Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-21, 20:53
  #25
Medlem
Jag tycker tvärtom att det är en mer nykter känsla inom Bitcoin Cash. De vet vad de vill vara och hur man ska nå dit med logiska metoder. Allt bygger på bevisat fungerande idéer från Bitcoins whitepaper sen 2008.

Vet inte om det är en halmdocka du gör men de flesta kallar det för Bitcoin Cash:
Citera
2018-05-22, 11:32
  #26
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Påstår du verkligen att Satoshi Nakamoto, Gavin Andresen och Andreas Antonopolous inte förstår vad Bitcoin är? Vi talar alltså om Bitcoins skapare, den första utvecklaren som tog över efter Satoshi och författaren till Mastering Bitcoin. Du menar ungefär att de trodde sig skapa en valuta men förstår inte själva att det egentligen är något annat? Vem kan förstå Bitcoins målsättning bättre än skaparen själv?
Nej, jag tror nog de förstår vad Bitcoin är. Men det betyder inte att Bitcoin någonsin skulle kunna skala on-chain till att bli ett globalt betalningsnätverk för dagliga transaktioner för miljarder av människor. Satoshis whitepaper är inte en helig skrift. Du låter nästan lite religiös när du pratar om "bitcoins skapare". Vad Bitcoin är idag, vad Satoshis vision om vad Bitcoin skulle vara, och vad man sade det var i whitepaper skulle kunna vara tre olika saker eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Det var inte i sin vagga som det användes som betalmedel. Det var under största delen av Bitcoins historia 2009-2017. Bitcoin är snart 10 år gammalt. Knappast en vagga.
Jo, det är definitivt i sin vagga. Bitcoin är fortfarande bara i sin vagga.

Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Bara för att Bitcoin begränsades till tre transaktioner per sekund för åtta år sen betyder det inte att det aldrig någonsin skulle kunna klara mer. När du säger att det inte "kan skala" är det ett väldigt vagt uttryck. Bitcoin kan visst skala och välkomna många fler användare istället för att stänga dörren för de fattigaste. Fast du menar kanske att det inte går att flytta alla världens transaktioner till Bitcoins blockkedja idag? Detta är ju såklart en omöjlig uppgift, inte bara p.g.a. Bitcoins begränsningar utan även människors ovilja att göra en sådan flytt. Eller menar du att Bitcoin, världens kraftfullaste datornätverk, bara skulle klara just tre transaktioner per sekund (i så fall ett otroligt förutseende när begränsningen sattes 2010) men inte t.ex. sex transaktioner per sekund?
Jag menar att man inte kan skala på det viset BCash gör, inte om man siktar på att bli ett alternativt betalmedel som kan utmana de vi redan har.

Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Du har rätt i att det är sunt att ifrågasätta auktoriteter men Bitcoin lever inte helt av sig själv. Det finns utvecklare och miners som driver utvecklingen och nätverket framåt. De har planer och de är av betydelse. Utvecklarna gör förändringar och miners tillämpar dem i blockkedjan så det är klart att de spelar en roll. De som talade om Bitcoin för många år sen är de samma som talar om Bitcoin Cash idag.
Jag länkade tidigare till auktoriteter från Blockstream och deras planer.
...
Du uppmanar mig att inte lita på auktoriteter inom BCH men tycker du att jag ska lita på auktoriteter inom BTC?
Att påstå att inga planer kan påverka Bitcoin är fel enligt mig. Bitcoin går fortfarande att förändra.
Nej, lita inte på några auktoriteter är väl vad jag säger. Att aktörer har så svårt att påverka grundprotokollet som de trots allt har är vad som ger Bitcoin dess värde.

Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Ja, transaktionshistoriken sparas och är öppen för alla att se. Trots alla nej-sägare så har detta fungerat felfritt i snart 10 år.
Jo, fast det är ju inte utan problem, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Att öka blocksizen från 1 till 8mb är ju bara att skjuta upp ett problem, tänkte jag, men såg att de (bcash) ökade till 32mb i går, ett halvår efter forken.
Är utvecklingen av blocksizen exponentiell i samma takt så ligger den på 8Gb (8192mb) om 2 år.
Rätt fråga att ställa är nog hur stor blockstorlek man skulle behöva för att matcha något av dagens digitala betalsystem, säg Visa.

Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Bitcoin Cash satsar på att vara en krypto"valuta" vilket innebär billiga, snabba och pålitliga betalningar. Det accepteras redan hos hundratusentals fler handlare än Ethereum, Litecoin och Nano tillsammans i och med stödet från BitPay. (För detta ändamålet är det bättre än Bitcoin även om jag inte fick säga det.) Det är även bättre som betalmedel än Ethereum, Litecoin och Nano. Med det menar jag att det går att använda i butiker redan idag så en person som vill använda sina krypto för att betala för saker gör det lättast med Bitcoin Cash. Men i framtiden kan såklart andra kryptovalutor ta över och få mer acceptans.
Vilket tar mig tillbaka till klassificeringen av vad Bitcoin faktiskt är. BCash ska överhuvudtaget inte jämföras med Bitcoin, vill man vara ett betalmedel ska man jämföra sig med andra betalmedel, Visa, Mastercard, Dollar, SDR eller andra-lager lösningar ovanpå blockkedjor, såsom LN.

Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
När efterfrågan på att använda Bitcoin gick över 1 MB per block i december och januari var användarna tvungna att bjuda över varandra för att få sina transaktioner bekräftade. Detta ledde till avgifter på genomsnitt $55 per transaktion vilket skrämde bort hundratusentals transaktioner per dag till andra blockkedjor som Ethereum. Idag är Bitcoin inte alls lika populärt och du kan hävda att 1 MB per block inte är ett problem men hade vi istället välkomnat alla dessa nya användare hade vi kanske varit mycket mer framgångsrika. Istället så har mängder av handlare slutat acceptera Bitcoin och till och med en Bitcoin-konferens tvingades sluta ta emot Bitcoin som betalning (!). Om man önskar att fler människor ska kunna dra nytta av Bitcoins fördelar så är begränsningen ett verkligt problem. Om man inte vill att Bitcoin ska användas av så många då vägrar man utöka kapaciteten.
Vilka vi? Är du säker på att alla de där transaktionerna faktiskt representerades av "nya användare"? Att användarna är "tvungna att bjuda över varandra" betyder bara att de köper en tjänst på en öppen marknad. BCash måste fungera på samma sätt. Transaktionerna kan inte vara gratis, ett prioritets-system som motverkar missbruk måste finnas.
Citera
2018-05-22, 18:14
  #27
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Rätt fråga att ställa är nog hur stor blockstorlek man skulle behöva för att matcha något av dagens digitala betalsystem, säg Visa.

Onekligen en intressant fråga.

Enligt denna site är snitt-storleken på en transaktion 495byte.
https://www.bitcoinplus.org/blog/blo...actions-second
Enligt denna site hanterar visa 1667 transaktioner per sekund.https://altcointoday.com/bitcoin-eth...ns-per-second/
Det är 1000200 transaktioner på 10 minuter (som är tidslängden på ett block).

1000200*495=495099000byte =495mbyte.

Jag vet inte om min matte stämmer? Det låter sjukt lite, och om det stämmer så handlar det om mindre än en megabit per sekund och jag förstår inte varför block size ens varit upp på tapeten att inte öka.

495099000
Citera
2018-05-23, 10:41
  #28
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Onekligen en intressant fråga.

Enligt denna site är snitt-storleken på en transaktion 495byte.
https://www.bitcoinplus.org/blog/blo...actions-second
Enligt denna site hanterar visa 1667 transaktioner per sekund.https://altcointoday.com/bitcoin-eth...ns-per-second/
Det är 1000200 transaktioner på 10 minuter (som är tidslängden på ett block).

1000200*495=495099000byte =495mbyte.

Jag vet inte om min matte stämmer? Det låter sjukt lite, och om det stämmer så handlar det om mindre än en megabit per sekund och jag förstår inte varför block size ens varit upp på tapeten att inte öka.

495099000
Den stämmer nog fint. Vid överslagsberäkningar för att göra en rimlighetsbedömning räcker det oftast med att få tiopotenserna rätt.

Ett annat sätt att räkna skulle vara att 1667 transaktioner/s är ung. 300 ggr mer än dagens Bitcoin-nätverk på, säg, 5 t/s. Allt annat lika och med blockstorlek som enda skalning skulle vi då landa på 1MB x 300, dvs ungefär samma siffra som du räknade fram.

Det kan dock tänkas att man missar målet lite om man jämför siffran 1700 med 5 då den första är ett genomsnittligt antal och den andra ett max-värde, eller iaf. väldigt nära ett teoretiskt max. I din länkade artikel angav man Visas teoretiska max till över 50000 t/s;

Citat:
“Based on rigorous testing, we estimate that VisaNet is capable of processing more than 56,000 transaction messages per second,” said Visa.

Använder man den siffran får man en blockstorlek på 10GB. Det är möjligt att anledningen till varför Visas nät klarar 50k t/s max är för att det är det enda sättet de kan klara 2k t/s i snitt. Det behöver inte vara sant i ett annat nätverk. Det är ändå intressant att titta på peak-värden, det är ofta enl. dem man måste dimensionera.

Allt det där (dvs. 0.5 - 10 GB/block) är för att komma jämnsides med "värsta konkurrenten" i alla fall vad det gäller teoretisk prestanda. Kostar våra transaktioner en hundradel av Visas blir jämförelsen givetvis intressantare.

Ovan nämndes dessutom "microtransaktioner" som en framtida möjlig utveckling. Beroende på hur man definierar sådana (artiklar i en tidning, sekunder av en stream) så pratar vi om ytterligare en till tre tiopotenser, dvs 5 - 1000 GB/block. Jag tycker det är ganska uppenbart att man långsiktigt måste hitta ett annat sätt att skala om man vill skapa ett betalsystem baserat på en blockkedja.

Med allt det sagt så är det fullt möjligt att man kan ta sig ganska långt bara genom en naiv ökning av blockstorleken. Framgångar, adaption och marknadens värdering av valutor såsom Litecoin och Bitcoin Cash kommer visa detta relativt väl de kommande åren skulle jag tro.
__________________
Senast redigerad av 72mm 2018-05-23 kl. 10:49.
Citera
2018-05-23, 19:07
  #29
Medlem
BeerChangs avatar
https://i.imgur.com/gynXbKh.jpg
Citera
2019-03-20, 16:15
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VicBit98
Många säger att Bitcoin Cash är framtidens kryptovaluta, vad tror ni om Bitcoin Cash? Har växt stadigt på senaste tiden.

Enligt mig har bitcoin cash attackerat Bitcoin (BTC) genom att använda deras namn. Historien om bitcoin cash är komplicerad. Googla och läs om Roger Ver så kommer du förstå skillnaden mellan Bitcoin och bitcoin cash bättre.

Jag fick en bra bild av situationen efter jag läste den här köpa Bitcoin Cash guiden. Scrolla ner till Historien bakom Bitcoin Cash och läs det. Jag håller med om att de har stulit varumärket Bitcoin.
Citera
2019-04-03, 23:48
  #31
Medlem
Roger Ver skapade inte Bitcoin Cash. Det var Aumary Sechet tillsammans med ViaBTC har jag för mig. Roger hoppades fortfarande på Segwit2x vid den tiden men anslöt till Bitcoin Cash när Segwit misslyckades.

Bitcoin är inget varumärke och ägs inte av någon. Varumärken går inte heller att "stjäla".
Bitcoin är öppen källkod och alla grenar i blockkedjan har anspråk på namnet men ingen enskild individ eller grupp människor har rätt att bestämma vilken gren som ska kallas vad.

Jag tror iallafall att alla kan vara överens om att Bitcoin BTC förändrats sen 2009 från en kryptovaluta till ett Settlement Layer och att Bitcoin Cash BCH tagit över rollen "Bitcoin som valuta".
Citera
2019-04-27, 16:51
  #32
Medlem
How and why bitcoin split into Bitcoin-BTC and Bitcoin-BCH
https://www.youtube.com/watch?v=stq9htHoFz4
Citera
2020-09-04, 20:03
  #33
Medlem
se_där...s avatar
Bitcoin cash gjorde tidigare idag all time low mot BTC. Har gått från toppen på 0.18 bitcoin till att nyss snudda 0.02 bitcoin.

Toppen i dollar var ca $4000 och botten var $72. Nu ligger den på ca $220 men det är väl inte otroligt att den kollapsar totalt nu när den håller på att ramla ut topp 10 coins:en sett till market cap.

Lite ironiskt att det som BCH förespråkarna ställde till för Bitcoin genom att starta BCH drabbade dom själva när Fake Satoshi startade riktiga Bitcoin cash "Satoshi's vision"
Citera
2020-09-04, 20:30
  #34
Medlem
SvenskHODLers avatar
Jahapp, dags för hardfork splitt av BCH igen till BCH och BCHN eftersom @deadalnix som varit huvudutvecklare insisterar på att införa en 8% developer-skatt på miningrewarden.

Så först splittades BCH itu till BCH och BSV och nu blir det ännu en splitt itu. Bitcoin Cash dödar sig själv långsamt utan att någon utifrån behöver göra något. Sakta men säkert sjunker coinen till irrelevans. Jag tycker detta tyder på att centralstyrning och makt är viktigt för hela denna del av Bitcoiners... får de inte sin vilja igenom så blir det fork till en egen coin som de kan kontrollera.

Citat:
Bitcoin ABC and @deadalnix have announced that they are forking away from #BitcoinCash on Nov 15th.
We wish them good luck with their new coin and thank them for the free airdrop to all BCH holders.

https://twitter.com/rogerkver/status...08197113458688
Citera
2020-09-04, 21:38
  #35
Medlem
Tvärtom så visar ju förgreningen av BSV och ABC (om det nu blir av) att det är mycket svårt för enskilda aktörer som Craig och Amaury att centralstyra något. De kan inte tvinga miners att lägga sin energi på deras programvara och regler. Klämmer de åt för hårt så hamnar de själva på en egen gren.
Detta är omöjligt att förhindra. Alla har fritt fram att mina vad de själva vill och detta är en av blockkedjans stora fördelar. Om detta skulle vara ett bevis för att BCH är centraliserat så gäller det samma även BTC och BSV som fungerar på samma sätt.
Citera
2020-09-15, 16:58
  #36
Medlem
mugglers avatar
Min känsla är att Roger Ver kommer att satsa på BSV istället för BCH. Är dock ingen expert på crypto utan känslan är helt och hållet baserat på samtal
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback