Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-02, 21:34
  #1
Medlem
Jag funderar på att göra en tågresa till Amsterdam, men fick nyligen veta att järnvägsstationerna i Holland i princip endast kan beträdas av den, som har biljett med en streckkod, som ska scannas in!

Vad är detta för idiotsystem, och när införde "de frihetsälskande" holländarna detta? I vilket syfte? Har ni erfarenhet av systemet, och har det inneburit problem på olika sätt?
Citera
2018-05-02, 21:39
  #2
Medlem
Vassili Zaitsevs avatar
Var fick du veta detta? Står det någonstans eller bara något du hört?

Tror inte det kan stämma. Då kan man ju inte köpa en biljett på stationen.
Citera
2018-05-02, 22:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vassili Zaitsev
Var fick du veta detta? Står det någonstans eller bara något du hört?

Tror inte det kan stämma. Då kan man ju inte köpa en biljett på stationen.

Jag är övertygad om att det stämmer, för informationen fick jag faktiskt av en biljettautomat i Tyskland, där jag bor. Hur Holländarna köper sina tågbiljetter, vet jag inte. Kanske de separerat biljettbutiken utanför stationerna?
Citera
2018-05-02, 22:12
  #4
Medlem
Det är lite olika från station till station. På centralstationen i Amsterdam kommer du t.ex. in i själva stationsbyggnaden utan biljett, men för att komma till själva plattformsområdet behöver du skanna din biljett. På mindre stationer kan du däremot ofta gå direkt till perrongen.

Egentligen inget konstigt och upplever inte att det medför några problem. Funkar likadant på många andra ställen i världen - t.ex. på pendeltågen i stockholm.
Citera
2018-05-02, 22:20
  #5
Moderator
Neksnors avatar
Känner inte till nederländska järnvägen, men kan det inte vara så att de gör som flyget? Alltså kollar biljetten innan du släpps in i avgångshallen.
Citera
2018-05-02, 22:21
  #6
Medlem
Vassili Zaitsevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Det är lite olika från station till station. På centralstationen i Amsterdam kommer du t.ex. in i själva stationsbyggnaden utan biljett, men för att komma till själva plattformsområdet behöver du skanna din biljett. På mindre stationer kan du däremot ofta gå direkt till perrongen.

Egentligen inget konstigt och upplever inte att det medför några problem. Funkar likadant på många andra ställen i världen - t.ex. på pendeltågen i stockholm.

Ja, att behöva visa biljetten för att få komma till spåren låter ju helt normalt. Precis som på flygplatser och till pendeltågen. Och att kunna vistas i en centralstation utan att visa biljett låter som det ska vara. Folk är ju där för att vänta på anhöriga, shoppa, äta etc.

Är de små stationerna i Nederländerna som här? Ett väntrum i bästa fall, men i stort sett bara perrong?
Citera
2018-05-02, 22:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Det är lite olika från station till station. På centralstationen i Amsterdam kommer du t.ex. in i själva stationsbyggnaden utan biljett, men för att komma till själva plattformsområdet behöver du skanna din biljett. På mindre stationer kan du däremot ofta gå direkt till perrongen.

Egentligen inget konstigt och upplever inte att det medför några problem. Funkar likadant på många andra ställen i världen - t.ex. på pendeltågen i stockholm.

OK, tack för intressant info. Vet du orsaken till att Amsterdam infört systemet? Holland har ju varit förskonat från terrorism, så det kan knappast vara skälet. Jag har rest med tåg till Amsterdam förut, men det var evigheter sedan, och då fanns inte systemet.
Citera
2018-05-02, 23:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
OK, tack för intressant info. Vet du orsaken till att Amsterdam infört systemet? Holland har ju varit förskonat från terrorism, så det kan knappast vara skälet. Jag har rest med tåg till Amsterdam förut, men det var evigheter sedan, och då fanns inte systemet.

Ingen aning vad den egentliga orsaken är men misstänker att det har att göra med att minska plankning och att slippa "oönskat" folk på plattformarna. Att det skulle ha med terrorism att göra är inte så troligt med tanke på att du kommer genom spärrarna med en lokaltågsbiljett för några euro.
Citera
2018-05-03, 07:59
  #9
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
OK, tack för intressant info. Vet du orsaken till att Amsterdam infört systemet? Holland har ju varit förskonat från terrorism, så det kan knappast vara skälet. Jag har rest med tåg till Amsterdam förut, men det var evigheter sedan, och då fanns inte systemet.
Behöver ju inte ha med terrorism att göra. Kan ju antagligen vara en enbart praktisk åtgärd eller för att man har problem med tiggare/uteliggare eller nåt.
Citera
2018-05-04, 15:49
  #10
Medlem
Limma skinkbits avatar
Om jag inte minns fel (var ett par år sen jag undersökte saken) så har man ett ganska omfattande elektroniskt biljettsystem som funkar på flera olika typer av kollektivtrafik. Och för tågen har man valt att incheckningen till systemet (eller aktiveringen av biljetten) ska ske redan vid plattformen. Ungefär som spärrarna i Stockholms tunnelbana.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2938957

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback