Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-02, 20:57
  #1
Avstängd
Vad tycker ni? Man kan ju lätt få höra -men varför är du här för da om det är bättre i ditt land? El. -åk hem då och sluta klaga. Vad tycker ni?
Citera
2018-05-02, 21:23
  #2
Medlem
Dr_Dollars avatar
Det blir en "tråkig vardag" vart i världen du än håller till, så visst går det att klaga.
Konsten blir då till att utnyttja den korta tiden vi har på den här planeten till nått meningsfullt på dagarna...nått som ger dig tillfredsställd och ger dig ett lyckorus.
Citera
2018-05-02, 21:55
  #3
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Intressant fråga ändå.

Jag uppfattar det som att det inte okej. Jag tycker att det borde vara okej, men det känns inte så.

Ännu lustigare nog så hade jag nog själv ändå klagat trots att jag vet att det inte är okej.


Egentligen så är ju "Varför är du här då?" en ganska lam och dum sak att säga. Låt oss tänka oss att jag tycker att maten är dålig, så jag klagar. Att jag är där ändå lär ju då bero på andra saker jag tycker är bra, och att dessa saker överväger matens negativa aspekter.

"Varför är du här då?" låter som att personen tror att perfekta felfria utopier finns, och att det är det enda som går an.
__________________
Senast redigerad av FlashbackImprover 2018-05-02 kl. 22:02.
Citera
2018-05-02, 22:29
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Intressant fråga ändå.

Jag uppfattar det som att det inte okej. Jag tycker att det borde vara okej, men det känns inte så.

Ännu lustigare nog så hade jag nog själv ändå klagat trots att jag vet att det inte är okej.


Egentligen så är ju "Varför är du här då?" en ganska lam och dum sak att säga. Låt oss tänka oss att jag tycker att maten är dålig, så jag klagar. Att jag är där ändå lär ju då bero på andra saker jag tycker är bra, och att dessa saker överväger matens negativa aspekter.

"Varför är du här då?" låter som att personen tror att perfekta felfria utopier finns, och att det är det enda som går an.

Jag uppfattar det också som att det inte är okej. Och jag tycker inte heller att man borde
klaga ifall man inte varit så länge på ett ställe.
Men om man bor där under flera år så borde man ju få bidra med åsikter
för att påverka saker och ting till det bättre. Precis som de infödda människorna gör.
Dom skulle ju kunna se det som någonting positivt men jag har mest upplevt det motsatta.

En fördel/nackdel som svensk är ju att man har oftast mer kunskap om hur man skulle
kunna förbättra, eftersom man kommer ifrån ett mer utvecklat land.
Man kan alltså se och förbättra mer än människor med sämre utbildning och kan göra.

Måste man vara född i landet man bor i för att det ska vara ok att yttra sig hur som hellst
eller var går gränsen? 1 år, 5 år, 10 år?
Citera
2018-05-02, 22:41
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Det blir en "tråkig vardag" vart i världen du än håller till, så visst går det att klaga.
Konsten blir då till att utnyttja den korta tiden vi har på den här planeten till nått meningsfullt på dagarna...nått som ger dig tillfredsställd och ger dig ett lyckorus.

Det är ju sant. Men du tror inte att livskvalitén kan vara större i vissa länder/platser/städer än andra?
Där du slipper oroa dig kontant för problem med hygien, matförgiftning,
omoraliskt trafikvett, rån, folk som lurar och bedrar dig på olika sätt.
Där lokalbefolkningen hatar situationen dom lever i, otrygghet, fattigdom, smuts etc etc.
Om ingen klagar så blir det ju ingen förändring eller? Det är ju så de utvecklade länderna har utvecklats till det bättre. Det som du pratar om kan ju faktiskt vara omöjligt att uppnå iom att man
är på fel plats, tror du inte?
Citera
2018-05-02, 22:56
  #6
Medlem
Jag befinner mig i nuläget utomlands och har varit det under en längre period, och när jag poängterar saker som är bättre i Sverige än här så klagar jag inte, utan jag är en realist som talar sanning. Stor skillnad på att ''klaga''.
Citera
2018-05-02, 23:15
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Janeryyy
Jag befinner mig i nuläget utomlands och har varit det under en längre period, och när jag poängterar saker som är bättre i Sverige än här så klagar jag inte, utan jag är en realist som talar sanning. Stor skillnad på att ''klaga''.

Fast jag antar att dom som du berättar det till uppfattar det som att du klagar, eller?
Citera
2018-05-02, 23:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Fast jag antar att dom som du berättar det till uppfattar det som att du klagar, eller?

Nää, mer att jag i sådant fall verkar mer överlägsen som Svensk än de jag pratar med (då de inte är från Sverige). Däremot hade jag bott här på heltid så hade det kanske upplevts som att jag klagar.. nu upplever jag enbart kulturskillnaderna och varje gång Sverige har något som är bättre blir jag glad.
Citera
2018-05-02, 23:47
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Janeryyy
Nää, mer att jag i sådant fall verkar mer överlägsen som Svensk än de jag pratar med (då de inte är från Sverige). Däremot hade jag bott här på heltid så hade det kanske upplevts som att jag klagar.. nu upplever jag enbart kulturskillnaderna och varje gång Sverige har något som är bättre blir jag glad.

Ok, men det låter ju ändå som någonting negativt ändå. Att uttrycka sig...
Citera
2018-05-03, 00:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Ok, men det låter ju ändå som någonting negativt ändå. Att uttrycka sig...

Enligt din uppfattning! Förstår hur du resonerar men kan ju bero från fall till fall också!
Citera
2018-05-03, 04:33
  #11
Medlem
Bravess avatar
Vet faktiskt inte, har själv ytterst lite att klaga på. Känner att desto längre jag bor här desto mer hittar jag att klaga på när det kommer till Sverige.

Är det ok för mig som utlandssvensk att klaga på Sverige trots att jag inte bott där på några år nu och aldrig någonsin kommer att bo där igen heller?
Citera
2018-05-03, 06:06
  #12
Medlem
Drinkycrows avatar
Det är ju aldrig trevligt att gnälla. Men klart man kan ha synpunkter om någon vill lyssna. Har man bott på andra platser har man väl lite annorlunda perspektiv än de som växt upp där dessutom, vilket kan vara bra om man inte är för självgod i sin kritik.

Men man har alltid rätten att klaga, men man kan ju lätt bli uppfattad som en gnällig jävel.

Ofta bor man ju någonstans pga jobb, partner, familj eller vadsom och har alltså inte valt att bo där enbart för att platsen skulle vara "bättre" än hemlandet eller andra platser.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2938940

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback