Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-06, 19:44
  #13
Medlem
timheideckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Ja just det som jag sa alltså.
Njae, jag pratar inte enbart om Sverige. Det ser ungefär likadant ut i Norge, Finland, Italien och USA just när det gäller Barks och Rosas ankserier.
Citera
2018-05-06, 20:28
  #14
Medlem
Gabriel2017s avatar
Uppfattar Bamse som en produkt av sin -68 era. Tråkig och präktig, men det lustiga är ju mitt i PK predikningarna, dyker det dumma Lakritstrollet upp, helt svart och en som stör idyllen. Eller blev Lakritstrollet utrensat av Sorken Krösus? Kalle Anka är bäst, historien med de 4-kantiga äggen etc är bra.
Citera
2018-05-06, 23:33
  #15
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel2017
Uppfattar Bamse som en produkt av sin -68 era. Tråkig och präktig, men det lustiga är ju mitt i PK predikningarna, dyker det dumma Lakritstrollet upp, helt svart och en som stör idyllen. Eller blev Lakritstrollet utrensat av Sorken Krösus? Kalle Anka är bäst, historien med de 4-kantiga äggen etc är bra.
Du blandar ihop serierna. Lakritstrollet fanns med i Pellefant, vilken också Rune var skaparen bakom.
Citera
2018-05-07, 13:06
  #16
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel2017
Uppfattar Bamse som en produkt av sin -68 era. Tråkig och präktig, men det lustiga är ju mitt i PK predikningarna, dyker det dumma Lakritstrollet upp, helt svart och en som stör idyllen. Eller blev Lakritstrollet utrensat av Sorken Krösus? Kalle Anka är bäst, historien med de 4-kantiga äggen etc är bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Du blandar ihop serierna. Lakritstrollet fanns med i Pellefant, vilken också Rune var skaparen bakom.
Vargen, tidigare Stygga Vargen, är ju dock kolsvart.
Citera
2018-05-07, 21:47
  #17
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Jag trampade på en öm tå? Fortsätt du att vara en loser och samla på Kalle Anka och Fantomen och bo din mammas källare.

Nej det gjorde du inte. Jag gjorde tydligen det.

I min ungdom läste jag båda tidningarna. I min ungdom då det sparades.
Citera
2018-05-24, 19:48
  #18
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Får man fråga varför du som vuxen människa har samlingar av bamse och kalle anka?

Det verkar vara ett svenskt fenomen att 30 eller 40 åringar som inte verkar ha blivit vuxna på riktigt läser idiotiska tramsiga serietingar för avsedda för barn som kalle anka och fantomen och samlar på dessa hemma i stora högar i tiotals år utan att skämmas.

Det har ju varit minde att skämmas för om man hade en massa porrtidningar hemma.

Vad är det för fel på att uppskatta serier som vuxen? Det är fortfarande underhållande och när det kommer till Don Rosa även extremt vältecknat (nästintill konst) och väldigt historiskt korrekt.

Personligen har jag två hela bokhyllor med diverse serier där merparten är Kalle Anka i olika former. Jag har även rätt många vanliga bokhyllor med blandad litteratur som väl generellt anses som "finare", bla Dante, Dostojevskij, Kafka, Poe och liknande (och ja jag har läst dem också...).

Jag är vuxen nog att inte bry mig om vad folk eventuellt tycker utan läser det jag tycker är bra. Att skämmas för vad man tycker om är väl om något ett tecken på att man inte är riktigt vuxen...
Citera
2018-05-24, 19:57
  #19
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Vad är det för fel på att uppskatta serier som vuxen? Det är fortfarande underhållande och när det kommer till Don Rosa även extremt vältecknat (nästintill konst) och väldigt historiskt korrekt.

Personligen har jag två hela bokhyllor med diverse serier där merparten är Kalle Anka i olika former. Jag har även rätt många vanliga bokhyllor med blandad litteratur som väl generellt anses som "finare", bla Dante, Dostojevskij, Kafka, Poe och liknande (och ja jag har läst dem också...).

Jag är vuxen nog att inte bry mig om vad folk eventuellt tycker utan läser det jag tycker är bra. Att skämmas för vad man tycker om är väl om något ett tecken på att man inte är riktigt vuxen...

Man läser inte och har inte böcker i bokhyllan för att ha "fin litteratur" utan för att det står något intressant i dem. En vuxen människa som tar upp sin tid med saker på mycket låg mental nivå är är också själv förmodligen på en ganska låg mental nivå.
Citera
2018-05-24, 21:10
  #20
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Man läser inte och har inte böcker i bokhyllan för att ha "fin litteratur" utan för att det står något intressant i dem

Precis min åsikt också!
Just därför innehåller mina bokhyllor en väldigt eklektisk blandning av allt från "fin" litteratur till serier, via böckernas motsvarighet till B-filmer och massor av faktaböcker. Så varför är det pinsamt att ha serier i bokhyllan om man tycker att dessa är intressanta? Du säger emot dig själv lite här...

Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
En vuxen människa som tar upp sin tid med saker på mycket låg mental nivå är är också själv förmodligen på en ganska låg mental nivå.

Nej inte nödvändigtvis. Förövrigt är Don Rosas serier på en mycket högre mental nivå än i princip allting som sänds på tv nuförtiden

Kan starkt rekommendera att du köper nyutgåvan av Farbror Joakims liv och ger den en ärlig chans!
__________________
Senast redigerad av Forzo 2018-05-24 kl. 21:12.
Citera
2018-07-07, 12:52
  #21
Medlem
EdvardGriegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Det dök upp en Bamse-tidning bland Kalle Anka-tidningarna som jag läser när jag käkar mat i min ensamhet. Jag öppnade den o läste på brevsidan... Tittar man på födelsedagsgratulationerna så är målgruppen 3-10 år. Rune Andreasson påstår bl.a. att det finns en myt om att vi skåningar skulle vara dryga!

Rune svarar även på ett mail, höll jag på att skriva, men ett brev såklart. Om Hitler, judar och negrer!

Vidare fanns en diskussion om ett flyktingboende. Tycker ni det är rätt att indoktrinera barnen (3-5 år) om att man ska kämpa för ett flyktingboende? Jag tycker att man inte ska proppas på politik tills man är åtminstone 13 år! Då kan man börja förstå o bestämma sig tills man får rösträtt vid 18.

Brevsidan från Bamse nr 9, 1988:
https://minfil.org/8aAfnde9b7/Bamse_...r_o_Hitler.pdf

Jag själv är inte nazist, men har inga problem med att säga neger, o jag är oftast mot flyktingboenden. Kriminaliteten ökar alltid runt flyktingboenden!

Vad tycker ni?

Att skåningar är dryga är fakta, inte myt.

Om man läser brevet om judar som Rune svarar på så tycker jag inte att det här är så farligt. Jag tycker inte att man ska påtvinga ungar (eller vuxna heller för den delen) någon ideologi men däremot kan det ju vara bra att undervisa om politik för barnen påverkas ju faktiskt också av politiken.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback