Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-03, 13:49
  #1
Medlem
Hej. En liten ovanlig fråga tror jag, Det är nämligen så att jag senaste månaden (april) har haft konstant klåda på kroppen, mestadels om nätterna, har besökt läkare 4-5 gånger utan att faktiskt få något bra svar på vad det är. Dem har uteslutit att det skulle vara en allergi utav något, då det inte ger några utslag. Dem har uteslutit skabb, då jag inte heller har några utslag från skabb..

Har i princip inga utslag alls, har fått tavegyl,attarax, och en bra lotion utskrivet. Det hjälper mig att sova om nätterna, kan andå vakna upp ibland att det kliar konstant över hela kroppen, sticks och har sig.

Har provat byta ut allt, tvättmedel,sängkläder,shampoo, dushar varannan dag med oparfymerad olja.. osv osv. provat det mesta helt enkelt..

Det enda ja kan tänka på är att 1-2 v innan det här kliandet kom började jag med KREATIN. Och överdoserade det lite i början, och tog det flera gånger om dagen. Drack förmodlingen inte heller tillräckligt med vatten.. och har faktiskt inte tänkt på att det skulle vara kreatin, så har fortsatt med det nu som vanligt..

Kan detta vara bakom detta kliande? ska genast sluta ta det. Hur länge brukar det ligga kvar i kroppen?

kanske är fel katerogi att posta i, men tänkte kreatin tar ju många i samband med träning, och många vet inte heller vad kreatin är som inte tränar.

den skulle hamna i "kostillskott" kateriogin, men någon mod kanske kan flytta? eventuellt till medecin!

TACK!
__________________
Senast redigerad av tjuvtesto 2018-05-03 kl. 14:14.
Citera
2018-05-03, 14:24
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Ingen aning om det beror på kreatinet. Det är något som förekommer naturligt i kroppen och lagras främst i musklerna. Hur lång tid det tar innan det sjunker till normala nivåer beror på, ett par veckor kanske.
Citera
2018-05-03, 14:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ingen aning om det beror på kreatinet. Det är något som förekommer naturligt i kroppen och lagras främst i musklerna. Hur lång tid det tar innan det sjunker till normala nivåer beror på, ett par veckor kanske.

ne jag vet.. jag tänkte bara att det är det senaste jag vet att jag börjat med, inte tagit kreatin på flera år annars.. Klådan uppstod i samband med att jag fick halsont och feber. 1-2v efter jag börjat med kreatin.. har aldrig tänkt att det skulle vara kreatinet, men har läst lite på engelska forum att det kan ge klåda som biverkning..

ska dumpa skiten iallafall och se.
Citera
2018-05-03, 14:59
  #4
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuvtesto
ne jag vet.. jag tänkte bara att det är det senaste jag vet att jag börjat med, inte tagit kreatin på flera år annars.. Klådan uppstod i samband med att jag fick halsont och feber. 1-2v efter jag börjat med kreatin.. har aldrig tänkt att det skulle vara kreatinet, men har läst lite på engelska forum att det kan ge klåda som biverkning..

ska dumpa skiten iallafall och se.

Testa och byt märke. Även om det står Kreatin på burken så är det skillnad mellan tillverkare precis som det är med vilka andra tillskott/läkemedel somhelst. Om det nu ens skulle vara Kreatin som är boven i dramat.
Citera
2018-05-03, 15:07
  #5
Medlem
MuscleSharks avatar
Kan vara så att du inte tål högre doser än du får i dig genom vanlig kost.
Har för mig att jag fick klåda en gång när jag körde L-Glutamin, men det försvann efter att jag slutade med det. Skulle tro att det va doseringen, även om den inte va hög men aningen högre än det man får i sig genom kosten.
Sen kan det va ngt i tillverkningen som gör att du får klåda eller en kombination av det och doseringen.
Svårt att svara på men det bästa är att sluta upp med det.

Just det. Kom att tänka på att förkylningen kan ha spelat roll här också. Man blir extra känslig mot vissa saker som man utsätts för vid en infektion.
Citera
2018-05-03, 15:20
  #6
Medlem
Ne men jag ska sluta helt med kreatin, är andå inget som ger någon märkbar effekt i träningen andå tycker jag. Men ska sluta upp med det helt och håller och se om klådan släpper.. annars vettefan vad det kan vara..

Klådan är ibland extremt, så extrem att jag nästan får psykbryt om nätterna.
Citera
2018-05-03, 15:25
  #7
Medlem
jpettersson1991s avatar
Det är troligtvis inte kreatinet, men inget man kan säga med säkerhet givetvis, om du upplever att du inte får någon effekt av det så är det ingen stor förlust av att inte ta det.
Citera
2018-05-03, 17:20
  #8
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuvtesto
Ne men jag ska sluta helt med kreatin, är andå inget som ger någon märkbar effekt i träningen andå tycker jag. Men ska sluta upp med det helt och håller och se om klådan släpper.. annars vettefan vad det kan vara..

Klådan är ibland extremt, så extrem att jag nästan får psykbryt om nätterna.

Kreatin ger, eller kan ge en viss ökning av styrka. Men skillnad är inte speciellt märkbar så du kan gärna lika skippa kreatin helt. Har man varit vegan under en tid så kan kreatin ge bra effekt i träningen då man inte kommer komma upp i samma doser genom kosten som när man äter kött.
I ditt fall kan det vara en bra idé att utesluta det för att se om klådan försvinner.
Kan ju vara ngt annat också, men förhoppningsvis är det bara kreatinet som spökar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback