Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-02, 10:44
  #1
Medlem
Tjena, Ska resa till Prag nästa vecka och insåg idag att mitt pass hade gått ut i oktober. Skaffade tid till att skaffa pass idag men är rädd för att det inte ska komma i tid. Har läst lite om provisoriskt pass men vet inte om det funkar mellan köpenhamn, tyskland och Prag. Funkar det med ett gammalt pass och giltigt körkort som ID-handling?
Citera
2018-05-02, 10:49
  #2
Medlem
Nej, inte om du blir stoppad. Ska du flyga, åka tåg eller köra själv?
Citera
2018-05-02, 10:52
  #3
Medlem
Flyga med lufthansa
Citera
2018-05-02, 11:00
  #4
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albindagner
Flyga med lufthansa

Då går det inte, du får hoppas att ditt pass kommer i tid, brukar ta exakt 5 dagar, men kan ta längre.
Annars får du skaffa provisoriskt pass.
Citera
2018-05-02, 11:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albindagner
Tjena, Ska resa till Prag nästa vecka och insåg idag att mitt pass hade gått ut i oktober. Skaffade tid till att skaffa pass idag men är rädd för att det inte ska komma i tid. Har läst lite om provisoriskt pass men vet inte om det funkar mellan köpenhamn, tyskland och Prag. Funkar det med ett gammalt pass och giltigt körkort som ID-handling?
Du kommer hinna få ditt pass till nästa vecka.
Citera
2018-05-02, 11:06
  #6
Avstängd
Flygbolaget kommer kontrollera ditt pass elektroniskt och därmed upptäcka att det är ogiltigt. Du kommer bli nekad ombordstigning.

Du hade klarat dig om du rest landsvägen. Hårdare kontroller i luften.
Citera
2018-05-02, 12:53
  #7
Moderator
Neksnors avatar
”Svensk standard” kräver id-koll om du checkar in bagage. I övrigt förväntas flygbolagen veta att du är du, men så länge du inte använder någon rabatterad specialbiljett så finns det generellt sett ingen anledning att misstro dig. Checkar du in online och går direkt till gaten gå tvivlar jag på att Luftwaffe kommer be om ID. Jag har aldrig behövt visa ID på tyska flygplatser, så de verkar resonera som svenskarna.

Hotell kan kräva pass eller liknande. Samma sak gäller vid eventuell inre gränskontroll, men du blir knappast utvisad efter att den tjeckiska polisen identifierat dig som svensk medborgare.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2938773

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback