Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-04, 17:01
  #1
Medlem
Tjena, frågar åt en vän här som inte har ett FB-konto.

Han har en mindre summa i euro, ett par sedlar. Problemet är att hans bank inte tar emot euro (de har endast svenska kronor), närmsta Forexbank ligger såpass långt borta att det skulle kosta dryga 200kr att ta sig dit, vilket med andra ord skulle leda till rätt mycket förlust av pengarna bara för att växla in dem. Han har inte någon saftig ekonomi direkt så han vill helst inte förlora en massa bara för resekostnader, plus att det är omständigt.

Jag kan inte hjälpa honom då min bank (Nordea) inte längre har kontanthantering i min närhet. Så för min del skulle det vara samma forexkontor som gäller.

Några tips? Är inte van alls vid sedlar då jag kör strikt med krypto samt betalkort. Jag gav rekommendationen att kolla om butiker tar emot, alltså helt enkelt att betala i euro då jag vet att man kan det med kort. Men vanliga småbutiker samt apotek tar i alla fall inte emot eurosedlar visar det sig, någon som vet hur det ser ut med COOP eller ICA t.ex?

Tackar för förslag och hjälp.
Citera
2018-05-04, 17:03
  #2
Medlem
Millediablos avatar
Vad är en mindre summa? Är det mindre än 50€ så spar skiten tills någon av er åker utomlands.
Citera
2018-05-04, 17:24
  #3
Medlem
Var bor du?

Bensinstationer brukat ta Euro.
Citera
2018-05-04, 17:28
  #4
Medlem
Biltema tar euro. En del McDonald's tar euro. Kolla runt lite bland de stora företagen som finns i närheten.
Citera
2018-05-04, 18:42
  #5
Medlem
holmiums avatar
Den bästa kursen är om du växlar privat med någon eller några som behöver EURO. Omvägen via bank eller andra valutaväxlare innebär bara onödiga kostnader. Fördelen med att växla privat är att du även kan växla mynt, vilket banker eller växlingskontor oftast inte tar emot.

Den privatekonomiska förlusten för två personer, där en växlar in EUR till säljkurs till SEK och den som sedan köper EUR för köpkurs med SEK, är omfattande inte minst vid större belopp.
Citera
2018-05-04, 19:58
  #6
Medlem
Väldigt många butiker tar EUR som betalningsmedel men växelkursen är ofta rätt så dålig. Provs närmaste ICA-butik så går det nog bra.

Bäst gör man i att spara pengarna till nästa utlandsresa. Man slipper omaket med dubbla växlingar och avgiften för dessa. Växlar man på Forex så har de en spread på drygt 10 %. Att växla 1000 kr fram och tillbaka kostar då 100 kr i avgift.

Annars växla med någon släkting eller arbetskamrat. Det är ju någon i bekantskapskretsen som åker utomlands nästan varje vecka så det borde lösa sig rätt så enkelt.
__________________
Senast redigerad av Mynicname 2018-05-04 kl. 20:04.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback