Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-02, 15:38
  #1
Medlem
Jag har en MBP 15” som jag köpte ny 2009 för ca 20k, och det var då den näst vassaste processorn och 4GB RAM. Jag bytte senare till en 1TB HDD och maxade RAM till 8GB, och för ett par år sen till en 1TB SSD. Den har fått nya fötter på undersidan ett par gånger som jag köpte från Apple, och en ny A-tangent från en skrotat Mac hos MacSupport då den gamla blev sliten så det lyste igenom. Och en ny optisk drive efter 4 år ungefär vilket gick på garanti.

Detta är den laptop jag trivts allra bäst med, jag den absolut överlägset bästa laptop, ja dator, jag någonsin haft. Och då har jag haft en rad laptops och stationära PC där den sista laptopen innan jag köpte denna MBP kostade runt 17k.

Jag har använt denna MBP väldigt mycket, flera timmar dagligen, och ibland står den och tuffar med nåt flera dagar i sträck. Så det händer att den legat på 85-106 °C i många timmar i sträck med fläktarna ystert susande, den bara går och går och känns fortfarande nästan som ny.

Nu har den sista veckorna stått och jobbat med att lägga upp hela mitt bildbibliotek på flera hundra GB till iCloud då jag ska köra med iCloud bildbibliotek så jag har tillgång till alla mina bilder på alla mina enheter överallt. Den har nu stått och jobbat med ett i över 3 veckor på raken, dygnet runt, och legat på processortemp mellan ca 85-106 hela tiden, med fläktarna susande på 3500-6000rpm. Den bara går och går trots 9 års flitigt användande. Jag är mycket imponerad över hur bra detta kvalitetsbegrepp funkar och hur väl det bär sin ålder. Det börjar bli dags för en ny laptop och det blir högst sannolikt en ny MBP fast de är jäkligt dyra.

Har vi några andra som har liknande upplevelser om sina Mac att förtälja? Både ris och ros

Och vänligen, om någon får lust att försöka hävda att PC är bättre billigare etc (ja vi har hört och sett allt av de varianterna) så bespara denna tråd från sådant. Här är tanken att bara prata Mac och våra upplevelser med dessa, glada märkliga minnesvärda eller jobbiga, inte att gaffla om vad som är bäst eller inte mellan Mac vs PC.
Citera
2018-05-02, 15:55
  #2
Medlem
kodsnickrarns avatar
+1

Jag kör en MBP mid-2012 15" retina med i7, 16GB Ram och 500GB SSD-disk.
Kör allt på den, oftast Pythonutveckling med en (eller ett par) Ubuntuservrar under VMWare Fusion
som kör mongodb, rabbitmq, memcached och lite annat. Ibland utvecklar jag för Windows och
kör då Win10 under VMWare. Funkar helt klockrent och har aldrig strulat på dessa 6år. Tycker nog
den står sig hårdvarumässigt rätt bra idag...

/K
Citera
2018-05-02, 18:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
+1

Jag kör en MBP mid-2012 15" retina med i7, 16GB Ram och 500GB SSD-disk.
Kör allt på den, oftast Pythonutveckling med en (eller ett par) Ubuntuservrar under VMWare Fusion
som kör mongodb, rabbitmq, memcached och lite annat. Ibland utvecklar jag för Windows och
kör då Win10 under VMWare. Funkar helt klockrent och har aldrig strulat på dessa 6år. Tycker nog
den står sig hårdvarumässigt rätt bra idag...

/K

Trevligt att läsa och att du som jag förmodat jobbar yrkesmässigt med din MBP?
Själv är det bara min privata vardagsdator min MBP, och jag var väldigt skeptisk initialt efter många år med vana av Windows-datorer. Men det vissade sig vara ett lyckat val och idag använder jag Win nästan enbart på jobbet och Mac hemma, och båda funkar ju bra för det de är till för men jag trivs bäst med min MBP.

En lite lustig sak är ju att man ofta ser folk som skriver och frågar om tempen på deras datorer, de är såååå oroliga att de kan skadas för de blir ju tokheta brukar de säga, och när man frågar så säger de ofta att deras dator ibland kan gå upp till ”hiskeliga” 65-75 grader, processorn eller GPUn då. Och de får ofta då rådet att skaffa kylplattor eller blåsa ut damm, eller installera nån fläktkontrollgrejsing till program så de kan varva upp fläktarna tidigare eller själv. För mig så känns detta dom att man oroar sig och krånglar i onödan.

Höga temperaturer länge är såklart inte det bästa, men min gamla MBP har ju tuffat på i en jäkla massa år nu och har garanterat legat på 85-105 grader många hundra timmar totalt, kanske tusentals, och inget har hänt utan den funkar som den alltid gjort.

De gånger jag öppnat den så har det heller inte varit nåt damm i kylarna/fläktarna heller vilket är märkligt då jag tycker det kan vara rätt dammigt hemma och jag ofta har den t ex i sängen. Har bara skrapat av lite beläggning på fläktbladens kanter ett par gånger när jag ändå var inne i den fär hårddiskbyte etc.

En sak jag initialt retade mig på var att skärmens gångjärn inte var lika fast som det tidigare Win-laptoppen jag hade. Vilket resulterade i att skärmen lätt kunde glida ner om man låg i sängen och hade datorn lutad mot uppdragna knän så skärmen lutade lite mot mig. Ringde och klagade hos Apple Support som svarade att det inte var tänkt eller lämpligt att ha MBP i sängen då det bl a var lätt att oavsiktligt täcka för kylluftintag/utblås med risk för onödigt höga temperaturer eller överhettning. Töntigt svar ryckte jag då men har egentligen inte haft några problem med skärmen utan vant mig hur man kan och inte kan vinkla datorn och skärmen. Det som är imponerande på de flesta laptops är hur tusan dessa gångjärn kan vara så slitstarka att de klarar att hålla skärmen i vald position år efter år utan att bli slaka eller kärva.

Jag har även lyckats klanta till det två gånger med att spilla vätska över min MBP, en gång välte jag en halvliter starköl över tangentbordet och trodde att det var kört. Men efter lite torkade med handdukar och sugande med dammsugaren (egentligen inte bra med tanke på risken för statiska urladdningar) så var den som vanligt igen fast med lite ojämnare sken på tangentbordsbelysningen. Andra gången en halv burk bubbelvatten... men den överlevde det med, plus ett fall från sängen ner i golvet med en smäll. Det resulterade i en aning sned knappt märkbar misspassning mellan skärm och bottendel.

Polaren tjatade på mig att våga prova en Mac, och det blev en alldeles för kraftfull dator än vad jag egentligen behövde, men jag föll för den ”Bang-Olufsen-känslan” som det gedigna minimalistiskt designade aluminiumchassiet gav. Väldigt högt pris då, men idag ser jag det som väl investerade slantar.

Den är ju inte så kraftfull mot dagens konkurrens, så den kan vara lite seg i vissa situationer. Men den funkar oftast snabbt allert nog för mina vardagssysslor så man tänker inte mycket på att den är 9 år gammal och välanvänd.

Kanske man ska spara den även om man köper en ny MBP, för den blir väl snart vintage och då kan den ju öka i värde en smula, haha...


Har du/ni några upplevelser eller upptäckter med era MBP/Mac som är minnesvärda? Smarta funktioner nu upptäckt eller nåt annat?
Citera
2018-05-02, 18:56
  #4
Medlem
Min första Macbook var en vit Macbook från 2009. Använde den säkert 8-12h om dagen 2009-2015. Tuffat på väldigt bra men den hade sina brister ändå. Bottenplattan blev helt bucklig efter ett tag och byttes ut på garantin (fabrikationsfel). Laddaren bytte jag ut säkert 3 gånger för den jäkla sladden var väldigt känslig. När jag köpte den hade den 2GB ram och 250GB HD, men jag bytte ut till 8GB och 250GB SSD. Det som fick mig att överge den var när mitt batteri svällde upp efter typ 3500 laddningscykler (kändes inte motiverat att köpa helt nytt batteri för en så gammal dator). Jag fick tag i en billig Macbook 2010 dit jag flyttade över SSD och ram, den datorn har jag fortfarande kvar och använder ibland.

Jag köpte nya modellen av Macbook Pro 2016 med 16GB ram och 250GB SSD (modellen utan touchbar). Största skillnaden för mig var skärmen, det går inte ens att jämföra med Macbook 2009/2010. Laddaren som jag klagade på så mycket med min Macbook 2009 är rejält mycket bättre, sladden är markant mycket bättre utformad och själva sladden som går till laddaren går att byta ut utan att man behöver byta ut hela laddaren. Styrplattan är rejält mycket bättre, likaså högtalarna.

Med det sagt finns det flera stora nackdelar med nya Macbook Pro.

- Batteritiden är redan rätt begränsad. Det skulle behövas ett större batteri egentligen.
- Tangentbordet är rätt kasst för det händer hela tiden att tangenter blir helt stumma eller helt slutar fungera. Fått hela tangentbordet utbytt för att en tangent fastnade och inte gick att använda (är rädd för att det kan hända igen).
- Det är en stor nackdel att man inte kan byta ut batteri, SSD och ram själv på den här datorn. Det här kommer försämra livslängden på datorn rejält.

Tanken är väl att behålla den här datorn så länge den känns duglig. Verkar som Apple släpper nya varianter av Macbook Pro var fjärde år, så tänkte åtminstone behålla den till 2020 tills nya Macbook Pro släpps, men allra helst längre än så.
__________________
Senast redigerad av P2L 2018-05-02 kl. 19:10.
Citera
2018-05-02, 19:06
  #5
Medlem
Luxuss avatar
Jag har en 15tums mbp late 2011. Har har själv satt in extra ram (tot 8gig) samt bytt till en ssddisk 2014. Den känns i princip som ny. Aldrig formaterat bara uppdaterat till senaste OSX.
Kör bildbehandling, programmering, surf och lite äldre spel titt som tätt på den. (Har även windows xp installerat som jag startar upp när jag vill spela lite windowsspel.

Lätt bästa datorn jag ägt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback