Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-04, 19:44
  #1
Medlem
Luftgevars avatar
Hej!

Har en katt här vid mig som nyss fött 5 kattungar, varav en har ANTINGEN moderkakan eller tarmarna kvar. Det sticker liksom ut från magen ett stort lass med (ser ut som tarmar). Alla andra kattungar har hon ätit upp moderkakan på så dom är helt fria men på denna är det mesta kvar.

Kan det vara tarmar eller ser moderkakan ut som tarmar?
Citera
2018-05-04, 19:46
  #2
Medlem
Bild?
Citera
2018-05-04, 19:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej!

Har en katt här vid mig som nyss fött 5 kattungar, varav en har ANTINGEN moderkakan eller tarmarna kvar. Det sticker liksom ut från magen ett stort lass med (ser ut som tarmar). Alla andra kattungar har hon ätit upp moderkakan på så dom är helt fria men på denna är det mesta kvar.

Kan det vara tarmar eller ser moderkakan ut som tarmar?

ÅK TILL EN VETRINÄR...... hur fan tror du att du ska få hjälp här????????
Citera
2018-05-04, 20:35
  #4
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej!

Har en katt här vid mig som nyss fött 5 kattungar, varav en har ANTINGEN moderkakan eller tarmarna kvar. Det sticker liksom ut från magen ett stort lass med (ser ut som tarmar). Alla andra kattungar har hon ätit upp moderkakan på så dom är helt fria men på denna är det mesta kvar.

Kan det vara tarmar eller ser moderkakan ut som tarmar?

Åk till veterinär direkt. Är ju omöjligt att vi ska veta vad det är.
Citera
2018-05-04, 20:48
  #5
Medlem
Bästa är att avliva den om den inte självdör, har ni någon som snabbt kan göra det eller gör det själv?
Citera
2018-05-04, 20:53
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyxer
Bästa är att avliva den om den inte självdör, har ni någon som snabbt kan göra det eller gör det själv?

Avlivning verkar vara på tapeten. Det är inget ovanligt att djur föder ungar som inte överlever, det är just därför djur föder så många ungar..
Absolut inte göra det själv, tillkalla veterinär! (Annars blir det djurplågeri!)
Citera
2018-05-04, 20:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Bild?


Och hur ska du kunna hjälpa katten om du får en bild? Är du kunnig i djurvård eller bara allmänt nyfiken?
Citera
2018-05-04, 20:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Avlivning verkar vara på tapeten. Det är inget ovanligt att djur föder ungar som inte överlever, det är just därför djur föder så många ungar..
Absolut inte göra det själv, tillkalla veterinär! (Annars blir det djurplågeri!)
Man får avliva katter/hundar under 14 dagar själv genom slag i huvudet, dock inget man gör själv om man inte känner sig 100 på det.
Citera
2018-05-04, 21:10
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyxer
Man får avliva katter/hundar under 14 dagar själv genom slag i huvudet, dock inget man gör själv om man inte känner sig 100 på det.

Djurplågeri är det i vilket fall som helst, om man är osäker och GDS. Kan tänka mig att en uppvuxen på landet som är van att avliva djur kan göra det, men knappast en "nisse på Söder".. Anlita en veterinär, kostar en slant, djuret lider inte, och samvetet blir inte lidande. -Antagligen dör kattungen relativt fort ändå, kanske innan veterinären hinner fram.
Citera
2018-05-04, 21:46
  #10
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Avlivning verkar vara på tapeten. Det är inget ovanligt att djur föder ungar som inte överlever, det är just därför djur föder så många ungar..
Absolut inte göra det själv, tillkalla veterinär! (Annars blir det djurplågeri!)
Inte alls. Ryms det i en handflata är det tillåtet att slå ihjäl själv.
En så liten katt.
Lägg den i en strumpa o svinga med full kraft i betonggolvet.

Gör jag det själv? Inte en chans.
Citera
2018-05-04, 22:26
  #11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Inte alls. Ryms det i en handflata är det tillåtet att slå ihjäl själv.
En så liten katt.
Lägg den i en strumpa o svinga med full kraft i betonggolvet.

Gör jag det själv? Inte en chans.

Jag har avlivat skadade djur själv, men hade nödvändig kunskap eftersom farfar var veterinär. (Var med på hans klinik i flera år). Men är det någon som inte har tillräcklig kunskap/ är emotionellt upprörd, så ska man absolut låta en veterinär/någon som har nödvändig kunskap att hantera detta.

Jämför med att advokater sällan företräder sig själva när de blir åtalade/stämda. -Trots att de borde "klara av det".- För mycket känslor grumlar tankarna och man gör ett dåligt jobb..
Citera
2018-05-05, 10:52
  #12
Medlem
Luftgevars avatar
För er som undrar över hur det gick, lille Dobby finns ej mer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback