Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-02, 14:03
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EKOnotNOM
BMW f30/f31 330xd bra allround bil, 258hk original, 315hk/700nm chippad, 8 stegat låda är den bästa på marknaden. Förbrukning 0,5l/milen.
320xd finns också 185hk med chip 225hk.
Ut och provkör de modeller du gillar, både BMW och Volvo.

Eftersom TS söker en bil som inte kommer att tappa allt för mycket i värde hade jag inte rekommenderat en diesel BMW tidigare än 16/sent 15 på grund av de nya miljözonerna som förbjuder EURO5. Och då lär han inte hålla sig under runt 200' för en 330d.

Rekommenderar en 328i, 245hk 350nm. Går bra, 0-100 på ungefär 5.5 sekunder och går att chippa uppemot 290hk. Går riktigt bra. 335i från tidigare generation, dock 2010> funkar också, går bra original men om man vill går dom få upp till närmare 400hk och drar heller inte mycket bränsle om man tänker på sin körning.
Citera
2018-05-02, 15:59
  #14
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeiligeMakkaroni
Ingen aning hur man kan ställa en framhjulsdriven Volvo mot en bakhjulsdriven BMW (om inte 4x).
Mit förslag är istället en Mercedes-Benz C 250 Coupe 2013, 204 PS för runt 200000. Kolla lite bilder...
T6 är fyrhjulsdrivna, de känns verkligen stabila och inte alls framhjulsdrivna. Jag tror det är mest konstruktionsmässigt tyskarna har övertaget, de kör väl fortfarande rakställda motorer och har körkänslan i fokus medan Volvo hinkar i allt från fyror till I6 till V8:or på tvären i krocksäkerhetens namn.

Jag har nog inte kört tillräckligt mycket tyskt för att kunna göra något smart påstående, men spontant tänker jag att jämförelsen står mellan BMW och Volvo så är det ingen dealbreaker så länge bilen känns bra på vägen och intressant att köra.

Citat:
Ursprungligen postat av Jaghettepetter
Jag har en v70 t6 awd och den är perfekt för mig och frugan + 2 barn.

Ingen raket med sina 315 (polestar) men det funkar att köra om och man sitter jävligt bra i den och det är bra ljud i högtalarna.

Förbrukningen kan man ju diskutera😂
Förbrukningen beror ju mycket på hur man kör. Går både att pressa upp rejält om man har tung högerfot eller kör mycket stadstrafik eller pressa ner om man kör lugn landsväg. Tycker inte kring litern är farligt för 300 hk i en stor och tung kombi.

Jag har aldrig kört någon snabbare bil än en T6 men jag tyckte det var en raket, det var iallafall väldigt oväntat att en V70 kunde röra på sig så pass.
Citera
2018-05-02, 18:43
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
T6 är fyrhjulsdrivna, de känns verkligen stabila och inte alls framhjulsdrivna. Jag tror det är mest konstruktionsmässigt tyskarna har övertaget, de kör väl fortfarande rakställda motorer och har körkänslan i fokus medan Volvo hinkar i allt från fyror till I6 till V8:or på tvären i krocksäkerhetens namn.

Jag har nog inte kört tillräckligt mycket tyskt för att kunna göra något smart påstående, men spontant tänker jag att jämförelsen står mellan BMW och Volvo så är det ingen dealbreaker så länge bilen känns bra på vägen och intressant att köra.


Förbrukningen beror ju mycket på hur man kör. Går både att pressa upp rejält om man har tung högerfot eller kör mycket stadstrafik eller pressa ner om man kör lugn landsväg. Tycker inte kring litern är farligt för 300 hk i en stor och tung kombi.

Jag har aldrig kört någon snabbare bil än en T6 men jag tyckte det var en raket, det var iallafall väldigt oväntat att en V70 kunde röra på sig så pass.

Framhjulsdriven med motorn tvärställd är framför allt en kostnadsfråga - den är billigare att producera.
Bilar med mer än 200-250 PS bör nog vara bakhjulsdrivna eller idealt 4x för att vara riktigt körbara.

Håller annars med i allt men nu fick jag för mig att TS ville ha nåt runt 200 PS (tycker det räcker gott och väl om man inte spurtar på tyska Autobahn) - och eftersom värdeförlusten ska hålla sig inom rimliga gränser är nog chip-tuning inget alternativ (vem köper en bil som varit/är chippad?). Samma sak med diesel - kan vara riskfylld att köpa nu om inte Euro6.
Är det trots allt mycket PS (>400) som gäller blir det nog en gammal MB AMG, BMW M, Audi RS etc. Finnes också det för under 200000...

Men ett nytt förslag: Nån variant av Audi kan vara värd att provköra...
__________________
Senast redigerad av HeiligeMakkaroni 2018-05-02 kl. 18:44. Anledning: stavfel
Citera
2018-05-02, 21:25
  #16
Medlem
Mycket matnyttig info boys! Har tidigare ägt Audi A4 och Golf. Kört mycket BMW och Volvo genom jobbet och upplever båda som riktigt bra bilar. Tycker 320 och 330 är riktigt snygga och framför allt roliga. Dock får man en betydligt nyare Volvo för runt 200 000. Så frågan blir nog snarare: Nyare bil med mindre miltal eller äldre bil med större motor som gått lite mer.
Citera
2018-05-02, 21:39
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LosAngeles
Mycket matnyttig info boys! Har tidigare ägt Audi A4 och Golf. Kört mycket BMW och Volvo genom jobbet och upplever båda som riktigt bra bilar. Tycker 320 och 330 är riktigt snygga och framför allt roliga. Dock får man en betydligt nyare Volvo för runt 200 000. Så frågan blir nog snarare: Nyare bil med mindre miltal eller äldre bil med större motor som gått lite mer.
https://www.blocket.se/stockholm/Vol...a=3&w=3&last=1
detta kanske kan vara något? V40 T5 AWD 254 hk, har testat en sådan en gång, helt okej med drag i den, de flesta har mycket god utrustningsnivå, billig försäkring, skatt.
Citera
2018-05-03, 09:26
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LosAngeles
Mycket matnyttig info boys! Har tidigare ägt Audi A4 och Golf. Kört mycket BMW och Volvo genom jobbet och upplever båda som riktigt bra bilar. Tycker 320 och 330 är riktigt snygga och framför allt roliga. Dock får man en betydligt nyare Volvo för runt 200 000. Så frågan blir nog snarare: Nyare bil med mindre miltal eller äldre bil med större motor som gått lite mer.

Du kan ju fundera på följande frågeställningar:
- Kommer jag att sälja bilen igen inom rimlig tid eller köra tills den bara är värd ett par 10 000?
- Kommer jag någonsin behöva köra (ofta) i storstaden (miljözoner)?
- Kör jag mycket eller kommer det ta 10 år innan jag lagt på ytterligare 10k mil?
- Hur viktigt är låg driftskostnad och hur ser den ut med min körprofil?
- Har "status" någon som helst betydelse?

...och välja bil därefter...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback