Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-21, 19:54
  #13
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ska du nekroposta så gör det ordentligt. Ja, läkaren kan ta initiativet att inleda tvångsvård, men sedan behöver FR ta beslutet om tvångsvård skall bestå, precis som vid ett LVM eller LVU.

Varför sån attityd när du bevisligen är ute cyklar i frågan. Du gillar visst inte att bli slagen på fingrarna. Inte mitt problem.

Du skrev. ”En förhandling i förvaltningsrätten är ett måste för att tvångsvård överhuvudtaget skall kunna äga rum” vilket jag påpekade är fel. Sluta lipa.
Citera
2018-06-21, 20:05
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Varför sån attityd när du bevisligen är ute cyklar i frågan. Du gillar visst inte att bli slagen på fingrarna. Inte mitt problem.

Du skrev. ”En förhandling i förvaltningsrätten är ett måste för att tvångsvård överhuvudtaget skall kunna äga rum” vilket jag påpekade är fel. Sluta lipa.

Ne, jag skrev:

Citat:
En förhandling i förvaltningsrätten är ett måste för att tvångsvård överhuvudtaget skall kunna äga rum. Det är nämligen bara domstol som kan ta sådana beslut. Läkaren tar ett initiativ som denne sedan får framställa i förvaltningsrätten, precis som socialnämnden får göra med LVM och LVU.

Missade du det fetstilade? Läkaren tar ett initiativ som sedan MÅSTE förhandlas i förvaltningsrätten. Alltså måste ärendet om tvångsingripanden förhandlas i förvaltningsrätten innan tvångsvård får äga rum.


4 § Ett beslut om intagning på en sjukvårdsinrättning för tvångsvård får inte fattas utan att ett läkarintyg (vårdintyg) har utfärdats, av vilket det framgår att det finns sannolika skäl för att förutsättningarna för sluten psykiatrisk tvångsvård av patienten är uppfyllda. Vårdintyget ska grundas på en särskild läkarundersökning.

7 § Om chefsöverläkaren finner att patienten bör ges tvångsvård utöver fyra veckor från dagen för beslutet om intagning, ska chefsöverläkaren före utgången av fyraveckorstiden ansöka hos förvaltningsrätten om medgivande till sådan vård.


Så, läkaren får ta initiativ till tvångsvård och skall inom fyra veckor ansöka om vård hos Förvaltningsrätten. Precis samma finns i LVM och LVU, men fristen där är på två veckor.

Så för att du skall förstå:

Det står läkaren fritt att lägga in vem som helst för tvångsvård, men ärendet behöver behandlas i FR inom fyra veckor.

Det står socialnämndens ordförande FRITT att tvångsomhändertaga vilket barn som helst, MEN socialnämnden behöver lägga fram ärendet till Förvaltningsrätten inom två veckor.

Detta för att det skall gå att ta initiativet till tvångsvård snabbt utan att vänta på en domstols avgörande, vilket kan spara liv. Men för det kan inte någon tvångsåtgärd fortgå uan beslut från en domstol!
__________________
Senast redigerad av Methos 2018-06-21 kl. 20:11.
Citera
  • 1
  • 2
ivo

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback