Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-02, 20:32
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Du hamnar i avgångshallen* (och kan alltså direkt kliva på ett nytt flyg om så önskas) och kan ta del avges nöjesutbud. Eventuellt incheckat bagage hämtar du en trappa ner och när du går ner dit så kommer du inte upp till avgångshallen igen (eftersom dina incheckade knivar inte är önskvärda) utan att passera ny säkerhetskontroll.

*Kan finnas något undantag om flyget parkerar vid annan terminal eller kanske om du flyger från något Kalle Anka-land med kass säkerhetskontroll.

Så när jag kommer ner en trappa och hämtar bagage, vad har jag tillgång till då? Vill minnas att man är ute bland allmänheten då och således inte har tillgång till varken café eller något annat?
Citera
2018-05-03, 21:34
  #14
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rustynails
Så när jag kommer ner en trappa och hämtar bagage, vad har jag tillgång till då? Vill minnas att man är ute bland allmänheten då och således inte har tillgång till varken café eller något annat?
Själva bagagehallen är som jag minns det en ganska trist och fönsterlös historia i 70-talsdesign där tjänster relaterade till bortslarvat bagage är det mest underhållande. Gå du ut så finns det Pressbyrån, biluthyrning och liknande. Till höger och en rulltrappa upp finns Sky city som i princip har samma sortiment som avgångshallen.
Öppettiderna kan jag inte.
Citera
2018-05-03, 21:49
  #15
Medlem
Berättar inte hur du ska göra!
berättar hur jag skulle gjort;
Ta mej till Sky City så fort som möjligt. Finns en bar öppen där vid den tiden. Stänger 01 eller 02. Tar ett par bira och slösurfar och laddar mobben. Lägger mej ner på nån av restaurangsofforna som finns där för någon timmes sömn. Inga probs, det dräller av folk som sover där.
Vips! är det dax för avgång.
Jag ser inga problem...
(Dessutom är det där tåget går ifrån, så....)
Citera
2018-05-03, 21:56
  #16
Medlem
fraess avatar
Finns några stenbänkar i anslutning till femmans avgångshall, det går att ta sig en tupplur där med en tröja som kudde. Ungefär som att det är avsett för ändamålet, men med flit gjorts lite obekvämt för att det inte ska vara för attraktivt.
Citera
2018-05-14, 10:38
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rustynails
Jag ankommer till Arlanda runt midnatt och tåg/buss för vidare transport går inte från arlanda förrän 04:40 ca.
Var hänger man i 4 timmar på Arlanda när man precis ankommit? (terminal 5)
Tacksam för tips

Själv spenderade jag närmare 10 timmar på Arlanda när jag skulle flyga till USA senast. Lite för att jag är århundradets tidspessimist (dvs att jag helst är överdrivet "i tid"), men dels för att jag skulle vända på dygnet och därmed inte ville boka hotell där... om jag ändå ska sitta vaken.

Jag pysslade med följande:
  1. Gick från Terminal 5 till Terminal 1 och tillbaka. Det tog en stund... omkring 20 - 30 minuter. Går man den sträckan ett par gånger springer tiden ganska snabbt.
  2. Tecknade ett gratis testkonto på Netflix (som gäller i... 30 dagar tror jag?). Så att ligga och plöja musik/serier var fint.
  3. Det mesta är stängt på natten/småtimmarna, så detta är ju inte relevant för dig, men det finns en del ställen som ändå har öppet sent på kvällen... så att ta en drink/käka lite är ju inte fel.
Citera
2018-05-19, 18:49
  #18
Medlem
smoerreboms avatar
sova i sky city eller på de allt färre bänkarna i T5 är väl det som gäller, sky city är nog säkrare för det är mer folk där, tyvärr har alla möbler där mer eller mindre exkluderande design eller vad de kallar det, de är medvetet obekväma
Citera
2018-05-24, 12:30
  #19
Medlem
Som på alla andra flygplatser:

Läs en bok
Lyssna på musik
Sov en stund
Runka
Leta upp en nattöppen kiosk
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2938862

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback