Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-02, 12:35
  #1
Medlem
TechGuys avatar
Kör en Rancilio Rocky sedan något år tillbaka men pga flertalet hushåll är jag ute efter en relativt enkel och portabel premiummaskin.
Batteridrift är inget krav.

Äger f.ö. en handvevad Hario men den är tyvärr overkligt opraktisk för espressoshots.

Föll spontant för en batteridriven kvarn av märket Lume. På Youtube finns enbart ett fåtal review videos och är asiatiska. Såg sedan exakt samma kvarn med annat namn. Anar att det är en billig Kina-gimmick då det även understryks att den fungerar som campinglampa. Dessutom ser själva maldelarna plastiga ut.

Så, finnes det någon klenod av hög kvalité på marknaden? Likt Lume-kvarnen fast premium? Någon mind-blowing startup som utvecklat den ultimata grindern som jag missat?

Även premiumtips gällande induktions- eller pump-frother godtages helhjärtat.
Citera
2018-05-05, 00:59
  #2
Medlem
TechGuys avatar
Har gjort djupdykning i ämnet och vill gärna förmedla mina fynd.

Alla elektriska espressokvarnar tycks vara stora och tunga, alltså inget man slänger i kabinväskan. Det finns mindre varianter såsom ascaso i1 mini för ca 2500 eller Kafatek för chockerande 15000. Fortfarande inte den lilla formfaktorn jag är ute efter.

Tydligen är manuella handkvarnar av premiumkvalité relativt snabba. 30-60 sekunder att mala ned 15 gram espressobönor. Elektrisk kvarn tar ca 20 sekunder och då vet man oftast inte mängden då hela behållaren brukar vara fylld. I handkvarn däremot slänger man i exakt det mängd man vill mala ned.
Överlag lär handkvarn vara snabbare, om elektrisk bordsmodell ej har timer förståss.

Då har vi Kinu M47 för 3000, Lido E för ca 2000 och Helor 101. Efter en genomgång av diverse forum verkar Kinu m47 ta priset, andrahandsvalet är Helor 101 och slutligen Lido E. Lido har tydligen inte samma premiumkänsla som de förstnämnda och skall även vara svårare att rengöra. De andra två Helor och Kinu är mindre till storlek och enklare att justera malverket. Lido skall alltså vara ganska opraktisk att ställa in. Den är steglöst justerbar men utan logisk markering vilket innebär att man oftast inte får in tidigare inställning direkt.
Tyvärr är priserna overkliga men att mala espresso är tydligen en hel vetenskap och jag finner inget alternativ under 2000kr!
Citera
2018-05-05, 01:19
  #3
Medlem
TechGuys avatar
Vill även nämna att mjölkångare på spisplatta verkar vara förlegat. Hittar en modell av Bellmann som verkar vara allmänt klumpig.

Ska testa mjölkskummare modell handpump och jämföra med vår riktiga ångare (espressomaskinen). Lär ej producera mikroskum men kanske ändå blir tillräckligt bra...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback