• 1
  • 2
2018-04-30, 17:11
Medlem
Vilken är den snålaste bil du någonsin ägt berätta gärna vad du köpte den för hur mycket bränsle den drar kostnader för service skatt å försäkring kostnader å hur mycket du sålde den för å va du tycker/tyckte om bilen
Citera
2018-04-30, 17:36
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Vilken är den snålaste bil du någonsin ägt berätta gärna vad du köpte den för hur mycket bränsle den drar kostnader för service skatt å försäkring kostnader å hur mycket du sålde den för å va du tycker/tyckte om bilen

Toyota och Mazda pickup har jag ägt. Snåla på bränslet. Bra kvalitet på bilarna. Mazda gillade jag mest.
Citera
2018-04-30, 17:53
Medlem
audi a3 1.4 tfsi mycket imponerande .5 blandad körning med en pigg turbo-bensinare.
Citera
2018-04-30, 18:58
Medlem
4yoonlys avatar
Äldre merca A140... gick utan gigantiska problem runt 0,5... Hade en nyare ford (bensin 1.6'a Zetec) som gick att pressa ner i de siffrorna också men då var det ett konstant tänkande på bränsleekonomi.
Citera
2018-04-30, 19:52
Moderator
tobess avatar
Ägde i min ungdom en Nissan Micra. Absolut den billigaste bilen jag ägt på alla sätt och vis. Köptes begagnad av en gammal tant som knappt hade kört den, till ett pris av ~5000 kr. Under de tre år jag körde med den så var det enda jag lade ner i reparationskostnader ny fjädring vid ena framhjulet, gick på en tusing ungefär vill jag minnas inklusive allt. Bytte inte ens olja på den utan fyllde bara på. Drog lite bränsle och fick dubbla priset för den när jag bytte in den vid köp av en ny(are) bil.

Men den var ju också skittråkig att köra och inte direkt någon brudmagnet När jag bytte in den hade kylaren rasat också så det hade nog antagligen kostat mer att fixa än vad bilen var värd.

I allmänhet som svar på frågan: Bättre begagnat, och japanskt. Billiga att köpa, billiga att äga. Tråkiga att köra.
Citera
2018-04-30, 23:38
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300

Köpte en -63 Bubbla med skuren motor för 200 kr ( detta var -84 )
Fick en motor från en krockad -62:a , vips hade jag en fungerande bil .
Lite rostsvetsning och en gratislack i tvätthallen på byamacken blev den riktigt fin .
Vi fick färgen av mackägaren för att vi sopade och städade verkstaden åt honom

Drog cirka 0,5 och var i princip gratis i skatt och försäkring ( 32 kr / mån ) så det var den perfekta bilen för en fattig studerande .
Citera
2018-05-01, 12:08
Medlem
min nuvarande toyota aygo. köpte den för 15000kr. den har gått 8000mil och är från 2007 tror jag. den kostar 360kr skatt om året och har en tank på 35 liter som jag kommer runt 60 mil på. försäkringen kostar 167 kr tror jag det var, halv försäkring.

service kostnaderna är mkt låga då jag fixar det mesta själv och trots att det är en relativt modern bil så är allt super enkelt på den. men eftersom det är en toyota så blir det inte så mkt meckande.

den bullrar mkt i motorvägsfart men det var inget en subbwoffer med dubla 6.5tummare och ett par 6x9or i hatthyllan inte kunde fixa.

sen slår den i under om man kör den med 4 pers eller tungt lastad. typ köra ned för kantstenar/väg bulor och liknande.
Citera
2018-05-01, 12:18
Medlem
Samowiedzas avatar
Nissan Micra, köpte för en tusenlapp.
Skattefri, 78kr i försäkring & bensinsnål (Ca 0.6) var resonemanget.

Opålitlig, ostabil, slö och tråkig.

Tröttnade efter bara några månader, sålde för 5000 till någon stackare som tyckte det var ett riktigt kap och köpte en vettig bil.
Senast redigerad av Samowiedza 2018-05-01 kl. 12:22.
Citera
2018-05-01, 13:21
Medlem
Näst snålaste:
Golf tsi140 -2007 gick att pressa under 0,5 Liter milen

Snålaste:
Golf Tsi122 -2008 går att pressa under 0,5 Liter milen vid varsam långkörning på landsväg
Citera
2018-05-01, 15:22
Moderator
Arne.Ankas avatar

Övriga fordon --> Bilar
/Moderator
Citera
2018-05-02, 12:38
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samowiedza
Nissan Micra, köpte för en tusenlapp.
Skattefri, 78kr i försäkring & bensinsnål (Ca 0.6) var resonemanget.

Opålitlig, ostabil, slö och tråkig.

Tröttnade efter bara några månader, sålde för 5000 till någon stackare som tyckte det var ett riktigt kap och köpte en vettig bil.

De äldre generationerna av Nissan micra var egentligen en större version av de japanska mc-bilarna (kei car) och kvaliten också därefter..
Citera
2018-05-02, 13:23
Medlem
En VW PAssat från 1975: Dvs före avgasreningen gick att köra på 0.5: Trots förgasare och mekanisk bränslepump.

Modernare en Nissan Qasqai 1.6L diesel. Stark nog och jag körde den på 0.40 när jag långpendlade: Nackdelen var den i samband med att jag sålde den hade EGR ventilen sotat igen p.g.a av att mot slutet blev det enbart kortkörningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in