Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-05-19, 13:48
  #37
Medlem
bussilegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradoxumb

Jag har ingen insyn i detta fall så jag tänker inte yttra mig om det.

Känner du dig tveksam till mitt antagande? I så fall vad exakt är det du inte håller med om? Känner du inte att människor kommer undan för lätt? Ska jag slänga upp ett par tiotal domar där jag vet att den åtalade / misstänkte är GM:en och begått brottet?

Angående sexualbrott och hur de skiljer sig från tex misshandel och dylikt har absolut en annan vinkel i det hela. Dock är principen densamme att det inte ska finnas något rimligt tvivel vilket gör det åter igen väldigt enkelt för gärningsmännen... detta får man se i bättre kontrast när offret ska återberätta händelsen ca 10ggr efter varandra till alla slags olika människor. Om storyn skiljer det minsta så kan man "anta" att personen minns fel och dylikt vilket tär extremt mycket på människor som blivit offer till dessa brott och därav ger många upp i tex att överklaga just eftersom systemet hanterar dessa fall extremt långsamt och det sätter ännu mer press på offret då man egentligen behöver bearbeta det som har hänt en. Den psykologiska faktorn i sexuella fall förstår man inte riktigt utan man rättssystemet kräver exakt lika där med "rimligt tvivel" som en nyckelfaktor för de åtalade vilket man utnyttjar till fullo.

Tror det syns rätt tydligt när media har blivit tvungna att rapportera det på senare år. Tex just att våldtäkter går ej att lösa då det finns för många fall och det tar resurser man inte har. Människor hoppar av polisyrket pga 'mörkare' natur i våldsbrott och man känner inte att yrket betalar för de risker man tar varje dag som polis. Poliser vill ha mera kameror överallt (vilket är en konsekvens just för att tex människor kommer undan för lätt då det finns "rimligt tvivel" i allt). Finns ytterligare mängder med artiklar just kring detta, men ändå fortsätter människor för att hålla av det samma även om det är så bristande i processen och i längden. Även om det finns en korrelation till SD's framgång så är det fortfarande människor som står och trampar med samma principer som är så rentav dåliga i nu tid.

Tiden är något man behöver anpassa sig till ... detsamma gäller lag och ordning.
Ju tidigare man inser detta desto bättre blir det för alla.
Tyvärr kan det ha förödande konsekvenser när samhället inte hinner med i svängarna, vilket Sverige har fått känna av nu ett tag.

Hoppas innerligt att rättssystemet får en mer fungerande status eftersom just nu fungerar den väldigt dåligt i mitt tycke.

Jag hänvisar till två fall och det ena orkar du inte läsa igenom domen och det andra är du inte insatt i.
Sedan säger du att du kan slänga upp 10 fall men orkar inte ens läsa igenom ett ynka fall ?
Då är du definitivt inte öppen för att se saken från ett annat perspektiv. Du har ju redan din bild klar.

Varför jag tog upp sexualbrott är att just att beviskraven i den typen av mål är betydligt lägre jämfört med andra mål. Även om de skärpts sista tiden.

4 st gruppvåldtäkter i Malmö sista halvåret. 1 visade vara falsk och i denna vecka visade sig 1 till vara falsk. Det är omöjligt att det skulle kunna ske som flickan berättat. Alltså 2 av 4 visade sig vara falska.

Sedan då det riktigt naiva :
" Om vittnet har pekat ut mig / sagt mitt namn och vittnet är trovärdigt så tycker jag inte att det är något problem. Sen däremot om det skulle uppstå uppgifter som tyder emot att personen haft något emot mig personligen sedan tidigare så tycker jag att man kan ha det i åtanke och gärna en tydligt backgrund till det så det blir klarare för nämndemän."

Så om en underårig flicka " trovärdigt " berättar att du våldtagit henne, så har du inga problem med det ?

Återigen bevisar det bara att du redan har din bild klar. Domstolarna är för slappa. Beviskraven är för hårda. Jag tror inte du riktigt har funderat igenom allt när du tycker att vem som helst kan peka ut dig trots vetskapen om att du är oskyldig.
Citera
2018-05-19, 14:11
  #38
Medlem
bussilegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anenome
Man bör i denna diskussion skilja på sexualbrott och andra brott, för det finns en avgörande skillnad.

De faktiska handlingarna som sker vid ett sexualbrott är nämligen något som lika gärna, givet helt andra omständigheter, inte bara kan ske frivilligt och i samförståelse utan något som mycket oftare faktiskt sker frivilligt och i samförståelse än motsatsen. Det sker sannolikt många hundratusen samlag per dag i Sverige, och räknar man med alla andra sexuellla handlingar av olika slag talar vi nog om över miljonen handlingar, helt frivilligt och utan att någon lider skada eller utsätts för ett brott, men det är däremot ytterligt få som frivilligt blir knivhuggna, skjutna, får inbrott eller blir bestulna.

Vid sexualbrott är så att säga vad som utgör rimligt tvivel av en helt annan karaktär än vid nästan alla andra brott. Därför lämnas bäst sexualbrott utanför denna diskussion, då det finns mycket fler legitima skäl att tvivla på om det som hänt varit ett brott trots teknisk bevisning och vissa typer av vittnesuppgifter och så vidare.

Kortfattat - om man enbart vet att någon har blivit knivhuggen kan man med minst 99.999 % säkerhet säga att ett brott har begåtts men om man enbart vet att två personer har haft samlag borde det röra sig om en sannolikhet i storleksordningen 0,04 % att ett brott har begåtts.

Därmed inte sagt att domstolarna ibland inte tycks vilja hitta ursäkter för att fria även i sexualdomar, men det ter sig mycket ovanligare att helt absurda och öppenbart lögnaktiga utsagor ligger till grund för ett friande vid sexualbrott än vid andra brottstyper.

Som TS började med " ställt utom rimligt tvivel ".
Då ska det inte vara någon skillnad mellan sexualbrott och övriga brott.
Trots allt beviskraven vi pratar om.

Finns väl tjejer som påstår sig blivit våldtagna. 2 av 4 överfallsvåldtäkter i Malmö var falska.
Då kommer vi in på baksidan som sällan syns i media. Försäkringsbolagen betalar ut stora summor även om ingen fälls. En grov våldtäkt - 100´000 kr.

Ingen blir frivilligt bestulen ? Massvis med försäkringsbedrägerier.
Laga en tand ? Har man inga pengar så hittar man på att man blivit misshandlad.
Bilen börjar bli kass ? Sätt eld på den och ta gärna ett par till, så tar man ifrån misstanken om just din bil.
Citera
2018-05-19, 14:24
  #39
Medlem
bussilegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradoxumb
Anhållna oskyldiga och dömda oskyldiga är två olika saker.
Jag förstår båda perspektiven men idag är det ett större problem för människor som slipper undan straff.

För övrigt så tycker jag att "resningsinstitut" kan vara bra för människor som vill få sina fall granskade om man redan blivit dömd.

Hur ofta beviljas resning ?

Fast har man inställningen att " kan vara bra för människor som vill få sina fall granskade om man redan blivit dömd. " Då lever man långt ifrån verkligheten.

Jag förstår din synpunkt och flera andra har påpekat bristerna i det. Rättssäkerheten sätts på spel om man ska sänka tröskeln, så fler döms. Då kommer man onekligen få fler oskyldiga som döms.
Återigen fallet Kaj Linna eller Thomas Quick.

I fallet Quick, så fick man aldrig tag i gärningsmännen.
Varför man inte letade vidare berodde på att man redan dömt en oskyldig.
Så du förstår att lägre beviskrav är ingen garanti att skyldiga får sitt straff.
Citera
2018-05-19, 16:17
  #40
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradoxumb
Anhållna oskyldiga och dömda oskyldiga är två olika saker.
Jag förstår båda perspektiven men idag är det ett större problem för människor som slipper undan straff.

För övrigt så tycker jag att "resningsinstitut" kan vara bra för människor som vill få sina fall granskade om man redan blivit dömd.
Jag misstänker att du aldrig har blivit dömt till ett långvarit fängelsestraff för ett brott du inte har begått.
Själv satt jag nästan två år o mitt brott var att jag var en person som mobbades i skolan. Ett av mina mobboffer råkade bli polis.
Så, för dig kan det vara ett större problem med att skyldiga går fria än att oskyldiga döms.
Men jag kan inte hålla med.

Jag blev berövad två år av mitt liv. Det var staten som begick det brottet mot mig. Så jag har inte ens en gärningsman att hämnas mot då staten har rätten att låsa in människor medan människor som gör samma sak kan straffas hårt.
Citera
2018-05-19, 20:59
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bussilego
Har t.ex domstolen bestämt sig för att döma dig så brukar de ofta utelämna sådant som väcker tvivel.

Precis det går åt båda hållen, därav problem.

Citat:
Ursprungligen postat av bussilego
Jag hänvisar till två fall och det ena orkar du inte läsa igenom domen och det andra är du inte insatt i.
Sedan säger du att du kan slänga upp 10 fall men orkar inte ens läsa igenom ett ynka fall ?
Då är du definitivt inte öppen för att se saken från ett annat perspektiv. Du har ju redan din bild klar.

Att jag inte läser igenom fallen på typ 1000 sidor är eftersom jag inte har energin efter vad jag redan läst och sett. Förnekar inte att det funnits/finns oskyldiga som blivit bestraffade.

Nej, absolut inte min bild kommer aldrig vara helt klar. Jag påpekar det jag ser och läst... och summan av det hela är det jag påstår här. Att människor blivit dömda för brott de inte har begått har hänt, jag talar inte emot det jag t.om säger att jag skulle vilja se mer fall granskade om det finns omständigheter som talar emot att något gått fel i domen.

Citat:
Ursprungligen postat av bussilego
4 st gruppvåldtäkter i Malmö sista halvåret. 1 visade vara falsk och i denna vecka visade sig 1 till vara falsk. Det är omöjligt att det skulle kunna ske som flickan berättat. Alltså 2 av 4 visade sig vara falska.

Jag skulle gärna vilja vara mer insatt i det hela för att kunna uttala mig om dessa fall.
Fått man reda på anledningen till varför någon skulle ha gjort sig till offer för ett falskt brott?

Citat:
Ursprungligen postat av bussilego
Så om en underårig flicka " trovärdigt " berättar att du våldtagit henne, så har du inga problem med det ?

Om det är trovärdigt så är det väl något man behöver gå efter, sen är det upp till mig eller min advokat för att ta kål på storyn om den inte stämmer. Idag om det är ord mot ord så dömer man inte, även om någons story är trovärdig...


Citat:
Ursprungligen postat av bussilego
Återigen bevisar det bara att du redan har din bild klar. Domstolarna är för slappa. Beviskraven är för hårda. Jag tror inte du riktigt har funderat igenom allt när du tycker att vem som helst kan peka ut dig trots vetskapen om att du är oskyldig.

Att någon kan så lätt som peka på mig för ett brott är väl inte verkligheten och jag har inte heller sagt att det är vad som ska ske. Tror du drar förhastade slutsatser om min syn på det hela, det är lite uppenbart i ditt svar här.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag misstänker att du aldrig har blivit dömt till ett långvarit fängelsestraff för ett brott du inte har begått.

Korrekt.


Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Själv satt jag nästan två år o mitt brott var att jag var en person som mobbades i skolan. Ett av mina mobboffer råkade bli polis.
Så, för dig kan det vara ett större problem med att skyldiga går fria än att oskyldiga döms.
Men jag kan inte hålla med.

Jag förstår din synvinkel med tanke på vad som hänt dig.
Skulle vara intressant att höra hur ditt "mobboffer" blev polis och bestämde att sätta dit dig för något du inte gjort.
Det är inte så att du gjorde ett brott och han kanske bara var mer på dig för han ogilla dig av personliga skäl?
Har som sagt ingen aning men har svårt att se hur du blivit ditsatt av en polis om du inte gjort något.


Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag blev berövad två år av mitt liv. Det var staten som begick det brottet mot mig. Så jag har inte ens en gärningsman att hämnas mot då staten har rätten att låsa in människor medan människor som gör samma sak kan straffas hårt.

Ja, då tycker vi båda att rättssystemet och staten har sina brister.
Förstår vad du säger kring just hur du känner och varför men jag kan inte uttala mig om något jag inte har någon insyn om men beklagar verkligen om det nu stämmer. Det ändrar dock inte min syn om hur just människor slipper bli straffade pga ynkliga metoder och nämndemän som inte försöker se helheten. Sure finns också ansvar hos advokat men när man väl sett och hört bevisningen och sedan bestämmer nämndemännen att det finns ~ lite tvivel kvar tills den 100% enheten så vi tror vi ogillar detta och dömer den anklagade som oskyldig. ~

Vilket händer allt för ofta i dagens samhälle. Så som jag beskrivit i tråden så finns det extrema brister och det är rätt synligt ifall man bestämmer sig för att ta en närmare titt vilket media har gjort lite grann men tycker att det behövs mera.
Att det finns en annan sida av myntet är inte något jag slänger iväg från mina tankar och ser oron där likaså men vad jag anser som viktigt just nu är att man dömer människor rätt och därmed behöver nämndemän och rättssalarna ta en titt på vad som faktiskt sker i förundersökningarna och vad advokaten faktiskt presenterar och att man faktiskt har en uteslutningsmetod tex.
Citera
2018-05-19, 23:21
  #42
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradoxumb
Precis det går åt båda hållen, därav problem.



Att jag inte läser igenom fallen på typ 1000 sidor är eftersom jag inte har energin efter vad jag redan läst och sett. Förnekar inte att det funnits/finns oskyldiga som blivit bestraffade.

Nej, absolut inte min bild kommer aldrig vara helt klar. Jag påpekar det jag ser och läst... och summan av det hela är det jag påstår här. Att människor blivit dömda för brott de inte har begått har hänt, jag talar inte emot det jag t.om säger att jag skulle vilja se mer fall granskade om det finns omständigheter som talar emot att något gått fel i domen.



Jag skulle gärna vilja vara mer insatt i det hela för att kunna uttala mig om dessa fall.
Fått man reda på anledningen till varför någon skulle ha gjort sig till offer för ett falskt brott?



Om det är trovärdigt så är det väl något man behöver gå efter, sen är det upp till mig eller min advokat för att ta kål på storyn om den inte stämmer. Idag om det är ord mot ord så dömer man inte, även om någons story är trovärdig...




Att någon kan så lätt som peka på mig för ett brott är väl inte verkligheten och jag har inte heller sagt att det är vad som ska ske. Tror du drar förhastade slutsatser om min syn på det hela, det är lite uppenbart i ditt svar här.



Korrekt.




Jag förstår din synvinkel med tanke på vad som hänt dig.
Skulle vara intressant att höra hur ditt "mobboffer" blev polis och bestämde att sätta dit dig för något du inte gjort.
Det är inte så att du gjorde ett brott och han kanske bara var mer på dig för han ogilla dig av personliga skäl?
Har som sagt ingen aning men har svårt att se hur du blivit ditsatt av en polis om du inte gjort något.




Ja, då tycker vi båda att rättssystemet och staten har sina brister.
Förstår vad du säger kring just hur du känner och varför men jag kan inte uttala mig om något jag inte har någon insyn om men beklagar verkligen om det nu stämmer. Det ändrar dock inte min syn om hur just människor slipper bli straffade pga ynkliga metoder och nämndemän som inte försöker se helheten. Sure finns också ansvar hos advokat men när man väl sett och hört bevisningen och sedan bestämmer nämndemännen att det finns ~ lite tvivel kvar tills den 100% enheten så vi tror vi ogillar detta och dömer den anklagade som oskyldig. ~

Vilket händer allt för ofta i dagens samhälle. Så som jag beskrivit i tråden så finns det extrema brister och det är rätt synligt ifall man bestämmer sig för att ta en närmare titt vilket media har gjort lite grann men tycker att det behövs mera.
Att det finns en annan sida av myntet är inte något jag slänger iväg från mina tankar och ser oron där likaså men vad jag anser som viktigt just nu är att man dömer människor rätt och därmed behöver nämndemän och rättssalarna ta en titt på vad som faktiskt sker i förundersökningarna och vad advokaten faktiskt presenterar och att man faktiskt har en uteslutningsmetod tex.
Klart det fanns indicier o självklart var jag inte okänd för polismyndigheten får småskit
Men poängen är att varje oskyldigt dömd är ett större misslyckande än att en skyldig går fri.

Men man ska även beakta att den som frias kommer ha ögonen på sig o fortsätter den att leva med egna lagar så lär han torska ändå för andra brott. Eller så inser han själv att han är ett rövhål o ändrar sin livsstil.
Händer det sista så har kriminalvården o rättssystemet, indirekt, lyckats utifrån våra principer av straff.
Citera
2018-07-17, 01:51
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Klart det fanns indicier o självklart var jag inte okänd för polismyndigheten får småskit
Men poängen är att varje oskyldigt dömd är ett större misslyckande än att en skyldig går fri.

Men man ska även beakta att den som frias kommer ha ögonen på sig o fortsätter den att leva med egna lagar så lär han torska ändå för andra brott. Eller så inser han själv att han är ett rövhål o ändrar sin livsstil.
Händer det sista så har kriminalvården o rättssystemet, indirekt, lyckats utifrån våra principer av straff.


Du tycker att våldtäktsmän och folk som misshandlar ska ha så här lätt att komma undan för att du ska slippa straff eftersom du "inte gjort något" och ändå fick 2år?

Snälla ge mig din fup/fall.
Citera
2018-07-17, 10:04
  #44
Avstängd
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All.
Doktrinen "utom rimligt tvivel" är misstolkad rent generellt, och förmodligen även inom det svenska rättsväsendet. Ställt bortom rimligt tvivel innebär INTE att åklagare ska behöva gå till världens ände och leta med ljus och lykta efter 1000 olika bevis, som alla till 99,999% binder den tilltalade till brottet.

Byt ut "utom rimligt tvivel" till "rimligt tvivel" så klarnar det nog för de allra flesta. Tvivlandet ska alltså vara RIMLIGT i proportion till de bevis som presenteras. I många fall är det helt orimligt hur man kunnat fria istället för att fälla.
Exakt! Det här med vad som är utom rimligt tvivel verkar vara problemet.
Det känns som om det är ett alldeles för svårt begrepp för juristerna att hantera särskilt i förhållande till principen "hellre fria än fälla".

Fallet Linda Chen är väl ett bra exempel där den misstänkte kom undan genom att skylla på kinesisk maffia. Trots att absolut ingenting tydde på att någon kinesisk maffia var inblandad så vågade man inte göra annat än att fria den misstänkte för mord trots att han fälldes för griftesfridsbrott.

Det var INTE rimligt.
__________________
Senast redigerad av orrtupp 2018-07-17 kl. 10:06.
Citera
2018-07-17, 12:08
  #45
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumpLump
Du tycker att våldtäktsmän och folk som misshandlar ska ha så här lätt att komma undan för att du ska slippa straff eftersom du "inte gjort något" och ändå fick 2år?

Snälla ge mig din fup/fall.
Handlar inte om mig utan principen att ingen oskyldig ska dömas. En princip även du skulle uppskatta om du hamnade inför rätta.
Citera
2018-07-17, 12:22
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Handlar inte om mig utan principen att ingen oskyldig ska dömas. En princip även du skulle uppskatta om du hamnade inför rätta.

Så få oskyldiga blir dömda.
Många skyldiga blir inte dömda.

Större problem med att folk inte blir dömda.
Hej.
Citera
2018-07-17, 12:52
  #47
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumpLump
Så få oskyldiga blir dömda.
Många skyldiga blir inte dömda.

Större problem med att folk inte blir dömda.
Hej.
Har du statistik på det?
Citera
2018-07-17, 14:37
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradoxumb
Hej,

Jag har sett flertal domar och kan konstatera att denna beskrivning där man anser att det finns minsta lilla tvivel på att någon gjort något är den del som släpper lös kriminella/åtalade även om man är säker personligen på att personen är den skyldiga till det som beskrivs.

Att kriminella har tendensen att säga "Ingen kommentar" i polisförhör/åklagarförhör ger tydligen resultat när man väl står i rättssalen just p.g.a att det Svenska systemet behöver 100% riktiga bevis.
Vittnesuppgifter ger tyvärr väldigt lite i rättssystemet så länge det inte är flertal vittnen.
Med tanke på att hur människor väljer att inte bekänna sig som vittnen längre är en direkt konsekvens av detta och hur det ökade våldet sträcker sig även till hämnd aktioner till vittnen.

Sett flertal domar från 2015-2018, mest misshandel/grov misshandel/våldtäkt/grov våldtäkt/mordförsök

Om nämndemännen anser att de är 90% säkra på att det är personen så släpper man istället den åtalade då det inte är "Utom rimligt tvivel".
Med tanke på detta så börjar jag förstå hur ynkligt det Svenska rättssystemet faktiskt är. Det kostar staten grymt mycket pengar men ändå så bristande.

Jag har tidigare även diskuterat hur bristande det är för vittnen i rättsprocessen.
Systemet behöver en förändring för att fungera produktivt.

Några punkter jag skulle vilja slänga ut för er att se och ert tycke, kan det hjälpa rättssystemet?

*Om rätten anser den åtalade skyldig i en 75% skala så skall man vara skyldig till motsatsen bevisats.
*Om rätten anser den åtalade skyldig i en 55% skala så skall åklagaren få chansen att samla ihop mer bevis och förövaren/åtalade ska få sitta kvar i häkte tills det är klart. Om man inte kan bevisa det ytterligare inom en rimlig tidsgräns så kan det anses som tvivelaktigt och därmed frias.

* Anonymitet för trovärdiga vittnen ifall det efterfrågas av vittnet själv (trovärdighet kan skalas med olika faktorer).
- Anonymitet innebär tex att namn ändras i offentliga dokument, tex förundersökningsprotokoll och dombeslut. Få vittna utan åtalade / åhörare på plats. Man beskriver inte vittnens personliga uppgifter i offentliga samtal (så som address, namn, ursprung tex)

Finns flertal konsekvenser om anonymitet skulle bli en verklighet för vittnen men tror att det är möjligt, även om det kräver resurser.
Finns mycket om och men... men om man tänker efter så finns det lösningar till problemen.

I stora drag så är det lite så här jag har tänkt angående detta.

Vi vet att i dagens läge så är det oroande förhållanden samhället befinner sig i och något måste göras.
Vad tror ni? Vilka problem ser ni i rättssystemet? Tror ni på någon lösning? Vad i så fall?

Vare sig ni tycker att jag är korkad eller inte så slänger jag ut mina idéer och tankar just för att jag är väldigt oroad över vad jag erfarit och läst om just i rättssystemet.

Du är bara en dumsnut, som vill urholka rättssäkerheten p.g.a. ökad kriminalitet i landet. Du har inte begripit, att den ökande brottsligheten beror på massinvandringen, och att botemedlet heter invandringsstopp samt återvandring.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback