Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-02, 10:43
  #1
Medlem
Puffes avatar
Då inte alla generationer är lika produktiva och vissa rent av slösaktiga, samt att sätta upp en stiftelse för detta som är vanligt i tex USA inte är tillåtet har jag ett annat upplägg i tankarna.

Vi säger att jag startar ett företag där jag skulle placera exempelvis 20 miljoner.
Dessa pengar investerar företaget i ägande av aktier i andra företag som delar ut ca 5% per år.
Företaget skattar för inkomsten samt återinvesterar i andra aktier.
Jag plockar inte ut någon lön eller utdelning privat alls från företaget utan allt handlar om att låta kapitalet växa i ca 30 år innan det ärvs vidare.

Om jag skriver in i företagsstadgarna att endast 10% av föregående års vinst får plockas ut av ägarna i lön/utdelning och resten ska ligga kvar i företaget eller satsas i något företaget tror på, borde väl ändå få fram poängen?

Tanken är att lämna något efter mig som bär mitt namn för eftervärlden samtidigt som det tryggar upp generationer framåt
Citera
2018-05-02, 10:52
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Då inte alla generationer är lika produktiva och vissa rent av slösaktiga, samt att sätta upp en stiftelse för detta som är vanligt i tex USA inte är tillåtet har jag ett annat upplägg i tankarna.

Vi säger att jag startar ett företag där jag skulle placera exempelvis 20 miljoner.
Dessa pengar investerar företaget i ägande av aktier i andra företag som delar ut ca 5% per år.
Företaget skattar för inkomsten samt återinvesterar i andra aktier.
Jag plockar inte ut någon lön eller utdelning privat alls från företaget utan allt handlar om att låta kapitalet växa i ca 30 år innan det ärvs vidare.

Om jag skriver in i företagsstadgarna att endast 10% av föregående års vinst får plockas ut av ägarna i lön/utdelning och resten ska ligga kvar i företaget eller satsas i något företaget tror på, borde väl ändå få fram poängen?

Tanken är att lämna något efter mig som bär mitt namn för eftervärlden samtidigt som det tryggar upp generationer framåt

När arvingarna ärver dina aktier kan de genom bolagsstämman i och för sig ändra bolagsordning bäst de vill. Det verkar inte heller speciellt skatteoptimerat i och med att du betalar bolagsskatt varje år.

En stiftelse vore nog ett bättre alternativ, dels för att pengarna skyddas bättre, dels ur skattesynpunkt.
Citera
2018-05-02, 11:31
  #3
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Då inte alla generationer är lika produktiva och vissa rent av slösaktiga, samt att sätta upp en stiftelse för detta som är vanligt i tex USA inte är tillåtet har jag ett annat upplägg i tankarna.

Vi säger att jag startar ett företag där jag skulle placera exempelvis 20 miljoner.
Dessa pengar investerar företaget i ägande av aktier i andra företag som delar ut ca 5% per år.
Företaget skattar för inkomsten samt återinvesterar i andra aktier.
Jag plockar inte ut någon lön eller utdelning privat alls från företaget utan allt handlar om att låta kapitalet växa i ca 30 år innan det ärvs vidare.

Om jag skriver in i företagsstadgarna att endast 10% av föregående års vinst får plockas ut av ägarna i lön/utdelning och resten ska ligga kvar i företaget eller satsas i något företaget tror på, borde väl ändå få fram poängen?

Tanken är att lämna något efter mig som bär mitt namn för eftervärlden samtidigt som det tryggar upp generationer framåt

Håller med föregående inlägg om att en stiftelse är bra. Då kan du skriva in att pengarna ska gå till det och det ändamålet. Då säkras kapitalet så att ingen får för sig att slösa bort allt.
Citera
2018-05-02, 11:52
  #4
Medlem
Puffes avatar
Men som jag har förstått så är det inte tillåtet med sådana stiftelser som betalar ut pengar till arvingar i Sverige.
Har jag fått fel information?
Citera
2018-05-02, 11:57
  #5
Medlem
Puffes avatar
Bolagsskatt är inget större bekymmer egentligen utan just möjligheten att inte kunna plocka ut pengar från bolaget utan att inkomstskatta för dem ser jag som en fördel då arvingar får möjligheten att tänka till mer.

Självklart kommer det finnas privata tillgångar med men just att lämna efter sig en firma som heter "Puffe Puffson AB" och ett garanterat jobb till arvingar slår rätt högt tycker jag
Citera
2018-05-02, 11:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Men som jag har förstått så är det inte tillåtet med sådana stiftelser som betalar ut pengar till arvingar i Sverige.
Har jag fått fel information?

Du har korrekt information, såvitt jag vet. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fideikommiss
Citera
2018-05-02, 12:24
  #7
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Men som jag har förstått så är det inte tillåtet med sådana stiftelser som betalar ut pengar till arvingar i Sverige.
Har jag fått fel information?

Citat:
Ursprungligen postat av luxnest
Du har korrekt information, såvitt jag vet. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fideikommiss

Din länk handlar inte om stiftelser, den handlar om fidiekommiss.

Jag har googlat åt herrarna

https://www.google.se/search?q=famil...hrome&ie=UTF-8

"Familjestiftelser

Med familjestiftelse menas en stiftelse som har till huvudsakligt ändamål att tillgodose en viss familjs, en viss släkts eller bestämda personers intressen. Destinatärskretsen är bestämd i förväg och dessa personer har då företrädesrätt till utdelningen från stiftelsen. I de fall destinatärskretsen omfattar bestämda fysiska personer är familjestiftelserna undantagna från stiftelselagens tillämpningsområde (1 kap. 7 § SL).
Antalet familjestiftelser överstiger troligen inte 700.
Familjestiftelser behandlas i avsnitt 5.2 i Handledning för stiftelser, ideella föreningar och samfälligheter m.fl. 2012 (SKV 327)."


PDF:en i länken är bara på 300 sidor, den läser ni snabbt in, skriftligt förhör i morgon!

https://www4.skatteverket.se/downloa...6029/32711.pdf
__________________
Senast redigerad av trottwell 2018-05-02 kl. 12:35.
Citera
2018-05-02, 12:46
  #8
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Din länk handlar inte om stiftelser, den handlar om fidiekommiss.

Jag har googlat åt herrarna

https://www.google.se/search?q=famil...hrome&ie=UTF-8

"Familjestiftelser

Med familjestiftelse menas en stiftelse som har till huvudsakligt ändamål att tillgodose en viss familjs, en viss släkts eller bestämda personers intressen. Destinatärskretsen är bestämd i förväg och dessa personer har då företrädesrätt till utdelningen från stiftelsen. I de fall destinatärskretsen omfattar bestämda fysiska personer är familjestiftelserna undantagna från stiftelselagens tillämpningsområde (1 kap. 7 § SL).
Antalet familjestiftelser överstiger troligen inte 700.
Familjestiftelser behandlas i avsnitt 5.2 i Handledning för stiftelser, ideella föreningar och samfälligheter m.fl. 2012 (SKV 327)."


PDF:en i länken är bara på 300 sidor, den läser ni snabbt in, skriftligt förhör i morgon!

https://www4.skatteverket.se/downloa...6029/32711.pdf

Tackar ska ta mig en titt 😊
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback