Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-02, 11:03
  #1
Medlem
Hej!

Satt och kollade in Medborglig samlings politiska program och detta initativ verkar vilja korrigera felaktigt förd politik inom många områden, jag har ej läst allt och endast försökt skapa mig en översikt över vad de verkar sträva efter varpå jag gärna skulle vilja se kommentarer, åsikter samt resonemang kring hur och varför just detta initiativ till ett eventuellt framtida parti kan vara något på spåret eller när och om de är ute och cyklar.

Då jag lägger denna tråd i narkotikapolitik är det således just den delen som nämns i Medborglig samlings politiska program rörande narkotikapolitiken. Man lägger inte direkt ut texten kring denna del vilken man finner i PDF:erna här länkade till från deras hemsida under https://www.medborgerligsamling.se/v...-och-sakerhet/ "Ta del av Medborgerlig Samlings rättspolitiska program här respektive tillägg till Medborgerlig Samlings rättspolitiska program här."

Det enda som står där är dock detta "Att svensk narkotikapolitik på försök bör mildras i viss mån, med löpande
utvärdering och vårdinsatser mot missbrukare."

Man kunde väl ha önskat att de motiverade samt föreslog mer i detalj(ok, övergripande detalj i alla fall kanske då) varför och hur man vill försöka genomföra detta mål.

Vad säger ni? Åsikter kring detta?

Enligt mig troligen ett steg i rätt riktning baserat på att initiativet stöds av bl a Alexander Bard vars åsikter kring den nuvarande svenska narkotikapolitiken är välkända, han stödde ju förvisso Folkpartiet/Liberalerna innan detta och det partiets officiella åsikt är ju inte liberal just i den frågan, dock tror jag mig minnas att något utskott lett av Liberaliska riksdagsledamöter utarbetat en motion i vilken man förespråkade avkrimminalisering samt utökade vårdinsatser med mottot att man ej skulle bestraffas för att man har en sjukdom(faktum fastställt av WHO för några år sedan redan och där mani samband med detta förklarade att "The war on drugs" var sedan länge förlorat varpå nya strategier såsom avkrimminalisering, legalisering och vårdinsatser skulle lyftas fram och tillämpas.).

Är detta initativ det enda alternativet för att få till stånd förändringar på det narkotiskpolitiska området? Är det förenat med för stor risk att uttrycka nya åsikter på området rörande de större och etablerade partierna såhär under ett valår och allt eller finns det andra kanske något dolda alternativ för progressiva förändringar i ämnet?

Medborgerlig samling har ju på flera håll liknas vid ett SD utan någon nazistisk koppling typ, och så kanske det är( har ej satt mig in i det hela riktigt än), dock skiljer de väl sig då en hel del just på denna punkt då SD ju är för en restriktiv narkotikapolitik.

Hur många röster skulle det krävas för att få in partiet i riksdagen? Är en röst lagd på Medborgerlig samlingen bortkastad röst totalt eller hur ser det ut?

Vill gärna ha lite mer kött på benen gällande tankar och åsikter rörande detta partiets narkotikapolitiska inriktning..

Peace!
Citera
2018-05-02, 11:11
  #2
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Trevligt att fler partier börjar engagera sig i en vettigare narkotikapolitik, men min röst får dom garanterat inte då dom vill gå med i NATO.
Citera
2018-05-02, 19:28
  #3
Medlem
Vi ser nu vart flummet kring invandringen har givit för resultat. Enorma kostnader och ett våldssamhälle.
Ingen normal svensk stöder samma flummiga ideer när det gäller narkotika.
Tvångsavgiftning och strängare straff är vad som väntar hippiknarkarna i Det Nya Sverige. Finns säkra länder att flytta till för den som vill knarka punkt slut.
Medborgerlig Samling är ingenting att ta på allvar i ett läge när vi måste samla alla goda krafter för att rädda Sverige från total undergång.
Bögar och knarkare är mer intresserade av sina egna personliga frågor och blir bara ett hinder i kampen om Sverige.
__________________
Senast redigerad av biomatec 2018-05-02 kl. 19:33.
Citera
2018-05-03, 10:02
  #4
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Igår när jag snabbkollade igenom hemsidan så fanns det (enligt vad jag kommer ihåg) text angående deras narkotikapolitik. Idag när jag skulle kolla igenom hemsidan lite mer noggrant så verkar det som om dom tagit bort texten om narkotikapolitik på hemsidan så att man inte kan läsa om just detta när man kommer in på sidan.
Man kan dock hitta det dom skrivit genom att klicka på en länk till en PDF där det fortfarande står lite om det.
Frågan jag ställer mig är dock varför man valt att ta bort budskapet så att det inte syns direkt man kommer in på hemsidan?

Citat:
Försiktig omläggning på prov av den svenska narkotikapolitiken.
"Sverige har, liksom många andra länder, under lång tid haft en repressiv politik i förhållande till narkotika.
Medborgerlig Samling menar att det är rimligt att ifrågasätta om denna politik har tjänat Sverige väl, såväl de missbrukande individerna som samhället i stort.
Som liberalkonservativ kraft betonar MED den personliga integriteten och det personliga ansvaret.
Det behövs även mer av vårdperspektiv inom narkotikapolitiken -dödligheten bland missbrukare är i dag förfärande hög. När det gäller förbuds och strafflagstiftningen måste en avvägning ske mellan olika intressen, från effekter på enskilda individer till hur den organiserade brottsligheten
påverkas och prioriteringarna inom rättsväsendet.
Medborgerlig Samling menar inte att det i dagsläget finns skäl att avkriminalisera tunga droger, men det bör finnas en intellektuell öppenhet inom narkotikapolitiken för försiktiga reformer i mindre restriktiv riktning när det gäller exempelvis cannabis, samt efterföljande utvärderingar."
Citera
2018-05-03, 12:16
  #5
Medlem
insidelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Igår när jag snabbkollade igenom hemsidan så fanns det (enligt vad jag kommer ihåg) text angående deras narkotikapolitik. Idag när jag skulle kolla igenom hemsidan lite mer noggrant så verkar det som om dom tagit bort texten om narkotikapolitik på hemsidan så att man inte kan läsa om just detta när man kommer in på sidan.
Man kan dock hitta det dom skrivit genom att klicka på en länk till en PDF där det fortfarande står lite om det.
Frågan jag ställer mig är dock varför man valt att ta bort budskapet så att det inte syns direkt man kommer in på hemsidan?

Den som skrev det har säkert blivit utesluten ur partiet. Att ens nämna ordet narkotikapolitik, är ju politiskt självmord i Sverige.
Citera
2018-05-05, 08:34
  #6
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinoTatz
Hej!

Satt och kollade in Medborglig samlings politiska program och detta initativ verkar vilja korrigera felaktigt förd politik inom många områden, jag har ej läst allt och endast försökt skapa mig en översikt över vad de verkar sträva efter varpå jag gärna skulle vilja se kommentarer, åsikter samt resonemang kring hur och varför just detta initiativ till ett eventuellt framtida parti kan vara något på spåret eller när och om de är ute och cyklar.

Då jag lägger denna tråd i narkotikapolitik är det således just den delen som nämns i Medborglig samlings politiska program rörande narkotikapolitiken. Man lägger inte direkt ut texten kring denna del vilken man finner i PDF:erna här länkade till från deras hemsida under https://www.medborgerligsamling.se/v...-och-sakerhet/ "Ta del av Medborgerlig Samlings rättspolitiska program här respektive tillägg till Medborgerlig Samlings rättspolitiska program här."

Det enda som står där är dock detta "Att svensk narkotikapolitik på försök bör mildras i viss mån, med löpande
utvärdering och vårdinsatser mot missbrukare."

Man kunde väl ha önskat att de motiverade samt föreslog mer i detalj(ok, övergripande detalj i alla fall kanske då) varför och hur man vill försöka genomföra detta mål.

Vad säger ni? Åsikter kring detta?

Enligt mig troligen ett steg i rätt riktning baserat på att initiativet stöds av bl a Alexander Bard vars åsikter kring den nuvarande svenska narkotikapolitiken är välkända, han stödde ju förvisso Folkpartiet/Liberalerna innan detta och det partiets officiella åsikt är ju inte liberal just i den frågan, dock tror jag mig minnas att något utskott lett av Liberaliska riksdagsledamöter utarbetat en motion i vilken man förespråkade avkrimminalisering samt utökade vårdinsatser med mottot att man ej skulle bestraffas för att man har en sjukdom(faktum fastställt av WHO för några år sedan redan och där mani samband med detta förklarade att "The war on drugs" var sedan länge förlorat varpå nya strategier såsom avkrimminalisering, legalisering och vårdinsatser skulle lyftas fram och tillämpas.).

Är detta initativ det enda alternativet för att få till stånd förändringar på det narkotiskpolitiska området? Är det förenat med för stor risk att uttrycka nya åsikter på området rörande de större och etablerade partierna såhär under ett valår och allt eller finns det andra kanske något dolda alternativ för progressiva förändringar i ämnet?

Medborgerlig samling har ju på flera håll liknas vid ett SD utan någon nazistisk koppling typ, och så kanske det är( har ej satt mig in i det hela riktigt än), dock skiljer de väl sig då en hel del just på denna punkt då SD ju är för en restriktiv narkotikapolitik.

Hur många röster skulle det krävas för att få in partiet i riksdagen? Är en röst lagd på Medborgerlig samlingen bortkastad röst totalt eller hur ser det ut?

Vill gärna ha lite mer kött på benen gällande tankar och åsikter rörande detta partiets narkotikapolitiska inriktning..

Peace!

På miljöområdet vill de tillämpa "försiktighetsprincipen" men tydligen inte på narkotikaområdet.
Nästan lika PK som alla andra partier.
Citera
2018-05-05, 08:50
  #7
Medlem
Har deltagit vid ett enda, men ganska stort, MED-möte. Där var det en grupp yngre män som var ganska påstridiga avseende frågan om att legalisera bl.a cannabis. Dock blev de vänligt men bestämt nedtystade av de lite äldre som menade att man borde undvika splittrande frågor av det slaget.

Om man vill framstå som ett ansvarstagande borgerligt parti och ett mer ”rumsrent” alternativ till SD tror jag det är klokt att hålla tyst om drogliberalism. Alldeles för kontroversiellt och riskerar att kanske bara skrämma bort fler än man attraherar.
Citera
2018-05-05, 16:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Om man vill framstå som ett ansvarstagande borgerligt parti och ett mer ”rumsrent” alternativ till SD tror jag det är klokt att hålla tyst om drogliberalism.

Om man vill framstå som ett seriöst parti så borde man kunna prata öppet om sitt partiprogram tycker jag.
Citera
2018-07-21, 00:08
  #9
Medlem
Lyssnade precis på en intervju med Medborgerlig Samlings partiledare Ilan Sade och vart glatt överraskad angående svaren på Narkotikapolitiken. De verkar absolut vara på rätt spår där

Intervju med nya högern - Medborgerlig Samling

Det är många som inte kan rösta SD, bl.a. på deras till och med mer urblåsta syn på droger och straff. Medborgerlig samling verkar gå åt andra hållet för om man undersöker och granskar vad som fungerar bäst kommer det bara bli ett svar. Verkar helt klart att de redan lutar åt att avkriminalisera och kanske legalisera lättare droger.

Går de över 2% i någon opinionsundersökning tror jag korken skjuter iväg och de kan få riktigt många röster.
__________________
Senast redigerad av KlokOchSnygg 2018-07-21 kl. 00:12.
Citera
2018-08-23, 16:17
  #10
Medlem
AgentAschbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Vi ser nu vart flummet kring invandringen har givit för resultat. Enorma kostnader och ett våldssamhälle.
Ingen normal svensk stöder samma flummiga ideer när det gäller narkotika.
Tvångsavgiftning och strängare straff är vad som väntar hippiknarkarna i Det Nya Sverige. Finns säkra länder att flytta till för den som vill knarka punkt slut.
Medborgerlig Samling är ingenting att ta på allvar i ett läge när vi måste samla alla goda krafter för att rädda Sverige från total undergång.
Bögar och knarkare är mer intresserade av sina egna personliga frågor och blir bara ett hinder i kampen om Sverige.

Skulle snarare kalla bejerot politiken och kriget mot droger som flum idé. Krävt otaliga liv, otaligt många jobb, resurser och prioriteringar. Baserad på lögner och falsk forskning finansierad av lobbyismen.
Och som aldrig någonsin varit i närheten av att någonsin uppnå sitt syfte.

Likt kommunismen en ouppnåelig utopisk retard dröm för människor som inte har något koncept om vad det talas om, hjärntvättade.

Samtidigt byggs det skolor i Colorado som är helt finansierade med cannabis-skatt.
Medan här går sådana pengar till att köpa vapen och skjuta varandra över territorium, och övriga alltså våra skattepengar går till att jaga dom.

Det är intressant att man som förbudsivrare inte förstår att man är kriminalitetens netto inkomst största supporter.

Sista steget är att börja avrätta folk för "knark", och inte ens Duterte som gör det har lyckats genomföra några nämnvärda förändringar.

Hur långt ska det gå innan man kan få innanför pannbenet att sagd politik inte fungerar, är ju fan lika häpnadsväckande som alla som förespråkar fri invandring, vi sitter med facit i hand men ändå ska man fortsätta likt hamstrar som springer i ett hjul.

Folk vill använda droger, folk kommer fortsätta vilja använda droger. Låt dom betala skatt och finansiera sin egna potentiella misär precis som med rökare och alkoholister, avbelasta korkade polis prioriteringar så man kan fokusera på morden, våldtäkter, inbrott och våldsbrott överlag. Framförallt utvisningar som inte ENS genomförs.

"vi har inga resurser" sluta upp med sånt här då https://www.expressen.se/gt/stort-po...ch-helikopter/

Jävla gagga-hink och spade Sverige helt förbannat efterblivet hela jävla tiden.
__________________
Senast redigerad av AgentAschberg 2018-08-23 kl. 16:31.
Citera
2018-08-23, 16:43
  #11
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Lyssnade precis på en intervju med Medborgerlig Samlings partiledare Ilan Sade och vart glatt överraskad angående svaren på Narkotikapolitiken. De verkar absolut vara på rätt spår där
Partiet agerar ju så inom alla områden, inte bara narkotikapolitiken. Det ska handla om kunskap och pragmatism, inte om moral och allmänt tyckande. Alltså är tanken att studera andra länder och utvärdera hur det fungerar där och vilja agera på det sätt som visar sig fungera bäst.
Citera
2018-08-23, 19:11
  #12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Vi ser nu vart flummet kring invandringen har givit för resultat. Enorma kostnader och ett våldssamhälle.
Ingen normal svensk stöder samma flummiga ideer när det gäller narkotika.
Tvångsavgiftning och strängare straff är vad som väntar hippiknarkarna i Det Nya Sverige. Finns säkra länder att flytta till för den som vill knarka punkt slut.
Medborgerlig Samling är ingenting att ta på allvar i ett läge när vi måste samla alla goda krafter för att rädda Sverige från total undergång.
Bögar och knarkare är mer intresserade av sina egna personliga frågor och blir bara ett hinder i kampen om Sverige.
Ja, vi lägger ~25 miljarder årligen på knarkkriget i Sverige, och som inte ger oss nått.
Så där har du rätt om enorma kostnader som inte ger oss ett enda jävla skit, inte nått alls ger det oss då droger finns det alltid till konsument.
Skador av narkotika är höga i ett förbud, medans en en politik där man inte kriminaliserar konsumenten så har man den omvända utvecklingen.
Där man får mindre antal problematiska konsumenter, mindre dör, mindre får relaterade sjukdomar.

Även så betyder detta att ni uppmuntrar att detta våld ska fortgå, för man löser inte dispyter inom den lagliga handeln.

Och som du förstår, allt du gav var argument för en legalisering eller avkriminalisering av konsumtion.
Då det du säger ger bara mer problem och mer kostnader, men det kan lätt bli så om man inte har koll på vad som händer i verkligheten och på området.

Men vem vill lämna bort en miljardindustri till kriminellanätverk och sen tro det ska bli bra?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback