Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-01, 14:55
  #1
Medlem
Tjena!

Jag kände att detta kunde vara en intressant fråga att ställa till folk häromkring.

Vad har ni fått för tankar och/eller insikter som varit svåra at integrera med era vanliga liv? Kanske något som nästan tillochmed distanserar er från tillvaron, eller dylikt? Alternativt, har era upplevelser varit fritt från sådant?

Psykedelika är ju en stor källa för nytänk, annorlunda perspektiv och andra idéer om tillvaron och existensen. Och med allt som kan tänkas följa i vissa fall, allt ifrån "upplysning" till relativ temporär "dårskap" (? psykos, typ?), så måste det ju finnas ett brett spann på vad folk kan tänkas ha fått med sig från sina upplevelser.

Förstår ni frågeställningen? Att få med sig något "knepigt" från en tripp. Det vore intressant att höra mer om detta från folk som upplevt det. Behöver ju inte nödvändigtvis vara drastiskt, men känns som att det borde finnas utrymme för upplevelser som bara, liksom, "skevar till saker" en smula? Kanske??

Det som jag strävar efter är en lite komplettare bild av vad som kan tänkas komma med, och följa med, ett bruk av hallucinogens substanser. Jag har själv viss erfarenhet, men inte särskilt stor. Det vore bara intressant att se och höra om det finns några intressanta kommentarer och berättelser här på forumet om detta

Nyansering är ju en schysst grej, så en lite breddad bild av vad som kan tänkas medkomma kunde vara intressant! Kan vara en bra diskussion att ta för någon som är ute på sin resa, och håller på at försöka orientera sig framåt. Man vet ju aldrig vad man kan tänkas stöta på på vägen, inom och utom sig

Peace!
__________________
Senast redigerad av Jorgen300 2018-05-01 kl. 15:03.
Citera
2018-05-01, 16:02
  #2
Medlem
Vet inte om det är exakt det du menar, men det tog mig ett tag att kunna steka ägg igen efter att ha kräkts av åsynen av outvecklade fågelfoster och fosterhinnan koagulera mot den heta metallen och tanken på att det var det jag skulle äta. Nu är jag mer ok med att vara ett rovdjur som gör äckliga saker.
Citera
2018-05-01, 16:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Och med allt som kan tänkas följa i vissa fall, allt ifrån "upplysning" till relativ temporär "dårskap" (? psykos, typ?), så måste det ju finnas ett brett spann på vad folk kan tänkas ha fått med sig från sina upplevelser.
Stanislav Grof påpekade under ett föredrag att vi i väst endast har en "förklaring" till intensiva andliga upplevelser - "psykos". Detta etnocentriska förhållningssätt, som kanske inte riktigt rimmar så väl med konceptet "religionsfrihet", skapar den för förbudsförespråkare tacksamma situationen att en hel del av vad som upplevs i samband med intag av psykedelia kan viftas bort som "psykos", inklusive positiva, livsomvälvande upplevelser och insikter. Själv är jag väldigt försiktig med att använda ordet "psykos", inte bara i samband med psykedelia utan även i största allmänhet. Jag lutar till exempel åt att en del av det man klassar som psykos och försöker - ibland med tvångsmetoder - medicinera bort egentligen kan handla om naturliga läkeprocesser. Jag stör mig även på att en hel del människor anser sig ha tolkningsföreträde när det gäller vad som är "verkligt" eller inte, något som åter igen rimmar illa med den religionsfrihet vi har i landet och för övrigt även med de vetenskapliga teorier som menar att det vi upplever endast utgör en grov representation av en del av den "verkliga verkligheten".


När det gäller din fråga, så antar jag att det i mitt fall mest har handlat om metafysiska upplevelser som kanske inte alltid har varit lättsmälta. Jag har aldrig varit religiös, men har väl haft ett intresse för andlighet så länge jag kan minnas och intresserade mig för mesoamerikanska kulturer redan innan jag kunde läsa. Att åtminstone överväga att prova psykedelia var i och med det närmast frågan om när, snarare än om.

Med det sagt, så kan en del saker vara lite svåra att greppa trots mitt metafysiska grubblande under årens lopp. Det har hänt att jag har kommit ut ur en session med känslan att jag inte riktigt vet vad jag ska tro eller hur jag överhuvudtaget ska förhålla mig till upplevelsen. Att kosmos bara är ett slags biprodukt av interaktionen mellan två metafysiska krafter (yin/yang, Shiva/Shakti eller vad man nu vill kalla det) kan till exempel vända upp-och-ner på saker en smula, i synnerhet då det i det fallet handlade om en intensiv, mystisk upplevelse. Även om sånt kan ledda till en del grubblande över "meningen" med allt, om någon sådan alls finns, så har jag efter någon dag eller två... kanske inte "integrerat" upplevelsen, men åtminstone accepterat att jag ställer frågor jag inte kan ge svar på, samt att även om det vore så att jag har sett en glimt av något slags "sanning", så betyder det inte att jag ser i närheten av hela bilden. Detta kan nog sägas om mer eller mindre alla metafysiska upplevelser jag har haft, med eller utan psykedelia.

Ett slags "insikt" jag fick rörde den personen i mitt liv som betyder mer för mig än någonting annat. Den här kaotiska, egensinniga människan har tråkigt nog inte enbart varit ett positivt inslag i mitt liv. Det hände vid ett tillfälle, i samband med att jag hade druckit svampthé, att det bubblade upp ett konstaterande till synes från något ställe djupt inom mig. Meddelandet ifråga var att man kan älska någon så pass mycket att det inte går att ha personen i sitt liv. Även om konstaterandet inte refererade till en specifik person, så kändes det väldigt troligt att det handlade om just den här kvinnan och tanken gjorde mig väldigt upprörd och ledsen. Detta är nog den "insikt" som jag inte på något vis har integrerat i mitt "vanliga" liv, även om det finns personer i min närhet som skulle se det som sunt om jag gjorde det.


Mr.J.Pilvikukka nämner hur det blev svårt att steka ägg. I mitt fall skedde något liknande, men då handlade om hur samvetslöst en del aktörer inom köttindustrin beter sig. Plågade grisar dök upp i visioner och jag kände intensivt att det här är inget jag vill ha någon del av. Det var väl sju år sedan och jag har inte ätit kött sedan dess, så den upplevelsen tycks jag ju ha integrerat.
Citera
2018-05-01, 17:38
  #4
Medlem
Fraktalbanans avatar
Min första riktiga tripp som jag hade i somras tog väldigt lång tid att integrera och analysera, men kan vara ett av mitt livs viktigaste upplevelser.

Jag hade tagit ca 15 st cubensis och 2g torkad svamp. Och fick en tanke under upplevelsen som jag förföljt mig större delen av livet. "jag hatar mig själv, jag vill inte existera".

Svamparna visade mig den eviga tomheten, och ur det kom det ett bildspel. Bildspelet var oändligt och var fönster ut till olika verkligheter från andra människor och varelser. Efter upplevelsen tystnade den negativa rösten inom mig och jag har tolkat det nu ett halvår senare att icke existens inte är möjligt, och hur värdefull just min upplevelse är. Allting i universum är det här universumet som upplever sig själv igenom oändligt många verkligheter. Och varenda en är så oerhört värdefull, just för att vi lever i det dualistiska perspektivet.

Hade varit kul att höra om någon har tagit med sig insikter från DMT! Tyckt det varit sjukt svårt att tolka, vet bara hur jävla lite jag vet om verkligheten efter en sån grej
Citera
2018-05-01, 19:36
  #5
Medlem
Nochillss avatar
DMT brukar oftast visa på omedvetna, utomjordiska kontakter som det är svårt att få grepp om.
Citera
2018-05-03, 18:10
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fraktalbanan
Min första riktiga tripp som jag hade i somras tog väldigt lång tid att integrera och analysera, men kan vara ett av mitt livs viktigaste upplevelser.

Jag hade tagit ca 15 st cubensis och 2g torkad svamp. Och fick en tanke under upplevelsen som jag förföljt mig större delen av livet. "jag hatar mig själv, jag vill inte existera".

Svamparna visade mig den eviga tomheten, och ur det kom det ett bildspel. Bildspelet var oändligt och var fönster ut till olika verkligheter från andra människor och varelser. Efter upplevelsen tystnade den negativa rösten inom mig och jag har tolkat det nu ett halvår senare att icke existens inte är möjligt, och hur värdefull just min upplevelse är. Allting i universum är det här universumet som upplever sig själv igenom oändligt många verkligheter. Och varenda en är så oerhört värdefull, just för att vi lever i det dualistiska perspektivet.

Hade varit kul att höra om någon har tagit med sig insikter från DMT! Tyckt det varit sjukt svårt att tolka, vet bara hur jävla lite jag vet om verkligheten efter en sån grej

Låter väldigt likt vad jag fick uppleva.. är bra uppgiven på livet just nu. Men fick precis som du
se något som kändes som rutor i olika verkligheter, dock mina egna verkligheter.. som i mr.nobody
ang vägar i livet leder till olika liv. Samt fick se hur värdefullt mitt egna är och hur glad jag ska
vara som faktiskt får chansen att leva just 2018.. finns såå mkt man kan göra.

Dock har jag en hel del problem med kroppen, så tankarna på diverse resor har diffat. Går från att
man är lycklig som lever, till att man har för mycket värk för att det ska vara värt att kämpa. Så det
har blivit bra seriösa resor om man säger så..

Ang dmt. Absolut. När man bryter igenom så kan man ju inte tänka men jag älskar att ligga på
afterglowen till musiken och gå igenom livet. Lärt mig ofantligt mycket på det sättet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback