Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-30, 20:55
  #1
Medlem
Lyckades för någon timme sedan spilla ut ett stort glas cola över min laptop. Drog ut sladden, försökte torka upp det värsta och öppnade den för att rädda min hårddisk. Det kom rikligt med vätska överallt.

Det konstiga är att trots att datorn är (tror jag i alla fall) avstängd så piper den till konstigt och knastrar lite då och då. Batteriet kan man inte ta ut då det sitter långt inne någonstans.

Vad är det som pågår?
Citera
2018-04-30, 23:24
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrolson
Lyckades för någon timme sedan spilla ut ett stort glas cola över min laptop. Drog ut sladden, försökte torka upp det värsta och öppnade den för att rädda min hårddisk. Det kom rikligt med vätska överallt.

Det konstiga är att trots att datorn är (tror jag i alla fall) avstängd så piper den till konstigt och knastrar lite då och då. Batteriet kan man inte ta ut då det sitter långt inne någonstans.

Vad är det som pågår?

Läsk innehåller socker. Sockervatten leder ström. När sockervatten dunstar kvarlämnas en ledande sörja. Vad tror du försiggår?
Citera
2018-05-01, 00:37
  #3
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrolson
Lyckades för någon timme sedan spilla ut ett stort glas cola över min laptop. Drog ut sladden, försökte torka upp det värsta och öppnade den för att rädda min hårddisk. Det kom rikligt med vätska överallt.

Det konstiga är att trots att datorn är (tror jag i alla fall) avstängd så piper den till konstigt och knastrar lite då och då. Batteriet kan man inte ta ut då det sitter långt inne någonstans.

Vad är det som pågår?

Ta isär datorn helt och skölj moderkortet, hårddiskens kretskort och all annan elektronik med rikliga mängder av destillerat vatten på de platser där colan kommit, så att du får bort kladdet från colan.

Tangentbord för laptopar, även svenska, kan man ofta hitta billigt på eBay.

Vatten förstör inte elektronik, sålänge du låter det torka innan du sätter på strömmen igen.

Det sitter ett litet batteri på moderkortet (CR2032) - om det är nåt som sprakar trots att nätdelen och batteriet är borttaget, så är det det batteriet som ger energi till spraket. Det finns även kondensatorer men de borde vara strömlösa efter några sekunder.

Du säger att batteriet "sitter långt inne nånstans". Då kanske batteriet redan bränt elektroniken med kortslutningen från colan. Men plocka ändå isär den snarast, det är ju inget att skjuta upp (sålänge du inte saknar rätt skruvmejslar då förstås).
Citera
2018-05-01, 10:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Läsk innehåller socker. Sockervatten leder ström. När sockervatten dunstar kvarlämnas en ledande sörja. Vad tror du försiggår?
Hade jag vetat så hade jag väl inte frågat, eller hur Einstein? Grejen är ju att datorn är avstängd, varför leder den då ström?

Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Ta isär datorn helt och skölj moderkortet, hårddiskens kretskort och all annan elektronik med rikliga mängder av destillerat vatten på de platser där colan kommit, så att du får bort kladdet från colan.

Tangentbord för laptopar, även svenska, kan man ofta hitta billigt på eBay.

Vatten förstör inte elektronik, sålänge du låter det torka innan du sätter på strömmen igen.

Det sitter ett litet batteri på moderkortet (CR2032) - om det är nåt som sprakar trots att nätdelen och batteriet är borttaget, så är det det batteriet som ger energi till spraket. Det finns även kondensatorer men de borde vara strömlösa efter några sekunder.

Du säger att batteriet "sitter långt inne nånstans". Då kanske batteriet redan bränt elektroniken med kortslutningen från colan. Men plocka ändå isär den snarast, det är ju inget att skjuta upp (sålänge du inte saknar rätt skruvmejslar då förstås).

Som tur är har jag en 100% olycksförsäkring på datorn så jag kommer bara skicka in den på onsdag och antagligen få tillbaks en helt ny dator. Det jag undrar främst är varför en avstängd dator håller på och knastrar å jävlas.
Citera
2018-05-01, 16:56
  #5
Medlem
Eftersom du inte tagit ur batteriet är den fortfarande spänningssatt. Därav kortslutning och “knaster”.
Citera
2018-05-01, 18:13
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrolson
Hade jag vetat så hade jag väl inte frågat, eller hur Einstein? Grejen är ju att datorn är avstängd, varför leder den då ström?

Du kan inte ”stänga av” batteriet. Så lönge batteriet fysiskt sitter på plats så finns det massor av ställen som är spänningssatta
Citera
2018-05-01, 23:05
  #7
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrolson
Som tur är har jag en 100% olycksförsäkring på datorn så jag kommer bara skicka in den på onsdag och antagligen få tillbaks en helt ny dator. Det jag undrar främst är varför en avstängd dator håller på och knastrar å jävlas.

För att det kommer ström från något, närmare bestämt från något av de ställen jag sa väggström, datorbatteriet, knappcellsbatteriet eller någon konding. Eftersom du säger att du dragit ur sladden men att batteriet sitter kvar, är det förstås med mer än 99% sannolikhet från batteriet som energin till knastret kommer. Du har visserligen brutit den normala kretsen men eftersom datorn nu är full med läsk har läsken gjort att nya kretsar bildats, som leder strömmen mellan datorbatteriets plus- och minuspol. Slår vad om att det inte kommer knastra mer om du tar ur batteriet.
Citera
2018-05-02, 14:01
  #8
Medlem
Vad är det för laptop ?

Är det en macbook så är det ett jävla mög montera bort batteriet eftersom det är limmat fast med någon form av gummimassa.

Ang 3v batteriet som håller BIOS i shack så är det garanterat inte det som sprakar.

Ska du få bort allt klet så är det rengörning med isopropylalkohol som gäller, inget annat som lämnar efter sig restprodukter.

Bort med moderkort, anslutningar och annat, spraya rikligt och gnugga försiktigt med en pensel, spraya igen och låt torka upp & ner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback