Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-02, 23:25
  #1
Avstängd
Gick till en restaurang som jag brukar besöka några gånger i veckan och har gjort så
under ca 3 års tid. I lördags åt jag lunch lite senare än vanligt.
Som förrätt Ceviche (rå fisk) och huvudrätt potatis, kyckling och sallad.
Efter ca 3 timmar började jag känna mig allmänt konstig,yrsel och ont i magen,
besvären förvärrades tills jag var tvungen att spy ca 3 gånger, sen låg jag avdankad
på sängen i nån timme för att sedan må bättre igen. Missade surt nog ett viktigt jobb
pga detta, och utebliven lön. well well...

Jag hade inte ätit någonting annat efter lunchen så jag kan med säkerhet säga att
det var cevichen, den råa fisken som stått framme för länge.
Det var en restaurang utomlands. Känns inte så bra eftersom jag tappade
förtroendet för restaurangen som jag länge besökt tidigare.
Restaurangen är utomlands.

Vad hade ni gjort?
Citera
2018-05-02, 23:31
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Om det var en restaurang man besökte bara en gång hade man säkert inte gjort något bara bytt ställe. Men du är ju stamgäst så du borde ha lite kontakt med de anställda/ägaren och kunna fråga/klaga om vad som gick fel just här. Om du käkat där i 3 år måste du ju annars ha uppskattat maten och vill säkert att det ska vara som vanligt med bra käk.
Citera
2018-05-02, 23:43
  #3
Medlem
Fisken är dock inte längre rå efter syrningsprocessen. Ceviche serveras även oftast kall/kyld. Har svårt att tro att det var den som orsakade magsjukan. Kan lika väl ha varit kycklingen...
Citera
2018-05-02, 23:52
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Om det var en restaurang man besökte bara en gång hade man säkert inte gjort något bara bytt ställe. Men du är ju stamgäst så du borde ha lite kontakt med de anställda/ägaren och kunna fråga/klaga om vad som gick fel just här. Om du käkat där i 3 år måste du ju annars ha uppskattat maten och vill säkert att det ska vara som vanligt med bra käk.

Jo jag gillar ju restaurangen annars och vill ju gärna kunna fortsätta äta där.
Gick dit i dag och berättade vad som hänt men dom bad mig komma tillbaka när det vad mindre
stressigt.
Citera
2018-05-02, 23:58
  #5
Medlem
DaChiefs avatar
Om jag känner ägarna så hade jag berättat min upplevelse, så får de kolla in i saken och se om de brustit i sina rutiner.
Om jag brytt mig mycket om restaurangen men de verkar inte vilja lyssna, så hade jag försökt ge dem min bild men om de inte vill ta åt sig, så strunta i dem.
Alternativt så säger du inget och antar att du byggt upp en immunitet och fortsätter äta där eller beställa mer säkra val.

Äter mycket ute själv under perioder, inte på lyxiga ställen men pizza och sånt. Ibland så märker man att ett visst ställe har viss personal som strular till det. Jag själv säger inget utan väljer andra ställen istället. De märker ju själv på gäster som överger dem, överbliven mat på tallrikar etc, att gästerna inte gillar det.
__________________
Senast redigerad av DaChief 2018-05-03 kl. 00:02.
Citera
2018-05-03, 00:00
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Quesadilla
Fisken är dock inte längre rå efter syrningsprocessen. Ceviche serveras även oftast kall/kyld. Har svårt att tro att det var den som orsakade magsjukan. Kan lika väl ha varit kycklingen...

Jo den ska ju vara kall/kyld men jag upplevde den mer som knappt sval.
Som att det hade stått framme. Också eftersom jag var där lite sent. kl 15.oo
Sen dröjde dom extra länge innan jag fick förrätten även fast det inte var mycket folk där.
Undrade varför det tog så lång tid... Och när jag åt så fick jag konstiga blickar
av tjejen som serverade mig, hon typ log och småskrattade på avstånd....riktigt skummt
men jag frågade inte varför. Det har inte hänt tidigare.

Det är vanligt att lokalfolket som bor här frågar utlänningar tex -har du ätit cevichen, fick du ont i magen?
Man vet att man bör vara väldigt försiktig när och var man äter ceviche.
Citera
2018-05-03, 00:06
  #7
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Jo jag gillar ju restaurangen annars och vill ju gärna kunna fortsätta äta där.
Gick dit i dag och berättade vad som hänt men dom bad mig komma tillbaka när det vad mindre
stressigt.

Gör det. Om det är en seriös restaurang och det verkar det ju vara om du ätit där tidigare flera gånger i veckan under 3 år och varit nöjd så vill se säkert också veta vad som gick fel just här. Kan ju vara en leverantör som gjort fel och man behöver byta. Restauranger vill veta saker som detta för annars kommer de liksom inte göra några mer pengar.
Citera
2018-05-03, 00:07
  #8
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Jo den ska ju vara kall/kyld men jag upplevde den mer som knappt sval.
Som att det hade stått framme. Också eftersom jag var där lite sent. kl 15.oo
Sen dröjde dom extra länge innan jag fick förrätten även fast det inte var mycket folk där.
Undrade varför det tog så lång tid... Och när jag åt så fick jag konstiga blickar
av tjejen som serverade mig, hon typ log och småskrattade på avstånd....riktigt skummt
men jag frågade inte varför. Det har inte hänt tidigare.

Det är vanligt att lokalfolket som bor här frågar utlänningar tex -har du ätit cevichen, fick du ont i magen?
Man vet att man bör vara väldigt försiktig när och var man äter ceviche.

Kan tänka mig att restauranger på varma ställen har problem med känsliga råvaror. Så om du vill fortsätta där och de inte kan ha bättre råvarurutiner så får du luska ut när deras mat har högst kvalitet. Vilken är leveransdagen och vid vilken tid är den som bäst? Sen om du inte är där då så får du beställa något annat, alternativt skicka tillbaka rätten vänligt men bestämt, om samma dåliga kvalitet dyker upp igen ber du om något annat.

En parallell till detta, ofta timar jag in t ex lunch, speciellt på hamburgerhak då jag tänker att de fått snurr på sin matproduktion. Man vill att gamla eller dagens startbuffert/gårdagens prepp är ute och man får tillgång till fräscha och nytillagade råvaror. Märks speciellt på brödet och sallad. Men man lär känna sitt ställe efter man ätit där några gånger. Så är det bara att välja det om det är rätt tid på dagen eller efter man uppskattat gästvolym.
__________________
Senast redigerad av DaChief 2018-05-03 kl. 00:12.
Citera
2018-05-03, 00:20
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Kan tänka mig att restauranger på varma ställen har problem med känsliga råvaror. Så om du vill fortsätta där och de inte kan ha bättre råvarurutiner så får du luska ut när deras mat har högst kvalitet. Vilken är leveransdagen och vid vilken tid är den som bäst? Sen om du inte är där då så får du beställa något annat, alternativt skicka tillbaka rätten vänligt men bestämt, om samma dåliga kvalitet dyker upp igen ber du om något annat.

En parallell till detta, ofta timar jag in t ex lunch, speciellt på hamburgerhak då jag tänker att de fått snurr på sin matproduktion. Man vill att gamla eller dagens startbuffert/gårdagens prepp är ute och man får tillgång till fräscha och nytillagade råvaror. Märks speciellt på brödet och sallad. Men man lär känna sitt ställe efter man ätit där några gånger. Så är det bara att välja det om det är rätt tid på dagen eller efter man uppskattat gästvolym.


Ja precis. Ceviche säljs aldrig kvällstid tex.
Tänkte att kl 15.oo inte var så sent med men.
Normalt brukar jag äta vid 12-13.

Normalt sätt så brukar cevichen ta slut tidigt. Det är vanligt att den är slut
redan vid 13.3o-14.oo
Klimatet är varmt och fuktigt.
Citera
2018-05-03, 00:28
  #10
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Ja precis. Ceviche säljs aldrig kvällstid tex.
Tänkte att kl 15.oo inte var så sent med men.
Normalt brukar jag äta vid 12-13.

Normalt sätt så brukar cevichen ta slut tidigt. Det är vanligt att den är slut
redan vid 13.3o-14.oo
Klimatet är varmt och fuktigt.

Okey! Troliga faktorer:
Dålig leverans, råvaran är hanterad av folk som inte bryr sig.
Dålig kökspersonal, råvaran har legat framme medans de gör annat. Inkompetent kökspersonal som inte förstår livsmedel. Eller att kökspersonalen tar en chans och skickar ut något för att de inte vill slänga livsmedlet.

Mindre troliga faktorer: Råvaran är inte i säsong och har dålig kvalitet.
Kökspersonalen behandlar livsmedlet rätt ang kylning men brister i övriga hygienrutiner.
Någon i kökspersonalen är magsjuk själv.

Min teori är en kombination av de troliga faktorerna.
Citera
2018-05-03, 00:41
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Okey! Troliga faktorer:
Dålig leverans, råvaran är hanterad av folk som inte bryr sig.
Dålig kökspersonal, råvaran har legat framme medans de gör annat. Inkompetent kökspersonal som inte förstår livsmedel. Eller att kökspersonalen tar en chans och skickar ut något för att de inte vill slänga livsmedlet.

Mindre troliga faktorer: Råvaran är inte i säsong och har dålig kvalitet.
Kökspersonalen behandlar livsmedlet rätt ang kylning men brister i övriga hygienrutiner.
Någon i kökspersonalen är magsjuk själv.

Min teori är en kombination av de troliga faktorerna.

Ja, om man tänker på tidpunkten så är ju lunchen på Lördagen veckans
"sista" innan helgen. Och folk brukar ta lunch runt 12.oo-14.oo sen är det lugnare.
Så restaurangpersonalen började väl slappa efter det...
Och jag fick veckans sista cevishe, som serverades typ 1 timme senare än den
normalt brukar ta slut...

Symptomen jag fick efteråt var ju klockren matförgiftning.
Citera
2018-05-03, 09:52
  #12
Medlem
Tänker att det är bra för restaurangen också att få veta om någon av deras mat gör folk sjuka. Fast det kanske beror lite på vilken typ av restaurang det är. Är det en enklare restaurang kan det ju hända att de inte tycker att det spelar så stor roll. Är det en "finare" restaurang borde de definitivt vara intresserade av att få veta. Dålig mat får ju kunder att sluta gå dit och de flesta kanske inte säger till utan väljer bara att gå till ett annat ställe.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback