Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-03, 20:05
  #1
Medlem
lotus3s avatar
Hej !

Jag skall köpa en dator att spela in musik på. Budgeten är begränsad annars skulle jag köpt en värstingdator med 32 i RAM. Jag undrar vad som är viktigaste kapaciteten hos en dator för att det skall bli så lite latency som möjligt, har haft problem med det förut.

Jag har inte en massa pluggar utan det kommer vara enkel inspelning med sång, gitarr och lite till och sedan lägga lite reverb och kompressor på det, en mycket enkel inspelning alltså.

Är det RAM eller klockfrekvens eller usb3 eller vad skall ha hög kapacitet på en dator om man skall ha låg latency?


Vänliga häsningar från musikanten.
Citera
2018-05-03, 20:41
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lotus3
Hej !

Jag skall köpa en dator att spela in musik på. Budgeten är begränsad annars skulle jag köpt en värstingdator med 32 i RAM. Jag undrar vad som är viktigaste kapaciteten hos en dator för att det skall bli så lite latency som möjligt, har haft problem med det förut.

Jag har inte en massa pluggar utan det kommer vara enkel inspelning med sång, gitarr och lite till och sedan lägga lite reverb och kompressor på det, en mycket enkel inspelning alltså.

Är det RAM eller klockfrekvens eller usb3 eller vad skall ha hög kapacitet på en dator om man skall ha låg latency?
Vänliga häsningar från musikanten.


Budgettips här, strunta i allt vad bärbart heter!
Hyfsat snabb CPU, alltså minst en i5 av senaste eller näst senaste generationen. Typ en 8xxx eller en 7xxxx.

16 GB RAM, på minst två minneskanaler, försök att ha råd med 32 GB RAM, men inte så jätteviktigt.

SSD i alla fall för OS och program, minst 240GB idag. För att spara filer räcker det utmärkt med stor mekanisk hårddisk. Själv har jag 8TB mekaniska hårddiskar (2 styck) som funkar bra. Kostade totalt 2400 för 8TB i julas..

Vill du avlasta CPU från intern grafik, så ett halvenkelt grafikkort, för kanske 500-1000 kronor. Då kan CPU ta hand om din musik istället för att jobba med grafiken som du kanske inte är jätteintresserad av i dina projekt.

Har du också råd, kanske lite senare, så är det alltid bra att ha ett dedikerat ljudkort, men inte jättenödvändigt. Så länge CPU är kraftfull nog.
Citera
2018-05-03, 20:57
  #3
Medlem
Wachtmans avatar
Instämmer med ovanstående kommentar. För RAM-minnet kör du 4x4 eller 2x8, spelar ingen större roll, så länge du har 16 GB att bruka. Jag kör FL Studio med 8 GB just nu och det kan bli jobbigt med många spår. Spara in på grafikkortet, men se till att du köper dig en duglig processor.
Citera
2018-05-03, 21:23
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wachtman
Instämmer med ovanstående kommentar. För RAM-minnet kör du 4x4 eller 2x8, spelar ingen större roll, så länge du har 16 GB att bruka. Jag kör FL Studio med 8 GB just nu och det kan bli jobbigt med många spår. Spara in på grafikkortet, men se till att du köper dig en duglig processor.

Håller med om detta, men vill också tillägga att TS inte bör snåla in på moderkortet. Just moderkort (med integrerad audio) har blivit ljusår bättre från förr, eftersom just gamers inte vill ha latency av helt andra anledningar. Även ljudkretsarna har förbättrats, själv har jag ett moderkort med 103 dB i signal/brusförhållande på min stationära dator där jag inte ens sysslar med musik för fem öre, och nästan nada i latency... -Ett "gamermoderkort" för låg latency.

Klargörande: Även musiker har alltså nytta av att "gamers" vill ha låg latency, musikerna får på sätt och vis en "freeride"..
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-05-03 kl. 21:40.
Citera
2018-05-03, 21:47
  #5
Medlem
KahlanAmnells avatar
Håller med ovanstående kommentarer, förutom att ett externt ljudkort enligt mig är ett måste.
Det är en självklarhet i och med att du ska spela in mycket av materialet och vad jag vet finns ingen 3.5 ingångar eller xlr på interna (i moderkortet) kretsar. Samt att asio-drivruterna funkar mycket bättre än asio2all o ch blinkande drivrutiner. Du kommer kunna använda lägre buffert med ett externt.
Satsa på ett Focusrite, bra kvalité och hyfsade priser.
När du ska spela in, kommer du ta ett instrument i taget eller är ni ett band?
__________________
Senast redigerad av KahlanAmnell 2018-05-03 kl. 21:51.
Citera
2018-05-03, 23:35
  #6
Medlem
Jag har haft en halvkass dator och en supersnabb dator. Det som ger låg latency är ljudkortet.
Den halvkassa datorn hade inbyggt bra ljudkort för musikproduktion medan den nya superdatorn hade bara det integrerade kortet. Blev inget vidare.
Köpte sedan ett externt ljudkort och nu rullar det på bra utan märkbar latency.
Citera
2018-05-04, 03:18
  #7
Avstängd
Kyzs avatar
Duglig processor och helst 16gb RAM. Se även till att använda Asio4all eller helst ett riktigt interface.
Citera
2018-05-06, 15:08
  #8
Medlem
lotus3s avatar
Hej !

Det är jag som är trådstartaren.

Jag vill tacka för alla råd och tips.

Så som jag förstår det är det processorn och ljudkortet som är det viktigaste.

Till Kahlan Amnell : Jag skall börja spela in så fort jag får ändan ur vagnen, vilket jag borde fått för länge sedan !!!!!

Jag spelar in allt själv, har inte råd med musiker för utom på ett par tre låtar.

Det är Springsteen rock !!!!!!

2019 eller 2020 fyller jag Ullevi, ses vi då?

Vänliga hälsningar från musikanten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback