation mm som själviska ”djurvänner” säkert skulle ha utsatt den för. Njut nu av de friska ungarna!
Nej, en kraftig och tung betongplatta fick göra jobbet. Hursomhelst, tack för svaret om vad det faktiskt var!
Citera
2018-05-16, 20:04
  #16
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drdrew
ÅK TILL EN VETRINÄR...... hur fan tror du att du ska få hjälp här????????

Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Åk till veterinär direkt. Är ju omöjligt att vi ska veta vad det är.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Avlivning verkar vara på tapeten. Det är inget ovanligt att djur föder ungar som inte överlever, det är just därför djur föder så många ungar..
Absolut inte göra det själv, tillkalla veterinär! (Annars blir det djurplågeri!)
Varför inte göra det själv? Hur kan det räknas som djurplågeri om man gör det snabbt och enkelt? T.ex. ett hagelskott (US 3)från nära håll eller 70kg betongplatta?
Det är väl snarare mer humant än att spruta in gift i djuret för att organen ska kollapsa?
Citera
2018-05-16, 20:07
  #17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Varför inte göra det själv? Hur kan det räknas som djurplågeri om man gör det snabbt och enkelt? T.ex. ett hagelskott (US 3)från nära håll eller 70kg betongplatta?
Det är väl snarare mer humant än att spruta in gift i djuret för att organen ska kollapsa?

Lagar och regler är inte alltid synkade med sunt "bonnaförnuft".
(Luftgevär är inget bra vapen i sammanhanget förresten..)
Citera
2018-05-24, 16:29
  #18
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Lagar och regler är inte alltid synkade med sunt "bonnaförnuft".
(Luftgevär är inget bra vapen i sammanhanget förresten..)
Varför pratar ni om Luftgevär? Mitt namn har inget in common med luftgevär, utan Luftgevar är en speciell konstform inom Manga kulturen.
Citera
2018-05-24, 16:36
  #19
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Lagar och regler är inte alltid synkade med sunt "bonnaförnuft".
(Luftgevär är inget bra vapen i sammanhanget förresten..)
Varför pratar ni om Luftgevär? Mitt namn har inget in common med luftgevär, utan Luftgevar är en speciell konstform inom Manga kulturen.
Citera
2018-05-24, 17:10
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Varför inte göra det själv? Hur kan det räknas som djurplågeri om man gör det snabbt och enkelt? T.ex. ett hagelskott (US 3)från nära håll eller 70kg betongplatta?
Det är väl snarare mer humant än att spruta in gift i djuret för att organen ska kollapsa?
Jag blir själv nyfiken då folk i tråden har nämnt saker i stil med att man får avliva nyfödda husdjur själv, inom en viss storlek, viss tid, etc. Ingen aning om lagen, men den som vet får gärna berätta mer. Det verkar ju nämligen rimligt att man får göra det, för detta tror jag inte var överlevnadsbart för en katt inom rimliga gränser. Jag vet ju inte vad det var, men det låter ju som omfalocele eller gastroschisis, vilket båda är akuta, dödliga men åtgärdbara tillstånd för människor, dvs givet rätt mycket vård så går det att fixa. Hur det är med djur vet jag inte, det kanske är lika "enkelt" där, eller så är avlivning det enda. Jag tycker inte du ska våndas över att ha tagit fel beslut. Även om tillstånden går att fixa, så är det något dåligt som hänt i fosterlivet och det kan alltså handla om en människa (eller katt, i detta fall) som är svårt sjuk i vilket fall, med neurologiska avvikelser eller liknande.

Ingen ska klandra dig för betongplattan, du gjorde vad du kunde. Men om det hade varit gångbart/ekonomiskt/rimligt/passande med en veterinär så är en avlivningsspruta ändå att föredra (visst är det ett "gift" som får "organen att kollapsa", aka "död", men det är inte rätt sätt att beskriva det på).

Det här låter jättekallt, men det ligger något i det: undvik att sätta namn så tidigt på någon nyfödd, oavsett art. En oundvikligt bortgång blir lite lättare då, inklusive sving med betongplatta.

Jag hoppas att du iaf har 4 friska kattungar nu att glädjas över?
Citera
2018-05-24, 17:14
  #21
Medlem
AndersM79s avatar
Det var inte så enkelt att det var navelsträngen som råkade sitta kvar? :huh:
Citera
2018-05-25, 11:22
  #22
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jag blir själv nyfiken då folk i tråden har nämnt saker i stil med att man får avliva nyfödda husdjur själv, inom en viss storlek, viss tid, etc. Ingen aning om lagen, men den som vet får gärna berätta mer. Det verkar ju nämligen rimligt att man får göra det, för detta tror jag inte var överlevnadsbart för en katt inom rimliga gränser. Jag vet ju inte vad det var, men det låter ju som omfalocele eller gastroschisis, vilket båda är akuta, dödliga men åtgärdbara tillstånd för människor, dvs givet rätt mycket vård så går det att fixa. Hur det är med djur vet jag inte, det kanske är lika "enkelt" där, eller så är avlivning det enda. Jag tycker inte du ska våndas över att ha tagit fel beslut. Även om tillstånden går att fixa, så är det något dåligt som hänt i fosterlivet och det kan alltså handla om en människa (eller katt, i detta fall) som är svårt sjuk i vilket fall, med neurologiska avvikelser eller liknande.

Ingen ska klandra dig för betongplattan, du gjorde vad du kunde. Men om det hade varit gångbart/ekonomiskt/rimligt/passande med en veterinär så är en avlivningsspruta ändå att föredra (visst är det ett "gift" som får "organen att kollapsa", aka "död", men det är inte rätt sätt att beskriva det på).

Det här låter jättekallt, men det ligger något i det: undvik att sätta namn så tidigt på någon nyfödd, oavsett art. En oundvikligt bortgång blir lite lättare då, inklusive sving med betongplatta.

Jag hoppas att du iaf har 4 friska kattungar nu att glädjas över?
Fyra stycken friska själar som har börjat gått runt nu och leva livet
Citera
2018-06-01, 23:26
  #23
Medlem
Det är väl inte direkt ovanligt att man tar bort husdjur på egen hand. På vilket sätt skulle det vara olagligt, så länge man gör det snabbt och smärtfritt? Inte för att det är roligt dock ...
Heder åt ts som förkortade lidandet!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback