Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-30, 15:32
  #1
Medlem
Hej,

Jag har funderat lite över detta med företag i Kina som utlänning, har nämligen börjat fundera på hur man kan starta företag där.

Någon här som har startat ett eget företag i Kina?
Undrar lite över WOFE(Wholly Owned Foreign Enterprise)

Jag hade tänkte starta ett eget konsult bolag, men undrar hur det har gått för andra som startat eller jobbar tillsammans med något bolag i Kina.

Dyrt? - Alltså inte dina tjänster/produkter eller lokaler eller ev företags kostnader (men alltid kul att veta :D ) utan vad det kostar att starta/registrera företaget.

Ledtid? - tar det lång tid att starta?

Några särskilda krav? typ måste ha 10 potentiella kunder eller företagsadress?
Citera
2018-05-01, 00:01
  #2
Medlem
Riddarhusets avatar
Komplex fråga
Kräver att du gör en gedigen hemläxa.
Kritiserar dig ej för att du ställde frågan här
Lite info att börja med?
https://www.hongdaservice.com/blog/h...-wfoe-in-china
Citera
2018-05-02, 14:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Komplex fråga
Kräver att du gör en gedigen hemläxa.
Kritiserar dig ej för att du ställde frågan här
Lite info att börja med?
https://www.hongdaservice.com/blog/h...-wfoe-in-china

Jo jag har börjar förstå att det kommer att bli komplext och lite svårt!
Intressant inlägg från hongdaservice tack för länken! Bara detta är mycket mer för mig!

Men hade varit nice att vete om någon här hade lyckats med att starta företag där och vilka erfarenheten som dem stöt på :)

Jag tror det svåraste som jag kommer att behöva handskas med är Visum och lokala lagar. :eek:
Citera
2018-05-17, 07:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SameJoy
Jo jag har börjar förstå att det kommer att bli komplext och lite svårt!
Intressant inlägg från hongdaservice tack för länken! Bara detta är mycket mer för mig!

Men hade varit nice att vete om någon här hade lyckats med att starta företag där och vilka erfarenheten som dem stöt på

Jag tror det svåraste som jag kommer att behöva handskas med är Visum och lokala lagar.

Visum är superenkelt. $100.000 på en bankkonto, sen är det bara att söka. Lokala regler är inte så svårt heller. Det finns tjänster som kan hjälpa dig med alla dokument, intyg och papper som behövs på plats. Det är inte dyrt, men kan vara krångligt om man inte förstår språket. Det som kommer vara svårt är det sociala nätverket och mentaliteten. Till skillnad från västvärlden är det väldigt svårt att lyckas med ett företag utan ett väl utvecklat socialt nätverk. Det är en del som många missar på.

Nästa stora problem är mentaliteten. Gå inte in i avtal om du inte vet vad du sysslar med. Allt, och då menar jag allt, måste finnas skriftligt, in i minsta detalj. Kineserna lusläser avtalen och gör det de måste, inte en mm mer. Misslyckas du följa avtalet på någon punkt riskerar du att bli stämd, och du kan bli av med ditt företag i domstol beroende på hur avtalet är utformat.

Vidare är kineser inte medvetna om kvalitet på det sättet vi är. De köper billigt skit och har ett slit & slängmentalitet. Du kommer gå in i en marknad där många mer eller mindre arbetar gratis. Vad har du att konkurrera med?

Att öppna ett företag i Kina är inget jag skulle rekommendera ngn. Det är ett oerhört jobb att som utlänning starta ett företag här. Alla kommer försöka lura dig i princip, vilja ha dina pengar. Muntliga löften betyder ingenting, förhandlingar sker på KTV med alkohol i kroppen, folk kommer sno din affärside och kopiera den rakt av och sälja billigare... Utifrån vad du har skrivit så långt är min rekommendation att du håller hårt i dina pengar och startar upp ett företag i något annat land.
Citera
2020-03-02, 21:07
  #5
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SameJoy
Hej,

Jag har funderat lite över detta med företag i Kina som utlänning, har nämligen börjat fundera på hur man kan starta företag där.

Någon här som har startat ett eget företag i Kina?
Undrar lite över WOFE(Wholly Owned Foreign Enterprise)

Jag hade tänkte starta ett eget konsult bolag, men undrar hur det har gått för andra som startat eller jobbar tillsammans med något bolag i Kina.

Dyrt? - Alltså inte dina tjänster/produkter eller lokaler eller ev företags kostnader (men alltid kul att veta ) utan vad det kostar att starta/registrera företaget.

Ledtid? - tar det lång tid att starta?

Några särskilda krav? typ måste ha 10 potentiella kunder eller företagsadress?

Om ditt företag har fler än fyra anställda, som måste det enligt diktaturen Kinas lag här en lokal Kommunistparti-kommitté.

Kommunistparti-kommittéen rapporterar allt som sker i företaget, liksom din inställning till diktaturen Kinas ledning, till det Kinesiska Kommunistpartiet.
Citera
2020-03-02, 21:46
  #6
Moderator
Elrosss avatar
Tråden har inga reserelaterade frågor så den ligger i fel forum

Asien --> Företagande och företagsekonomi
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback