Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-01, 23:31
  #1
Medlem
Luness avatar
Tja, skulle behöva böja stålplåtar som är 1mm samt 4mm tjocka, hur svårt är det och vilka verktyg krävs? Räcker det att lägga plåten mot t.ex ett bord, och hammra ner den kant som ska böjas, med en hammare?

Hur påverkas plåten materiellt när den böjs? Vid skarven, blir stålet utmattat och skört? Antar att det beror på stålets seghet, men generellt?
Citera
2018-05-01, 23:39
  #2
Medlem
WGASs avatar
Generellt så sträckhärdar plåten och blir hårdare och skörare vid böjning men jag tror inte du behöver bry dig så mycket om du inte ska tillverka ett tryckkärl eller nåt där sånt är skitviktigt.
Citera
2018-05-02, 00:10
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Att bocka plåt i 90 graders vinkel går fint det blir inte särskilt skört men materialet måste dimensionera efter belastning, hammare kan användas men 4x1mm böjer du lätt för hand.

Redigerat:
Hår- och kroppsvård
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-05-02 kl. 00:17.
Citera
2018-05-02, 01:22
  #4
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WGAS
Generellt så sträckhärdar plåten och blir hårdare och skörare vid böjning men jag tror inte du behöver bry dig så mycket om du inte ska tillverka ett tryckkärl eller nåt där sånt är skitviktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Att bocka plåt i 90 graders vinkel går fint det blir inte särskilt skört men materialet måste dimensionera efter belastning, hammare kan användas men 4x1mm böjer du lätt för hand.
Har ett stålrör som jag behöver plugga i en änden, denna plugg kommer utsättas för mekaniskt tryck så den måste sitta ordentligt. Längre ut på stålröret behöver röret böjas ut, så röret får en form likt ett L, med pluggen belägen högst upp på L:ett.

Denna böj/utbuktning, är det som kommer hålla hela röret på plats, så den kommer också utsättas för tryck.

Min tanke är att skära fyra skåror i slutet av röret, och böja in dessa så de formar ett stopp, sedan kapa halva röret längre ut där jag vill ha utbuktningen, och böja ut det, för att forma ett L. Men jag är tveksam till om det räcker? Speciellt böjen lär bli skör, eftersom den bara har en fjärdedel av det stöd rörstoppet har.

Om jag skulle svetsat allt istället för att böja, hur pass kraftfullare hade det blivit?



Oj, skulle legat i hobby
Citera
2018-05-02, 08:22
  #5
Moderator
manamanahs avatar
Hår- och kroppsvård --> Hobby
/Moderator
Citera
2018-05-02, 10:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Har ett stålrör som jag behöver plugga i en änden, denna plugg kommer utsättas för mekaniskt tryck så den måste sitta ordentligt. Längre ut på stålröret behöver röret böjas ut, så röret får en form likt ett L, med pluggen belägen högst upp på L:ett.

Denna böj/utbuktning, är det som kommer hålla hela röret på plats, så den kommer också utsättas för tryck.

Min tanke är att skära fyra skåror i slutet av röret, och böja in dessa så de formar ett stopp, sedan kapa halva röret längre ut där jag vill ha utbuktningen, och böja ut det, för att forma ett L. Men jag är tveksam till om det räcker? Speciellt böjen lär bli skör, eftersom den bara har en fjärdedel av det stöd rörstoppet har.

Om jag skulle svetsat allt istället för att böja, hur pass kraftfullare hade det blivit?



Oj, skulle legat i hobby

Risken med att bocka ett rör snävt(liten radie) är att du knäcker röret.

Det blir material försvagningar och spänning om du svetsar, skulle gissa att en bockad detalj är starkare än en svetsad.

Du pratar om tryck, hur stort tryck är det, är det mer än någon enstaka bar i tryck så bör du låta någon annan hjälpa dig.
Citera
2018-05-02, 10:27
  #7
Avstängd
värm metallen med gasol så böjer du det lättare och med mindre påverkan till sprickbildning
Citera
2018-05-02, 12:14
  #8
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Risken med att bocka ett rör snävt(liten radie) är att du knäcker röret.

Det blir material försvagningar och spänning om du svetsar, skulle gissa att en bockad detalj är starkare än en svetsad.

Du pratar om tryck, hur stort tryck är det, är det mer än någon enstaka bar i tryck så bör du låta någon annan hjälpa dig.
Tänk dig att du för in en stång som passar i röret, sedan slår in den med full kraft mot stoppet, gång på gång, böjen är fastspänd i ett skruvstäd och är det enda som håller röret på plats.. Stoppet och böjen får inte ge vika för det.

Ett t-rör i förnicklad mässing med svetsskarv och en gängad ändplugg, brukar hålla ganska bra för detta.

Skulle kunna använda mig av seghärdat chromoly stål istället för vanligt, med 3mm godstjocklek..

Dimensionen är förövrigt 20mm.
__________________
Senast redigerad av Lunes 2018-05-02 kl. 12:58.
Citera
2018-05-02, 13:52
  #9
Medlem
Luness avatar
Gjorde en prototyp i koppar, dimensionerna är i princip samma, fast med tunnare gods.

https://imgur.com/a/1aDBDH7
I osammanhängande ordning..

Förslutningen vid änden känns stabil, problemet är böjen, som är väldigt skör. Skulle lätt kunna böja av den helt, några idéer om hur jag förstärker den?
__________________
Senast redigerad av Lunes 2018-05-02 kl. 14:06.
Citera
2018-05-03, 17:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Gjorde en prototyp i koppar, dimensionerna är i princip samma, fast med tunnare gods.

https://imgur.com/a/1aDBDH7
I osammanhängande ordning..

Förslutningen vid änden känns stabil, problemet är böjen, som är väldigt skör. Skulle lätt kunna böja av den helt, några idéer om hur jag förstärker den?

De du har på bilden skulle jag inte kalla en böj, utan mer ett nästan avsågat rör.
Om det inte måste vara hål genom den långa delen så är det mycket bättre att svetsa fast mot röret med hela sida typ som ett T, fast det inte sticker ut något åt ett håll.

Jag förstår inte riktigt vad du vill åstadkomma, kan du förklara vad du skall ha det till eller någon ritning?
Citera
2018-05-03, 17:42
  #11
Medlem
fyll röret med sand och bocka runt en radie som du täljer fram från en träkloss så att träet omfamnar halva rörets diameter
Citera
2018-05-03, 21:24
  #12
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
De du har på bilden skulle jag inte kalla en böj, utan mer ett nästan avsågat rör.
Om det inte måste vara hål genom den långa delen så är det mycket bättre att svetsa fast mot röret med hela sida typ som ett T, fast det inte sticker ut något åt ett håll.

Jag förstår inte riktigt vad du vill åstadkomma, kan du förklara vad du skall ha det till eller någon ritning?
Tänk dig ett vanligt T-rör, om du har ståldankar i samma dimension som insidan av t-röret, skulle dessa kunna tryckas upp från botten, sedan röra sig ut åt antingen det ena eller andra hållet när de nått upp. (såvida dimensionerna är jämna och utan förminskning)

Det jag försöker åstadkomma är samma sak, fast istället för ståldankar ska jag ha små rörbitar, som passar horisontellt inuti toppen av T:ett, och som kan röra sig upp via botten. Så det jag skulle behöva är ett vanligt t-rör med en rektangulär hålprofil på den nedre delen. Att det sticker ut åt båda håll likt ett T är bara bra, det underlättar funktionen, mitt kopparrör exempel visar inte så tydligt vad jag försöker göra..
__________________
Senast redigerad av Lunes 2018-05-03 kl. 21:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback