Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-04, 10:30
  #1
Medlem
På kundtjänstkontoret där jag jobbar kommer det varannan vecka en snubbe som ser ut som en nätverkstekniker och pluggar in sin laptop i serverskåpet en stund, nån sorts rutinkontroll. Vad gör han egentligen? Åker han runt till arbetsplatser och mäter nåt eller varför behöver man annars öppna serverskåpet regelbundet? Fick inget riktigt svar vad hans rutin går ut på, men fick höra att min dator tydligen "drar mycket trafik" vad det nu innebär? Så vitt jag vet har jag ingen spyware som spökar i bakgrunden, och jag varken porrsurfar eller tankar filmer på jobbet.

Vad håller han på med och varför drar min dator trafik?
Citera
2018-05-04, 10:39
  #2
Medlem
whoozes avatar
Självklart svårt att svara på.... Om det nu är så att han är inne i en switch/brandvägg för att kolla något så... varför gör han inte det remote?

Skulle aldrig falla mig in att åka ut för att bara checka en switch... sånt kan man ju göra på distans om man har satt upp grejerna rätt
Citera
2018-05-04, 12:07
  #3
Medlem
OrganiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellspawn1
Fick inget riktigt svar vad hans rutin går ut på...
Vad för svar fick du?
Citera
2018-05-04, 12:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hellspawn1
Vad gör han egentligen?
Fråga honom.

Citat:
Ursprungligen postat av hellspawn1
Fick inget riktigt svar vad hans rutin går ut på
Fråga honom igen.

Citat:
Ursprungligen postat av hellspawn1
att min dator tydligen "drar mycket trafik" vad det nu innebär?
Innebär väl att din dator skickar och tar emot mycket data. Nedladdning, uppladdning, konstant kommunicerande program, fjärrstyrningar, streaming och mycket annat kan det ju vara. Om han nu anser att din dator använder ovanligt mycket trafik bör han ju kollat upp varför? Om det nu skulle vara ett virus eller liknande bör det vara i företagets intresse att få reda på sådant. Speciellt om man nu jobbar med saker där servern behöver fysiskt nås för en rutinkontroll varannan vecka?

I vilken bransch arbetar du?
Citera
2018-05-04, 15:04
  #5
Medlem
Han är från dialect och är ofta i skåpet med kabelconnection mellan laptop och servrar.

Har såklart frågat honom vad han gör och varför min dator drar trafik med svaret att han "kollar lite" och "vet ej kan vara nerladdning stora filer" (vilket sällan sker om man inte räknar pdf 23MB möbelkataloger ibland) Han har bråttom och är osocial ("mummel mummel stör mig inte jag upptagen")

Jag streamar visserligen youtube podcasts och har en mängd webläsarfönster öppna, men det gör/har alla andra på jobbet också så varför jag drar mer förblir en gåta. (Rysstroll fjärrstyr min burk för att straffspamma fiender?)

Jag jobbar med inköp och kundkommunikation på ett möbelföretag.
Citera
2018-05-04, 21:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hellspawn1
Han är från dialect och är ofta i skåpet med kabelconnection mellan laptop och servrar.

Har såklart frågat honom vad han gör och varför min dator drar trafik med svaret att han "kollar lite" och "vet ej kan vara nerladdning stora filer" (vilket sällan sker om man inte räknar pdf 23MB möbelkataloger ibland) Han har bråttom och är osocial ("mummel mummel stör mig inte jag upptagen")

Jag streamar visserligen youtube podcasts och har en mängd webläsarfönster öppna, men det gör/har alla andra på jobbet också så varför jag drar mer förblir en gåta. (Rysstroll fjärrstyr min burk för att straffspamma fiender?)

Jag jobbar med inköp och kundkommunikation på ett möbelföretag.
Youtube kan använda en hel del trafik, speciellt om högsta kvalité. Men det krävs nog dygnet runt, flertal fönster samtidigt för att sticka ut. PDF-filer på 23 MB märks inte ens.
Citera
2018-06-13, 12:07
  #7
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whooze
Självklart svårt att svara på.... Om det nu är så att han är inne i en switch/brandvägg för att kolla något så... varför gör han inte det remote?

Skulle aldrig falla mig in att åka ut för att bara checka en switch... sånt kan man ju göra på distans om man har satt upp grejerna rätt

Det kan väl vara så att företaget av någon anledning inte kan routa SSH-anslutningar till utrustningen (t. ex. ifall deras nätverk sitter bakom en router som de inte har någon kontroll över)?
Citera
2018-06-13, 12:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hellspawn1
Han är från dialect och är ofta i skåpet med kabelconnection mellan laptop och servrar.

Har såklart frågat honom vad han gör och varför min dator drar trafik med svaret att han "kollar lite" och "vet ej kan vara nerladdning stora filer" (vilket sällan sker om man inte räknar pdf 23MB möbelkataloger ibland) Han har bråttom och är osocial ("mummel mummel stör mig inte jag upptagen")

Antagligen bara en skådespelare som din chef har hyrt in billigt. Hitta på lite dumma nätverksfrågor och se om han nappar.
__________________
Senast redigerad av Kissdemokrat 2018-06-13 kl. 12:49.
Citera
2018-06-18, 13:36
  #9
Medlem
Spotlifes avatar
Hur vet han vem du och din dator är då?
Hur många datorer och anställda finns det på platsen och hur kunde han så snabbt peka ut dig och din dator? Det är något som inte alls framgår i beskrivningarna.
Citera
2018-06-18, 13:56
  #10
Medlem
zixls avatar
Jag åker nästan aldrig ut till våra användare eller lokationer, jag kör remote mot switcharna och använder cisco prime, samt ise och checkpoint väldigt mycket när jag kollar trafikmängd m.m.
Citera
2018-09-14, 12:37
  #11
Medlem
Att han skulle behöva åka ut till ert kontor för att kolla sådant låter ju väldigt märkligt.
Min chansning är att han debiterar för detta besök och då åker han ju gärna ut och gör en "kontroll" eller "undersökning" lite oftare än vad som behövs.
//A
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback