Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-02, 16:37
  #1
Medlem
Hej

Helt ny på Bootstrap, och håller på att stega igenom en tutorial. Har installerat allt som man ska på datorn (vad jag vet), men ändå funkar bara delar utav min style. Jag har bland annat problem att skapa en ordentlig nav-bar. Den syns inte, och inte heller min infällda (hamburger-)meny. I webbläsaren ser det ut såhär och koden jag skrivit ser ut såhär
Vissa delar fungerar alltså i andra dokument jag har, men det är fortfarande delar som inte fungerar. Om jag ska vara ärlig vet jag inte vad jag gör för fel, eftersom vissa saker fungerar och vissa inte? För övrigt använder jag Atom som editor och det är Bootstrap 4.0.0 jag använder. Tutorial'en jag tittar på är dock från 2017 och använder tidigare version av Bootstrap, men ska detta verkligen spela så stor roll? Koden är väl den samma? Ganska ny i HTML, JS och CSS, men känns som det är mitt JS som inte riktigt lirar. Eller?

Min index.html ligger för övrigt i en mapp som innehåller mapparna "css" och "js" där bootstrap.min resp bootstrap.min finns så mapp-/filstrukturen ska vara ok.

Tack för hjälpen.
__________________
Senast redigerad av cottononly 2018-05-02 kl. 17:18.
Citera
2018-05-02, 17:25
  #2
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cottononly
Hej

Helt ny på Bootstrap, och håller på att stega igenom en tutorial. Har installerat allt som man ska på datorn (vad jag vet), men ändå funkar bara delar utav min style. Jag har bland annat problem att skapa en ordentlig nav-bar. Den syns inte, och inte heller min infällda (hamburger-)meny. I webbläsaren ser det ut såhär och koden jag skrivit ser ut såhär
Vissa delar fungerar alltså i andra dokument jag har, men det är fortfarande delar som inte fungerar. Om jag ska vara ärlig vet jag inte vad jag gör för fel, eftersom vissa saker fungerar och vissa inte? För övrigt använder jag Atom som editor och det är Bootstrap 4.0.0 jag använder. Tutorial'en jag tittar på är dock från 2017 och använder tidigare version av Bootstrap, men ska detta verkligen spela så stor roll? Koden är väl den samma? Ganska ny i HTML, JS och CSS, men känns som det är mitt JS som inte riktigt lirar. Eller?

Min index.html ligger för övrigt i en mapp som innehåller mapparna "css" och "js" där bootstrap.min resp bootstrap.min finns så mapp-/filstrukturen ska vara ok.

Tack för hjälpen.
Är du säker på att din css läses in korrekt? Ser ju ut som om cssen inte hittas?

Om du kollar med DOM-debuggern i webläsaren (normalt F12), ser du då att bootstrap verkar ha applicerats på dina element? För du nån 404 i nätverksloggen?

hur gör du när du surfar till sidan?
__________________
Senast redigerad av Proton 2018-05-02 kl. 17:31.
Citera
2018-05-02, 18:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Är du säker på att din css läses in korrekt? Ser ju ut som om cssen inte hittas?

Om du kollar med DOM-debuggern i webläsaren (normalt F12), ser du då att bootstrap verkar ha applicerats på dina element? För du nån 404 i nätverksloggen?

hur gör du när du surfar till sidan?


Jag testade nu att lägga in länkar till bibliotek på nätet för både CSS och JS och det funkade. Suttit bra länge idag nu och testat att byta ut path'en lokalt på alla möjliga sätt samt att hämta via länk men inte både CSS och JS samtidigt. ÄNTLIGEN. DOCK lyckas jag inte få in till BS4 utan endast 3...... Testade att lägga in dessa istället för att lägga lokalt, vilket funkar:

<link href="https://maxcdn.bootstrapcdn.com/bootstrap/3.3.7/css/bootstrap.min.css" rel="stylesheet">
+
<script src="https://maxcdn.bootstrapcdn.com/bootstrap/3.3.7/js/bootstrap.min.js"></script>

DOCK vill jag istället ha BS4 och surfade in här, men har lite svårt att förstå vilka länkar jag ska ersätta med ovan? Testat alla möjliga men inga funkar.
Försökte denna för CSS:
https://stackpath.bootstrapcdn.com/b...tstrap.min.css
och denna för JS:
https://stackpath.bootstrapcdn.com/b...otstrap.min.js

MEN ICKE. Blev så glad att det funkade, men måste ha in 4 istället för 3...

Någon idé? Är det så enkelt att jag lagt in fel länkar?
__________________
Senast redigerad av cottononly 2018-05-02 kl. 18:53.
Citera
2018-05-03, 04:19
  #4
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cottononly
Jag testade nu att lägga in länkar till bibliotek på nätet för både CSS och JS och det funkade. Suttit bra länge idag nu och testat att byta ut path'en lokalt på alla möjliga sätt samt att hämta via länk men inte både CSS och JS samtidigt. ÄNTLIGEN. DOCK lyckas jag inte få in till BS4 utan endast 3......

MEN ICKE. Blev så glad att det funkade, men måste ha in 4 istället för 3...

Någon idé? Är det så enkelt att jag lagt in fel länkar?
Förmodligen. Jag använder alltid CDN för Bootstrap, jQuery och plugins av olika slag.
Här är de rader jag använder, fungerar utmärkt:
<script src="//maxcdn.bootstrapcdn.com/bootstrap/4.0.0/js/bootstrap.min.js"></script>
<link href="//maxcdn.bootstrapcdn.com/bootstrap/4.0.0/css/bootstrap.min.css" rel="stylesheet">

Så här ser sidan ut: https://imgur.com/a/Taj6BVU
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback