Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-03, 14:31
  #1
Medlem
hipp-hipps avatar
Kära vänner, vilka fonder är bra att ha vid en kraftig börsturbulens (kraftiga nedgångar, börspanik, oväntade politiska händelser)?
Eller, bättre att säga, vilka fonder går upp vid sådana turbulenser?
Det är en nybörjarfråga. Förlåt mig.
Citera
2018-05-03, 15:14
  #2
Medlem
Guld. Dock inte för oväntade politiska åtgärder då de är just oväntade.
Citera
2018-05-04, 14:14
  #3
Medlem
hipp-hipps avatar
Ok, guld.
Finns annat?
Citera
2018-05-04, 14:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Ok, guld.
Finns annat?
Du får nog vara lite mer specifik. Bra hur? Stå pall för allt som dyker upp? Låg eller negativ korrelation med börsen?
Citera
2018-05-05, 00:07
  #5
Medlem
Fysiskt guld är mkt bättre än pappersguld i dåliga tider, "If you Dont hold it you Dont own it" liksom. Annars är det väl bara räntefonder som kan skydda, dåliga tider är dock bästa tiden att köpa aktier så samla på dig dig extra cash vid sidan av aktieköpen så du får modet att köpa när det kraschar vilket kan bli väldigt snart
Citera
2018-05-05, 00:21
  #6
Medlem
hipp-hipps avatar
Tack alla.
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Du får nog vara lite mer specifik. Bra hur? Stå pall för allt som dyker upp? Låg eller negativ korrelation med börsen?
Låt oss säga en negativ korrelation med börsen?
Citera
2018-05-05, 01:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Tack alla.

Låt oss säga en negativ korrelation med börsen?

Är väl bara guld som har det
Citera
2018-05-05, 06:58
  #8
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Kära vänner, vilka fonder är bra att ha vid en kraftig börsturbulens (kraftiga nedgångar, börspanik, oväntade politiska händelser)?
Eller, bättre att säga, vilka fonder går upp vid sådana turbulenser?
Det är en nybörjarfråga. Förlåt mig.

Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Ok, guld.
Finns annat?

Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Tack alla.

Låt oss säga en negativ korrelation med börsen?
Guld har historiskt sett varit en värdebevarare, men i den här konjunkturuppgången har mer eller mindre samtliga tillgångsslag stigit i pris, eftersom pengar är så billigt. Det innebär att vi kan få sättning på börserna och i många tillgångsslag samtidigt. Därmed inte sagt att det blir så, men någotn negativ korrelation mellan aktier/guld är inte alls säker.

Mitt förslag är att du istället för att försöka hedga dig, tar ner exponeringen generellt stt och ligger en andel cash, och köper mer av det du redan har i portföljen (aktier/fonder) när tillfälle ges. Själv köper jag för tillfället mest tillväxtmarknader när det gäller fonder och håller mig borta från aktier som har alltför högt p/e...inte för att p/e är det bästa nyckeltalet för samtliga bolag, men för att lågt p/e är en bra krockkudde vid nedgångar, fallhöjden är stor vid högt p/e om exempelvis kassaflödet, tillväxten eller marginalen viker, eller marknaden generellt sett blir sämre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback